Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Turbo på en luftkølet

Tags:

(permalink) M_Flow Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Husker det som var det igår 94`, problemer med styretryk med org.turbo varmkørselsregulator ,opkortet fjeder osv.
Super ide med en trykregulator til turbo istedet.
Kørte selv med org. 914 knast i min 2,0L T4 + lidt ekstra .
Nåede kun til 0,6bar - 174hk / 5100 omdr.
Whoosh .

(permalink) simon Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Undskyld jeg sprøger men er der ik noget med at man kan få en turbo til 1200 og 1300 og de andre sådan købe en men hvordan sidder de så? for har tænkt på engang måske hvis ik det er mega dyrt og svært undskyld hvis jeg bare trænger mig på

-------------------------------------------
VW Boxer = Evighedsmaskine!
(permalink) Griebel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Those were the days,Claus ;)

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nemlig griebel.....

turbo.jpg

-------------------------------------------
(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay, jeg anede ikke at det var mekanisk. Tak for oplysningen Jakob.

(permalink) kelys Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ved mangel på brændstof, kan man bruge styreenheden fra en mercedes v8. Hvis man kan nøjes med ca 200hk,på ca 2L, kan man bruge et fra saab turbo. det er et anlæg til 6 cyl hvor man har blændet de sidste 2 huller til. Men K-jetronic er et svært anlæg at regulere i, da det er afhængig af den plade der regulere benzinmængden mekanisk. Derfor er det at fortrække at bruge LH-jetronic. da det køre med en luftmasse føler (ikke luftmængde). Det fylder mindre, og er mere præcis.

(permalink) Danny Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det med brændstoffet er også det jeg er bekymret for så jeg har ikke holdt på i så lang tid :-) men nok til at nålen rammer tappen ved 0 igen. jeg ved ikke hvor hurtig men det føles meget hurtig i en bus. men jeg har bestilt lamda sonde + ur så jeg kan se lamda tallet jeg har også tænkt at hvis den mangler brandstof kunne jeg bruge kold starts dyssen som tilskuds dysse. men som sagt er dette bare en prøve og noget der bare måtte prøves og der er ingen der har kunne hjælpe mig når jeg har spurt men det er rigtig at et elektrisk anlæg er mere præcist men jeg skulle starte et sted og det var med dette anlæg. Jeg er meget glad for de input jeg har fået og vil gerne have flere :-)
jeg ville faktisk bare vide hvor mange luftkølet med turbo der køre i DK

Danny

-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) Danny Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er der ingen der vil dele deres erfaringer med andre eller køre der bare ingen rundt i dk
eller send mig en mail hvis man ikke vil have det på nettet det kunne jo være at man kunne hjælpe hinanden.

mvh Danny

-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der kører ikke nogen. Ser du nogen, når du er til træf eller ude på motorvejen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der kører mig bekendt 3. Men de er ikke så meget inde i de almindelige VW kredse. En 1600 og en 1914, begge med eftermarked indsprøjtning. Og en 1300 med komplet system fra en Uno turbo. - Det tog 3 eller 4 sæt stempler inden han havde styr på brændstof, temperatur og tryk. 1300eren yder 115 hk og 161 NM moment. - Den har jeg selv rullet. 1914eren gir omkr. 185 hk., men kan yde omkr. 230 med mere boost. Den er bare mere harmonisk med 185. Og så holder den nok osse længere.
Om de vil stå frem er op til dem.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) splitboost Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Danny, jeg kører Turbo på luftkølet. Skal ud og trille en tur om lidt :-)
Her er et billede af mit setup.

forr 20009 128.jpg

-------------------------------------------
det er fedt at køre split
(permalink) Solmex Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg kender til en enkelt der kører med turbo på sin dailydriver - mener det er 1914 ccm. Har fået en prøvetur og den rykker vildt...

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej jeg er ved at lave en kopi af mit gamle turbo sonic sæt, som jeg har kørt med i en del år på min gamle Linder buggy. Sættet er et sugeturbo sæt ,som virker på den måde at benzinen bliver suget igennem karb. ned i kammeret under karb. og videre ind i turboen, der efter ned i manifolden med tryk (1,1 bar) når så den når ladetrykket er der en ventil(fjeder påvirket) der åbner op til kammeret under karb.
På den måde kan benzinen løbe rundt indtil ladetrykket bliver for lavt igen og ventilen lukker.Fordelen ved denne type er at turboen ikke mister omdr. og derved har turbotøven ved gearskift og igang sætning.
Alle rør er svejst færdig og jeg mangler kun nogle få slanger, så er jeg klar til prøve mont.
Det eneste jeg er lidt usikker på er min tænding, da jeg havde en del problemer sidst jeg kørte med turbo.
Jeg brugte en type 4 fordeler med dobbel vacumdåse, om det var dårlig forstilling eller jeg ladet for meget ved jeg ikke.
Er der nogle der har forslag til tænding evt. fast fortænding osv. kunne det være spændende at høre.
Mvh. Michael

1206244720.jpg
img_3399.jpg
img_3400.jpg
img_3401.jpg
img_3402.jpg
img_3403.jpg
img_3404.jpg

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad med at kigge i retning af MDS-ignition... de har programerbare tændingssystemer.. hvis du vil have det styret 100% ind ...så kan du sætte en føler på gasspjældet og på krumtappen og evt en trykføler på indsugningsmanifoldet, og derved ved tændingen hvor åbent/lukket gasspjældet er, og hvorden krumtappen står og hvad ladetrykket er...så er der "kun" tilbage at tilvirke et map, så skulle det køre..

lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Griebel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du glemte det her,Michael...turbo-problemer ? ;)

lillebror.jpg

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er sjovt at se de gamle billeder , Copenhagen custom motor show 28-29-30 april 1995 i forum , ja det var tider !!!!
Har du flere billeder fra den gang ,kunne det være fedt at se dem.

Ang. tænding burde det ikke være nok med en trykføler og timingsmærke-sensor på krumtappen, gasspjældet er vel underordnet når det ikke er indsprøjtning eller hvad ?
har ingen erfaring med tændings styrbokse, men kunne godt tænke mig at få noget mere viden om det. evt. købe et komplet sæt (fordeler-styrboks-følere-osv.)så man ikke løber ind i for mange problemer fra starten.

Mvh. lillebror

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ford 36 3w: En idé til tændingssystem kunne være Megajolt. Det er billigt og enkelt, fuldt justerbart ud fra omdr. og tryk, og frem for alt lynhurtigt at ændre indstillinger. Og en rimelig kraftig gnist ikke mindst.
I mine øjne en lækker løsning til sådan et turbo-karburator setup som du har der, eller bare til den krævende karburator bil.

Det var Warp der fortalte mig om det for noget tid siden, og en eller anden dag bliver jeg nødt til at prøve det. Det får jo en alm. fordeler til at ligne et oldtidsfund!

http://www.autosportlabs.com/megajolt-lite-p-41.html

mjlj_software_montage.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) vwanders Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Godt arbejde må man sige. :-)

Men jeg er lidt splittet over opbygningen af selve systemet.. Underligt noget med det kammer. Sidder der en klap indeni eller hvordan?
Jeg ville være nervøs over "fuel puddling", eller hvad man nu skal kalde det. Det er i sagens natur ugunstigt at have krinkelkroge i systemet, hvor små "søer" af brændstof kan ligge.
Normalt ville man bare have et rør direkte fra karburator nedad i turboens indgang, og så turboens afgang direkte i manifolden.
Problemet med omdrejningstab på turbinen når man slipper gassen er lidt svært at gå til på et sugesystem men til gengæld er luftens vej, sammenlignet med mange andre systemer, meget kort og det minimerer i sig selv turbotøven en god del.

Hvad med ladetryksreguleringen? Du skal vel have en ekstern wastegate på.

Angående tændingen, så er der mange der bare kører med fast tændingstidspunkt, men det er ikke rigtigt godt på en gadebil. Fint nok på en dragracer der kun skal køres med fuld gas.
Jeg ville bruge en standardfordeler med vacuumdåse, så bilen kører normalt når der ikke er ladetryk. MSD laver så en boks der hedder BTM (Boost Timing Master), som retarderer tændingen under tryk. Man kan på en drejeknap trinløst justere hvor mange grader pr punds tryk den skal rykke sig. Ret smart, og ikke særligt kostbar løsning. Den kræver dog elektronisk tænding, men en Pertronix koster jo ikke alverden heller.

Der er nok ligeså mange meninger som der er mennesker. :-)

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 14 years siden | | | |

rasser det er noget jeg vil læse igennem da det virker meget spændende og meget vel kunne blive den løsning jeg vælger. tak...

Vwanders under karburatoren er der et kammer (se billed 5) som er boltet på selve manifoldet, der er en fjeder påvirket ventil som virker som vastegate , den sidder mellem manifoldet og kammeret u. karb. Når trykket er opnået(ønsket ladetryk) åbner ventilen til kammeret under karb. og så tager benzinen turen igennem turboen en gang til. Med hensyn til turbotøven så går alt udstødningsgassen igennem turboen hele tiden (ikke som alm. hvor uds.gassen bliver ledt uden om udstødningstubinen og så turboen mister omdr.)
Det er lidt svært at for klare hvordan det virker ,når man ikke står med sætte i hånden.
Mvh. michael

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) vwanders Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Spøjst system. :-)

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvor blev din gamle Lindner af?

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja vwanders det er et lidt specilt sæt, jeg har aldrig støt på noget der lignede det, men det virker. Når man kører på det første spjæld i karb.(ergister) kører den som en std. frisk type 1 motor og når så man gir fuld gas så kan man virkelig mærke der sker noget. Den står i tomgang fuldstændig roligt ligesom en std. ikke noget med at svinge op og ned.

Karsten_vw min gamle Linder blev solgt til en der hedder Henrik som bor i Silkeborg området, jeg tror at han har den stadig men ,ikke bruger den ret meget.Jeg var ovre hos ham for ca 4 år siden for at se min gamle "racer" og fik taget et par billeder af den.
Det er altid svært med ens gamle biler/mcer man får jo et forhold til dem !

img_0870.jpg
img_0869.jpg
img_0868.jpg

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 14 years siden | | | |

gik også og leget en hel del med tanken på et tidspunkt her er hvad jeg fik af svar fra de forskellige prøv at læs alt det bliktrollen skrev http://vwnettet.dk/topic/154374

er der iøvrigt nogen der har prøvet at trykke i et sæt type 4 karburatore

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1973 type 2 panel bus
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej, jeg pønser på noget tryksnegl til min dobbeltkabine, men kan ikke lide den placering nogen andre har valgt på deres type2'er allerbagest og under varmeskjoldet..
Skulle der mon være noget i vejen for en placering ved siden af motoren eller foran? Det handler vel mest om at skærme omgivelserne for varmen? Eller?

Jeg har overvejet en placering ved luftgællerne i bagskærmen, efter min mening en fin placering, både mht smøring, køling , indsugningsluft og rørføring..

Kommentarer eller holdninger er velkomne..

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis du ellers kan få skærmet møllen ordenligt af i forhold til resten af motorrummet og indsugningsluften lyder det da som en udemærket idé.
...der bliver ihvertfald ikke problemer med tilbageløb til sumpen som du selv er inde på.
Jeg siger go for it! :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply »

You must log in to post.