Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Starter kører langsomt

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Min starter kører lidt sløvt..
Jeg er løbet tør for ideer. Har indtil videre:

Renset terminaler på starteren
Skiftet batteri til nyt 72 ah
Trukket et stort stelkabel direkte fra batteri til starter

Flere ideer?

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Slidt starterbøsning i gearkassen kan give samme symptomer.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nårh ja.. hvorfor er det nu det forholder sig sådan?

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

fordi en elmotor med slør i lejerne forbruger mere strøm end en uden slør, for at yde det samme , men er strømmen begrænset, til 6/12V, bliver ydelsen også begrænset.

at gi dig den tekniske forklaring evner jeg ikke , men den kan du heller ikke bruge til så meget andet end at virke meget klog , hvis du skulle forklare lign til en anden person en dag. men er næsten sikker på det har noget med elektromagmetisme at gøre , jo større afstand mellem polerne jo højerer forbrug eller laverer ydelse ;0)
noget i den retnig tror jeg nok ... slør = afstand - lyder det fornuftigt ???

tager du feks to pluspols magneter bliver modstanden kraftigerer jo tætterer på de rammer på hinanden , dvs mere effekt når afstanden er begrænset.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Fordi bøsningen i gearkassen "griber" og styrer/centrere den aksel som starteren skyder frem når nøglen drejes. Når bøsningen så bliver slidt og der kommer en anelse slør bliver starteren belastet skævt. Akslen roterer ikke længere helt centreret hvilket skabere større modstand som starteren skal overvinde hvilket igen kræver flere kræfter (større strøm) og derfor begynder starteren at køre langsommere.
...ved ikke om forklaringen giver mening for andre, men inde i mit hoved fungerer den. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Akslen i starteren kører i 2 lejer: et i endedækslet(11) og det, der sidder i gearkassen. Når lejet i gearkassen bliver slidt kan ankeret(29) ramme magnetspolerne (sidder inde i 20).

starter.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

for at undgå dette kan man bruge en automaticstarter som har leje i begge ender og er uafhængig af lejet i gearkassen , men den er svær at finde , og lejet i gearkassen er nemt at skifte , derfor bør man nøjes med en alm starter hvis man vil gøre det nemt , og det leje i gearkassen holder i rigtig rigtig lang tid hvis man bruger det rigtige...

det er fremstillet i kobberbronze og ikke i messing - og kan stadig bestilles ved din lokale V.A.G forhandler - eller det kunne det for et år siden anyway...

jeg sætter lejet på pegefinger spidsen fylder det med olie og trykker med tommelfingeren i den anden ende indtil olien siver igennem kobberbronzen , og tører det grundigt af efterfølgene , der er dog delte meninger om at det overhovedet bør smøres. men jeg har aldrig skiftet et leje to gange på samme bil.
dette er ikke muligt på en repro messingbøsning , så prøv ikke , du bliver bare træt i fingeren ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Finder nok aldrig ud af hvad det var.. Pludselig ville den godt. Til gengæld er tændingen nu forsvundet - ingen ved hvorhen. Har prøvet med en anden tændspole og platinerne er nye. Kan kondensatoren været stået af?

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

slidt starterbøsning er tit en periordisk fejl - dvs det tit kommer an på hvor i cirkelformen starteren blev brugt sidst.

det andet finder du nok ud af engang

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Gustavsen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Test af kondensator kan ske sådan her..

Af med strømfordeler-dæksel, og drej til platinerne er helt åbne. Aftag ledning 1 på tændspolen og sæt en prøvelampe på pol 1 på tændspolen, samt til ledningstilslutningen på fordeleren. Sæt tænding på, kommer der lys er kondensatoren sluttet til stel, og virker derfor ikke..

-------------------------------------------


aircooled.cg(@)gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu sidder jeg igen med, nej glem det.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) duck Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det gør vi alle en gang imellem, frank, men dette er ikke det rigtige forum - det tillader reglerne ikke

og billederne er også bedre andre steder

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad, Frank?
Der går umindelige tider mellem jeg starter en bil op fra skindød.
Mine egne bliver kørt og vedligeholdt og jeg er ikke udlært i fejlfinding.

Men jeg skal nok finde fejlen. Det plejer jeg da til sidst.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Gustavsen:
Kan ikke lige danne mig billedet med kondensatoren...

Men: hvis ikke kondensatoren kortslutter, men bare er defekt skal bilen vel starte alligevel, måske ikke med skøn motorgang, men alligevel....?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Alle os med så gamle biler burde skifte starterbøsning. Bare sådan hvert 40. år. Det udtales fyrretyvende år.
Hvis ikke det giver nogen forbedring og ledningsforbindelserne er i orden. Så er det nok tid for en starter-renovering. Om man så vil købe en ombytter eller vurdere på hvor slidt kommutatoren er. Skifte kullene selv og den anden bøsning og måske endda kontakterne i relæet.
Så kunne det være at man var fri for at indbygge ekstra og tykkere kabler eller udmåle kondensatoren. Den sidstnævnte har i øvrigt intet har med starterens funktion at gøre.
Så nu gjorde jeg det igen -.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja heldigvis gjorde du det.....

Lars..

-------------------------------------------
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når alle de stumper er købt ind og de 40 år er gået, er det tid til læsebriller af en god kvalitet. Den første del af mit indlæg handlede om en starter der godt nok har stået stille i en årrække, men i øvrigt ikke har kørt ret langt. Når jeg skrev at jeg havde trukket et kabel taler vi bare om et startkabel fra stel til starter for at udelukke den fejl.

Anden del af indlægget kom til at handle om at gnisten pludselig var forsvundet. Altså ikke lysten til at leve Frank. Men tændingen. Da jeg har Ignitor i mine andre biler kunne jeg ikke længere huske hvordan man gør med platiner osv.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook

Reply

You must log in to post.