Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bobbel 1600ccm - "sports-filter" ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) woox Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har den her Bobbel og skal friske den lidt op her i vinter også i maskinrummet og tænkte så på at sætte et K&N keglefilter på men så er der jo den slange fra olie-påfyldningen der går op til luftfilterkassen... kan jeg bare smide sådan et filter, i stil med dette, på i stedet for den slange der?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3134298443&n=1387906098&pn=1686035163

- ved godt at de skulle køre bedst med deres standard filter men hvis det er helt af helved til kan jeg jo skifte tilbage igen.

-------------------------------------------
Vw Bobbel 1200
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nej og nej og atter nej - den bliver ikke sej af at køre dårligt desværre - seriøst

det absolut eneste THansen har du bør bruge til din gamle folkevogn er sprinkler vædske og olie og måske lidt bremsevædske og that's it

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Heide Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hva mener du bornholmer :) den giver da minimum 18hk mere ;)

GAZ,,, jeg ville heller ikke købe det gøjl

(permalink) woox Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Forventer ikke mere effekt eller noget, kun udseendet... nogen buggy´er kører da med det osv så det kan da ikke være helt af helveds til? Det er egentlig også mere et spørgsmål om det er sådan en filter der kan bruges til at sætte på i stedet for slangen, altså som "breather-filter" (staves) ikke om bilen bliver sejere.

-------------------------------------------
Vw Bobbel 1200
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

aner det ikke - har aldrig hørt noget godt om det og aldrig prøvet - og kommer aldrig til det , havde de solgt en rigtig god sænkningsforbro havde jeg nok købt
den , havde de solgt nogen gode skrivebremser havde jeg nok købt dem - men alt
deres diller daller kan de sælge til de unge , de er jo så naive at de køber løs
af deres gejl og lort.

når dit breatherfilter bliver fyldt med olie hva så gør du så ?
køber et nyt ? hehe

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) woox Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tjae, eller renser det... prøves det skal det og er det noget pis ryger det af og det originale kommer på igen.

-------------------------------------------
Vw Bobbel 1200
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja du skal jo lære det - held og lykke ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) woox Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Heh... præcis!

-------------------------------------------
Vw Bobbel 1200
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

prøv dog lige at gi et ordenligt svar på spørgsmålene herinde folkens . han kan da sagtens køre med et sportsfilter uden hul til olieslangen , det gør jeg da med mine kadroner helt uden problemer, har istedet monteret en 3/4" slange på oliepåfyldningen til krumpapshus udluftning som vist på billedet
nå der er vidst lidt kludder i billedet men prøv at kig i dette link
http://vwnettet.dk/topic/159640

vw udluft.gif

(permalink) Tom Rasmussen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

et sådan filter kan fint bruges, min 1303 har kørt med et i et års tid nu køre fint :-)
hvad med at købe en lille breather box, den ser bedre ud og giver "cool" poing...

mvh. Tom

10086.jpg

-------------------------------------------
1303 fra 1972-3
Telefon nr. 31157079
E-mail tfr@forum.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

En std. motor kan kun køre ordentligt med et std. filter ELLER en 8-10cm høj eller lang tragt før filteret. Ligesom den tragt der er inden i et std.filter eller bare som den tykke slange over til filtret på en type2.
Så kommer problematikken om krumtaphusudluftning og forvarmning. Men når I ikke vil høre kan I selv rode med det og gøre jeres egne erfaringer. Så kan vi tales ved om 20-30 år.
Kadron er noget andet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

ja det var så endeligt et brugbart svar til woox ,sæt et rør på inden filteret som Frank skriver .hver karburator sin charme

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja og det kan man læse sig til i den gamle "How to hotrod VW-engines" som er skrevet i 70´erne. Men der er selvfølgeligt ingen bling-bling og store patter i den bog. Så hvem gider tage den med som godnat læsning.
Det med tragten er i øvrigt meget udtalt på en motor med std. type3 eller type4 karburatorer. VW-motoren pulser noget benzin/luftblanding tilbage, som den så skal bruge igen. Hvis der intet luftfilter er på. Så blæser det væk og motoren kører for magert. Hvis luftfilteret er for lavt, afsætter den benzinen i filteret og kommer til at køre for fedt.
"Jamen en type3 og en type4 har jo ikke nogen tragt" Nej men den har de par lange forbindelsesrør ind til filterkassen.
"Min type3 har ikke samme dyser i højre og venstre karburator ?" Det er sådan op til 1970, tror jeg, at man dyser dem uens fordi filteret ikke sidder i midten. Efter den årgang har man lavet en labyrint i den ene side, så der bliver lige langt.
Men pas på at dyse sådan en ens, hvis den bliver bygget om med to luftfiltre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"bling-bling og store patter", he he he.

Cool viden om type 3/4.

Respekt for erfaring.

(permalink) woox Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Heh... ja det er sgu nok rigtigt, erfaring kan spare en for meget. Tror sgu bare jeg dropper det igen og beholder mit standard kæmpe filter på.

-------------------------------------------
Vw Bobbel 1200
(permalink) salomon Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg har en lille plan om at tage min 1600 hest ud af min buggy fra 68 denne vinter.. hvis det sker, skal motoren shinens lidt op.. har gået og drømt til om, at få sat dobbelt weber på også.. jeg har ikke rigtigt noget litteratur at støtte mig til, ville den bog som Frank nævner "How to hotrod VW-engines" være en god bog at have hvis jeg skal lege med dobbelt weber??

-------------------------------------------
man holder ikke op med at lege fordi man bliver gammel, men bliver gammel fordi man holder op med at
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej den giver ingen tips om montering og indstilling af den slags.
Jeg har en meget gammel udgave der nævner og kommer med en del forslag til tuning og bearbejdning af f.eks. topstykker.
Der findes en nyere udgave. Der er flere ting med, men stadig ikke noget om hvordan man får det til at køre.
Problemet med disse ting er at man kan købe sig fattig i karburatorsæt og knastaksler osv.osv. Men en meget stor procentdel af køberne har ikke gjort sig nogen som helst tanker om: "Hvad gør man når nu min nye motor springer i gang og kan køre ?"
Der er en grund til at en mekaniker står i lære i 3-4 år, selv om de i dag ikke lærer noget om karburatorer og tændingsanlæg med platiner.
Da jeg var i lære rodede vi jo dagligt med f.eks. type3 og 4 med to karburatorer. På værkstedet blev arbejdskortene hængt ud på en tavle og så kunne vi selv vælge opgaverne, så at sige.
Jeg tog med fuldt overlæg tit de biler der havde problemer med motorgang. Og det lærte jeg en masse af.
Man kan gøre meget inden opstarten af en motor med to nye karburatorer. Indstilling og udmåling af svømmerhøjder, accellerationspumper, og man kan også se om speedertrækket bare giver så nogenlunde ens gas.
Når man så har indstillet tændingstidspunktet, så vipper man lige med speederen og ser om accellerationspumperne pumper en stråle benzin ind. Det bør de gøre hvis der er benzin i svømmerhusene.
Så er det bare at holde et par millimeter gas og dreje nøglen.
Wrroumm ! HÆ, så er der liv og medens man lige varmer den op kan man kigge ned i karburatorerne og se om de f.eks. løber over fra svømmerhusene, se om tændingsavanceringen gør som forventet osv.
Når den så er varmet op, så den kan gå tomgang skal man til at indstille karburatorene. Men her det så at erfaring kommer ind i billedet. Nu skal man til at se, lytte og føle. Og det kan svære svært at lære andre, især via en PC.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) salomon Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja er skam helt enig, også derfor jeg ikke bare springer ud i det.. Også selvom jeg selv er udlært mekaniker, men i min tid ved Ford i ringe, har jeg sgu aldrig fået prøvet at justere sådan noget.. Men så må jeg jo bare betale mig for at få lavet det sidste, hivs det ender med jeg kaster mig ud i det..
tak for svaret..

-------------------------------------------
man holder ikke op med at lege fordi man bliver gammel, men bliver gammel fordi man holder op med at

Reply

You must log in to post.