Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Afbalancering af plejlstænger - hvordan og hvor meget?‏

Tags:
No tags yet.

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Til mit 1600ccm motorprojekt baseret på en AS41 blok med standard krumptap, dobbeltportet topstykker og 40mm dobbelte karburatorer (altså en 'standard 1600 motor') har jeg to sæt standard plejlstænger. Et sæt var mellem 585 til 591 gram og det andet mellem 603 og 605 gram. Jeg har derfor tænkt mig at bruge det letteste sæt, for at få det sæt med mindste samlet vægt og har derfor filet de 3 plejlstænger ned som vejer mere end 585 gram så alle nu 4 vejer 585 gram stykket.

Så langt så godt, men spørgsmålet er så: Vil jeg vinde noget ved at fjerne yderligere materiale for at mindste den samlet vægt yderligere og i så fald, hvor meget kan jeg fjerne uden at mindske deres styrke?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

Nates aircooled tech siger max 8 gr af pr stang . men jeg har da set plejlstænger der har været både gennemborede og slebet extremt men turde ikke selv så hellere købe nogen carillo eller lignende

(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

køb et sæt cb af farmer de er ikke så dyre og de er sku fin kvalitet.. så er de bekymringer ude af verden.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Til din 1600 med original krumtap er det vist ganske udemærket med de rods på 585 gram. Ingen grund til at file mere af dem. Den motor skal jo ikke snurre over 5500rpm. Jeg vil faktisk sige maks 5000 for ikke at rumle huset ud.
At købe H-beam plejlstænger (Carillo, Scat, CB) er ren overkill til en 1600 "std".
Bare søg for at stemplerne også vejer det samme.
Og få så krumtap/svinghjul/trykplade afballanceret sammen. Det gør underværker.
FWM.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Med de effekter og omdr. vi bevæger os rundt i, bytyder det ikke en skid.
Jeg har lige lavet en type4 2054cc men ellers std. motor. Der har jeg brugt plejlstænger, fordi de var billige, fra AA og Keith Black stempler. Samlet besparelse pr. stempel/plejlstang 530 gram. Men motoren opfører sig fuldstændigt som var forventeligt af en std. motor. Jeg have måske håbet på noget mere friskhed.
Spar dine penge og brug std. dele når du kan.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

helt enig med frank men det er jo altid godt for motoren at være afvejet og afballanceret det giver en roligere gang og kan tåle flere rpm .Samlet besparelse pr. stempel/plejlstang 530 gram.det må da kunne mærkes tror du ikke det er en skrive/vejefejl ???

(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej det er ikke en skrivefejl, Frank har sparet over 2 kg ved at skifte til lettere
plejlstænger og stempler. Frank kan ikke mærke forskel fordi han absolut skal have den mest lamme og tamme knast man kan finde i universet (org knast)... TAG DEN FRANK :o) (nu får jeg smæk...)HÆ..

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej Rolf, det må I sku´ mene om hvad I vil. Lad os nu se Jer komme ud at køre. Så mødes vi på motorvejen, på vej til træf rundt om i Europa. Hvis ellers jeg kan samle resten af det skide speedster byggesæt fra Tygan.

Min gamle 2,6L type4 motor som jeg lavede i 1984 med Pauter "Super Rods" Er gamle std. 13-1600 plejlstænger med 3/8" bolte. De skal trods alt holde til at køre med 103mm stempler og Rasmus Kirketerp, der kører med den i dag, han sparer ikke på krudtet og starter med 8000 omdr. 8500 "smutter" den vist endda op på.
Jeg har fuld tillid til gamle tyske dele, jeg købte kun de AA fordi det næsten ikke kunne betale sig at skifte bøsninger og hone dem osv. I de gamle. Og så havde jeg heller ikke nogen.
Jeg planlægger en 2,3L, denne gang tunet, type4 motor og der har jeg købt en krumtap med, ja rigtigt gættet, plejlsøler til type1 plejlstænger.
På sigt er jo muligt at de lette dele ikke er så hårde ved hovedlejerne. Det er jo for at modvirke de kræfter at man svejser kontravægte på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Bare en tanke: Er der nogen der har vejet et gammelt tysk 1600 stempel og så et Cima eller noget andet og evt. også 90,5mm ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

Det troede jeg da at du havde styr på Frank

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej. Det er over 10 år siden jeg har lavet en type1 motor, eller været blandet ind det.
Jeg har ikke lavet type1 motor til mig selv siden 1979. Ha ! Det er 30 år siden, jeg opgav det. Er man så miljøskadet eller er man bare skør ?
Men det var jo fordi de brugte blokke, man kunne finde, var opbrugte. Og dengang kunne man ikke købe en ny for 4000 kr. Vi havde heller 4000 kr. Så man måtte "nøjes" med en std. type4 motor. Og så lave et type1 blæserhus om. Vores egen tid var jo gratis.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |

MHT at afveje plejlstænger så de vejer lige meget så ska det jo gøres end to end. Altså enderne med de store huller ska vejes ned på samme nivea, og ligeså med den ende med det lille hul, og så ska de selvfølgelig ha den samme total vægt også.

Men som de andre også skriver, det ligegyldigt på en motor der ikk snor over 5000 omd.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er en deal Frank, vi ses på motorvejen ;-)

Få nu bygget færdig, så kører vi til Tyskland eller Belgien til sommer. Vi er et par stykker der savner nogle at køre normal motorvejs tempo sammen med, når vi kører til træf :-)
Ved overhalinger skal vi nok lige vente på du kommer med op, sådan en std. motor er jo lidt tam i det - hæ! ;-) ;-)

/Ras

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

kan det passe at en bil der i snit kører 60 km/t , og kører ialt 100000 km
- har haft et mertryk på et plejeleje på 60 tons i sit liv , på den plejlstang
der vejer 1 gram mere end de andre , syntes at ha hørt noget om dette engang - er det rigtigt er det jo en del - selvom det bliver smurt med olie.. men men jaja jeg ved det er nonsens ;0) der findes nok en mere korrekt formel for den slags !

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja Rasser. Jeg kan svagt huske en fyr fra Aalborg der lånte en gammel type4 motor. Hov nej nu er jeg ved det igen.
Undskyld Ib ;)

Fik Torben svar ? Eller ødelagde vi din tråd ?
Det er fint det du har gjort. Kør for pokker !

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for jeres svar.

De 6 gram jeg har filet af er jævnt fordelt på hele plejlstangen, på nær selve krydspindsgodset. Min konklusion er derfor at jeg ikke vinder noget ved at fjerne yderligere materiale, og da det ikke bliver en motor der kommer over 4.500-5.000 omdrejninger, så de bliver brugt som de er.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com

Reply

You must log in to post.