Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ingen gnist??

Tags:
No tags yet.

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad årgang er bilen og hvad er det for en motor?

Det med at den tykke ledning går til stel er helt forkert.
Hvis det har virket inden du begyndte at rode med det, er der fusket noget, du er nød til at gennemgå ledningerne og rette det der er forkert.

Det er nok en ide at gennemgå hele bilen efter det diagram fra linket ovenover, der passer til din bil. Det er ikke så svært, men print det i en stor størrelse med farver, og start fra en ende af.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er en 1300 motor og bilen er vist fra 73

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har lige kigget i dine tidligere indlæg, og kan se at du er ved at lave noget mix and match. Er det rigtigt at det er en F motor (40 hk, enkeltportet)?

Du mener at karossen er fra 73 men det er en 1300, og motor bund kommer fra en 70 1300 ikke?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er en f motor. Bund og motor er fra 70 karros og ledningsnet er fra 73

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Efter diagrammet skal den tykke røde med hvid forbindes til D+(på en 70 type 1 er den kun rød) Den grønne til DF (hertil er det som på på franks billed) den brune skal så ifølge diagrammet forbindes til D- som på dynamoen er stel(på franks billed kan man se et lille bolthul næsten inde ved blæsehuset. Den sorte(hvis den er sort) går til test stikket og skal forbindes til D+.

MEN TJEK om ledningerne der er nævnt her også sidder rigtigt i den anden ende, de tre går til regulatoren, og skal sidde på terminaler der hedder det samme som på dynamoen, undtagelsen er den brune, som måske ikke går til en terminal der hedder D-på regulatoren men til en stel terminal på den.

Den sorte(hvis den er sort) skal så gå til teststikket, og kan undlades.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay så jeg ska flytte den jeg har sat på stel over på + og den der sidder på plus på stel

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeps, men tjek regulatoren og om det er de rigtige ledninger.

Er det de rigtigt farver jeg har set udfra dit billede?

Med hensyn til stel så forbind den lige til det rigtige hul på dynamoen så det er som orginalt.

Men om det gør noget ved dit oprindelige problem ved jeg ikke, men hvis der er løbet strøm forkert kan der være futtet diverse af.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er de rigtige farver du har set ja. Hvad ska den ting der som går på den røde ledning lige nu?

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det der ligner en samlemuffe? Hvis det ikke er en muffe må du lige finde ud af hvad det er, men den skal ikke være der fra fabrikken.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) flash Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis din gnist ikke springer ude i spidsen af dit tændrør men ved siden af er det dit tændrør der er defekt, har lige haft samme problem med mine. i med nogle nye, så spiller det

-------------------------------------------
mobil 40625231
email jensk@jubiimail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja og hvilken apparat skal man så lige teste tændrør i ?
Alt for usikkert. Mange af de ting der har været nævnt i denne tråd. Forslag om at teste tændspolen løst på arbejdbordet, uden kondensator. Prøve ditten og prøve datten. Alt for usikkert. Hvis det skal gøres skal man gøre det i næsten permanent opstilling. En laboratorieopstilling.
At tage tændspolen fra en Golf er også usikkert. Hvis Golfen er gammel nok (før 1985) bør det virke, selv om den skal køre med en formodstand. Men efter 85 kører den med elektronisk tænding og det går ikke sammen med en gammeldags strømfordeler, med platiner.
Men nu så jeg billedet af ledningerne på spørgerens dynamo. Hvordan mon de ser ud på tændspolen ?
Vi andre kan sidde her og gætte og komme med forslag. Men hvis ikke bilen ellers er i orden, kan vi jo foreslå alt muligt omkring fejlfinding på tændingsanlæget og så ligger fejlen måske et helt andet sted.
Da jeg var i lære var min største skræk altid at en motor ikke ville starte. Da sagde en af mekanikersvendene til mig: Hvis den kan gniste mellem platinerne og der er benzin i karburatoren, så kan den køre. Den kan hoste og hakke, men så kan du finde fejlen, men den kan køre !
Siden dengang har det aldrig slået fejl. Men der skal være tydelig gnist mellem platinerne. Det kan jo ikke tage en uge at finde ud af hvor de 5-7 ledninger der sidder i motorrummet på en VW, de skal gå hen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank: du har jo fuldstændig ret i at det er vanskeligt at hjælpe gennem computer skærmen.

Er dog lidt ærgerlig over din formulering om "laboratorie-opstilling".
Det lyder jo næsten som om at det er umuligt for almindelige mennesker at gøre...

Jeg synes netop at man skal prøve at hjælpe ved at få folk til at forstå at det er enkelt komponenter, der er sat sammen i rækkefølge og at man kan teste dem enkeltvis, til man finder fejlen.
Det er jo ikke kvante-mekanik og ej heller Woodoo-hokus pokus...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej. Men jeg kunne da som mekaniker aldrig finde på at sidde på gulvet med en tændspole og så forsøge at teste den.
Jeg ved da godt at det er over ti år siden at jeg jævnligt servicerede gamle bobler. Men i de tyve år, før jeg stoppede, har jeg kun udskiftet én tændspole. Og det var en der gav op når motoren/motorrummet blev varmt.
Jeg har aldrig udskiftet en kondensator. Jo jeg har bygget nye 009 og 050 fordelere om med gamle brugte originale kondensatorer, fordi de var ustabile pga. dårlige forbindelse til stel i monteringsbøjlen.
Jeg prøver bare at sige at det er alt for usikkert og bøvlet at afprøve delene udenfor bilen.
Og at det er yderst sjældent at de fejler noget. 98% af tændingsproblemer ligger i Taiwan-dele, platinerne og løse/forkerte forbindelser.

I Nivolos tilfælde, hvor bilen er et mix af nyere/ældre. Skal der jo ikke mere til end at tændingen er koblet på X i stedet for 15 på tændingskontakten, eller et andet sted, så forsvinder tændingen når man drejer nøglen til "start"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Helt enig.
Mange af de råd der er givet her er ret bøvlede.
Det kommer sig nok af at vi tror at det er nogle avancerede problemer, jo længere tråden bliver og jo mere vi tror at alt det grundlæggende ER udelukket.
Men som sædvanligt er det nok noget helt basalt der driller...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er ikke tændrørene har prøvet med nye. Ledningerne på tændspolen sidder som de skal. Jeg er bare meget i tvivl om dem på generatoren. Godtnok har jeg et diagram over det, men hvad hjælper det når der er 3 ledninger og en "dims" for meget

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

du kører rundt i begreber og problemer og blander det hele sammen i en pærevælling , jeg tror du er rendt ind i et problem som er over dine evner , eller som du ikke forstår at formulerer forståeligt.
det er over alles evne til at klare over en computerforbindelse og uden et måle apperat til at måle sig frem , smid håndklædet i ringen og kør på værksted , det er en ærlig sag at give op nogen gange , især uden vw netværk i det daglige.

jeg forstår ikke hoved og hale i dit problem mere , det er som man siger : kørt helt ud i hampen.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvor bor du? Hvis det er tæt på vil jeg godt hjælpe med at få styr på det.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Eller helt ærligt. Jeg har bevæget mig ud og taget et billede af hvordan det skal se ud på en VW.
Kunne du så ikke tage at bringe din bil til at se ligesådan ud ? Hvad vil du ellers gøre ? Du kan jo ikke blive ved med at væve rundt om din egen version af et ledningsnet - der ikke virker.
Tidligere i tråden har du også kaldt den for en generator. Men på billedet er det en dynamo. Kører du så med en dynamo og så et laderelæ til en generator ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvor får du 3 ledninger for meget fra? på dit billed er der ledninger så det passer med diagrammet. Hvis du tjekker som jeg har skrevet, og ledningerne er rigtige så kan du bare fjerne den "muffe".

Hvis det er et engelsk diagram så er Dynamo = generator og generator = alternator.

Frank: Kan det ikke passe at, der ikke er en brun ledning hvis det er et ledningsnet fra en bil med generator.

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Alexander K Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg giver Bornholmer ret. Masser af mærkelige tips man ikke kan bruge til så meget.
Det er sådan set meget nemt at udmåle hvis man ved hvad man skal måle og har det rigtige udstyr.
Man starter ved forbrugeren og måler baglæns indtil man rammer problemet ligemeget om det er en pære der ikke lyser eller et rør der ikke gnister. Det er også lige meget om det er en VW eller en Volga. Men igen! ved man ikke hvad man skal måle, er det ikke nemt. En tur på værksted istedet for at bøvle i blinde i flere uger, vil jeg mene er en god ide.

(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nu sidder generatoren som den skal og mit problem er at gnisten går i siden af tændrøret. Jeg har prøvet med flere forskellige tændrør

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er jo så en dynamo ;-)

Er det med tændingen samlet du får en gnist der springer forkert?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja tændingen er samlet. Gnisten går ude i kanten af tændrøret og det er en svag gnist

(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nogen der ved hvorfor den gør dette?

(permalink) webmate Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den har nok ikke fart nok på, er der mon en knude på ledningen?


Reply »

You must log in to post.