Hej vw'er!
Som nævnt, sidder mit udrykkerleje lidt forskudt i forhold til gearkasse akslen, er det ok??
(kan ses på billedet)
Hej vw'er!
Som nævnt, sidder mit udrykkerleje lidt forskudt i forhold til gearkasse akslen, er det ok??
(kan ses på billedet)
NEJ!
Du skal have akslen shimset ud, så lejet kommer lige for.
T
Shimset ud? menet med at man skal presse udrykkerarmen ud eller hvorledes??
du skal sætte shims i så afstanden bliver flyttet , så lejet kommer til at sidde lige i midten..
er det en uorg udrykkerarm du har anskaffet dig ?
På din udrykkerarm (som består af aksel, 4 bøsninger, 2 fjederringe og en fjeder der trækker armen tilbage) så vidt jeg kan se er det dit leje som er kommet ind i gearkassen. Lejet skal trykkes ud til der fremkommer et låsespor udvendigt på gearkassen. Samtidigt fremkommer et spor inde i gearkassens højreside. Jeg har et billede af delene der skal være der.
Hvordan kan det overhovedet komme til at sidde så meget forkert ?
Er det pga. den uoriginale udrykkeraksel ?
Er stopskruen der holder bøsningen i kobl.huset mont. rigtigt??Den skal ramme ind i hullet i bøsningen.Der skal ikke anvendes nogle shims.
Vh. FVEE.
Playerless!
Hvis du nu var blevet på din første tråd ville vi vide at du har skiftet gearkasse
og ændret den nuværende gearkasse med parallelført udrykkerleje til den gamle
type med hængslet udrykkerleje ved at montere en gammel type udrykkeraksel i en
ny type gearkasse. Det kan, som du også selv kan se, ikke lade sig gøre!
Hvis du shimser akslen op så du flytter den mod venstre passer låseringen ikke
ved bronsebøsningen! Hvis du så laver en ny rille til låseringen vil koblings-
armen komme længere fra gearkassen,koblingsreturfjederen vil sidde dårligt, og
du får et skævt træk fra koblingskablet.
Tag nu og monter den udrykkerarm der sad på fra starten og køb en ny kobling
så passer det hele sammen uden mislyde!! http://vwnettet.dk/topic/166992
Hvis han havde monteret en gammel model udrykkerarm på en ny gearkasse, så ville der være forskel på hullerne i gearkassen for bøsning/udrykkerarm, og det ville slet ikke være muligt at montere. Den gamle model aksel er tyndere end den nye, og ligeledes gearkassehusets huller.
Der er så en sammenblanding af både nyt og gammelt i 71, hvor man med fordel kan bruge akslen fra 71´ for at benytte nyt udrykkerleje i gammel gearkassehus, men så skal man vist også rode lidt med speciel bøsning (jeg kan sgu ikke huske alle detaljerne desværre).
Jeg mener ikke forskellen er den aksiale forsætning af udrykkerarmene som Thorkild hentyder til, men snarere dia. på udrykkerarmens aksel, der gør det udfordrende (ikke umuligt ;-) )
Men nok om det - Det ligner en uorg. aksel du har fået fat på, hvis du kan bekræfte dette?!?... så skift den til en org. og se om det passer bedre
Hvis du har den nye model gearkasse med ført udrykkerleje (metal rør som du nævner), så skal du selvfølgelig køre med den rigtige type udrykkeleje OOOOOOGGGGGG kobling der hører dertil!
Playerless skriver:
Den "nye" gearkasse med metalrøret fik den gamle udrykkerleje smidt over på, og det samme med selve armen. Der blev på en måde sparet på det område da det hele virkede til at være fuldt funktionelt .. Men åbenbart ikke!
Det læser jeg således, at han har ændret koblingsbetjeningen fra parallelført
til hængslet.
Om det er en uorginal arm ved jeg ikke, men beskriver blot følgerne af af (shimse)
flytte armen mod venstre.
Parallelført koblingsudrykkerleje indføres 1-8-70 med 16 mm udrykkeraksel,
samme diameter som tidligere modeller!
Så, jo! det er muligt at montere en "parallelført" aksel i ældre gearkasser
ihvertfald hvad monteringshullerne angår.
1-9-71 ændres diametren på udrykkerarmen til 20 mm.
Og Torkild, når du så skriver således så kommer jeg jo til at sidde her og helt savne dig. hehe
Gode ord igen fra Torkild. -:)
Håber i alle hygger jer derhjemme i sommervarmen ..
Vwemligst Peter
Som Torkild skriver: Den gamle arm SMIDT over på!! Jeg mener fvee engang skrev når man gør sådan bliver det også derefter,og det kan han jo have ret i.
de datoer du skriver er jo så også vw modelår 71, som jeg også skrev. Så er vi jo heldigvis enige. . . . Men hvorfor kan man ikke sætte gl. Model på en ny gearkasse
Hvis det var mig der samlede noget, der så sad skævt ligesom på billedet. Ville jeg da bare skille det ad igen og sammenligne det med en original del. Passede det ikke sammen, ville jeg returnere den uoriginale del. Jeg ville da slet ikke undre mig. Jo jeg ville undre mig over at den uoriginale del overhovedet var blevet produceret. Sejlet over på den anden side af jordkloden og solgt til små penge. Men skibe er jo ikke medregnet i vores CO2 regnskab. Nu må I ikke misforstå mig. Jeg tror ikke på at jorden går under fordi vi har en bilhobby. Jeg syntes bare det skulle være forbudt. Ligesom at hente "rent" vand på flasker i Tyrkiet og køre det her op på en lastbil.
Da jeg reparerede mange VW-er til dagligt, har jeg da af og til blandet dele fra forskellige årgange. Også udrykkeraksler omkring 70-71. Afmonteret fingrene på den ene, tilpasset dem og svejset dem på en anden aksel. Hvis bilen skulle køre med en hårdere kobling eftersvejsede vi da bare de originale fingre så de ikke ville knække. Vi anede jo ikke at man lavede en "forstærket" udgave på Taiwan.
Jeg købte tre KCR gearkasser for et års tid siden. De to var transportskadede. Heldigvis for den ene var fyldt med sandblæsesand og blev heldigvis skilt ad for at reparere transportskaden.
På den, af de tre, jeg selv endte med at bruge var styrebolten til udrykkerlejets bøsning blot skruet ind ved siden af styrehullet, så fingrene og tryklejet sad forkert. Flot !
Man skal være vågen for at lave en VW ud af de dele vi kan købe.
Rasser!
20 mm aksel kommer i modelåret 1972 men det er ikke aktuelt i denne sammenhæng.
Jamen man kan godt montere en ny type udrykkerarm i en ældre type gearkasse for
akslernes mål er ens, men Playerless billede viser at det ikke passer i hans
opsætning. Det kan skyldes-
at armen er uorginal!?
at han (som fvee-john skriver) ikke har monteret bronzebøsningen korrekt så
fikseringsbolten ikke passer ud for hullet.
Hvis det sidste et tilfældet har han heller ikke kunnet samle den udvendige side
med koblingsarmen korrekt, men det kan jo ikke ses af billedet.
Jeg mener stadig at Playerless skal montere den udrykkeraksel der oprindeligt sad
på gearkassen (så den bliver parallelført) og så montere en ny kobling så har
han den bedste løsning.
Mit billede:
Øverst gl. type ydrykkerarm til hængslet trykleje.
Midt, udrykkeraksel 16 mm til parralelført trykleje.
nederst 20 mm udrykkeraksel til parallelført trykleje.
Bronzebøsning med fikseringshul og -bolt.
ja ny model på gammel skriver du nu. Men oprindeligt skrev du at han jo ikke kunne montere gl. model på ny gearkasse. Og det er det jeg spørger til hvorfor du mener man ikke kan det? Jeg mener godt man kan.
Nu kender jeg ikke hans forudsætninger for at lave noget, men jeg er da enig
med dig i at alt kan lade sig gøre med de rigtige forudsætninger og værktøjer,
mit svar var da også møntet på, at han jo selv kunne se at det ikke passede
sammen, ihvertfald som han havde samlet det. Rent teknisk er der ikke noget ivejen
for at bygge det tilbage til noget ældre.
Jeg kan ikke helt forstå det skal gøres til en smule raket videnskab.
Jeg ville bare gøre som VW gjorde - ta de ting der passer sammen. Hvis gearkassen er til ført udrykkerleje så brug ført udrykkerleje ( med dertil hørende udrykkerarm- og kobling)
Så virker det. Det med at blande forskelige ting gir vist kun ris til egen røv.
Brug så nye (fra 70erne) ting som muligt. De er resultatet af mange års erfaring hos VW. Ført udrykkerleje er bedre end hængslet leje.
/John
man kan jo bla undgå at skulle købe ny trykplade ved at fifle lidt med det. Det sparer nemt 500kr, og så kan man beholde den trykplade som er afbal. sammen med motoren, hvis man gør i sådan noget. Og de ovenstående forslag er jo på ingen måde fuskerløsninger!
John, det var egentligt også min pointe, men en god faglig snak er nu altid
berigende, må så bare håbe vi ikke fik hægtet Playerless af undervejs,
håber han vender tilbage med sin løsning på problemet.
Hej allesammen.
tak for de mange svar, hurtige svar hvilket gjorde at jeg kunne komme på løsningen.
Problemet var ikke at akslen i gearkassen sad forkert, den var shimset ud. Mit alu-spacerstykke på udrykkerarmen havde lidt plads at lege med, hvilket gjorde at den sad en anelse til siden i forhold til der den skulle være.
Jeg lavede en lille test da jeg samlede motor igen, med den kobling der sad på.. Og jeg testede om den rykkede lige ind på, og det gjorde den så.
Skift vellykket.
Mange tak for svarene.
You must log in to post.