Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problemer efter justering af tænding

Tags:
No tags yet.

(permalink) kentfp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Efter at have en motor med fornuftig motorgang i sidste weekend fik jeg lyst til lige at tjekke tændingen. Da jeg tjekker tændingstidspunket viser det sig, til min store overraskelse, at det er indstillet ca. 20 grader før TDC. Jeg justerer selvfølgelig ind på det mærke jeg regner med er 7,5 grader før TDC (har før med held justeret ind efter det) hvorefter motoren har svært ved at starte og går dårligt. Jeg har siden forsøgt justere ind på et punkt hvor den igen kører godt men uanset hvad jeg gør er det som om jeg har mistet motorkraft og motoren ikke går jævnt. Er der nogen der kan give en fornuftig forklaring på hvad der kan være årsagen? Jeg har samtidig justeret platiner på 0,4 mm. Jeg justerer tænding ind med ledning fra tændspole til baglygte.

Overvejer forøvrigt at montere elektronisk tænding men ved ikke helt hvad der er godt. Har fundet dette til fornuftig pris men er der nogen der kender til kvaliteten? http://www.mgbreakers.com/Distributors.htm

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej kentfp,

Smart trick at bruge din baglygte som prøvelampe ;o) Har du kontrolleret at den står til til at tænde på cylinder 1 når du indstiller den?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Torben,

Ja - jeg har kontrolleret at der tændes på cylinder 1 (strømfordelerarm peger mod mærke i huset). Jeg har også tjekket at TDC er korrekt ved at stoppe en skruetrækker ned til cylinder 1. Mærket har jeg nu fået verificeret til 7,5 grader. Er noget i vildrede over situationen.

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej igen,

Hmmm, prøv eventuelt at kontrollerer tændingen med en tændingspistol. Hvordan ved du forøvrigt at den står 20 grader før TDC, bruger du en gradskala?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

De der Accuspark er vi ikke ret imponeret af.
Af samme grund er jeg gået tilbage til Ignitor og Compufire, selv om de er markant dyrere. (Det er der nok en grund til)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har lavet min egen lille gradmåler i CAD program og printet den. Ved hjælp af denne har jeg målt/sjusset mig frem til at den stod på ca. 20 grader før TDC.

Tak for input vedr. elektronisk tænding.

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er vel ikke så simpelt at du bare står og drejer forkert vej på motoren ?
Elektronisk tænding løser ikke problemet. Det skal også stå rigtigt :)
Hvor sætter du din CAD-gradskala ? Hvis du sætter den på motorblokken, bliver det jo pludseligt "spejlvendt" at stille tænding.
Det husker jeg fra type4/type2, hvor gradskalaen sad på blokken. Så skulle men lige holde hovedet koldt når man var vant til at skalaen var på remskiven.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kentfp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Når jeg måler gradtallet kigger jeg ind på remskiven bagfra og måler med uret fra TDC (gradskiven er monteret på remskiven). Når jeg indstiller drejer jeg remskiven/motoren med uret således at tændpunktet (V-mærket) står ud for samlingen i motorblokken inden TDC mærket står i top. Mener at have gjort det sådan før uden problemer.

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej igen,

Havde du selv indstillet tændingen inden du fandt ud af at den stod 20 grader før TDC? Hvis ikke du selv har indstillet den, kunne det så eventuelt være en person som har sat tændinigen 'der hvor den går bedst' . Det kan derfor være at det er din karburator der ikke fungerer optimalt? Prøv at indstille din tændning statisk 7,5 grader før TDC i kombination med at du grundindstiller din karburator.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej

Det er mig selv der har indstillet tændingen og jeg er kun i stand til at gøre det statisk - mine evner rækker ikke til at gøre det på rutinen ;o)

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ok, hvordan kunne du indstille den 12,5 grader for tidligt i sin tid? Som sagt, prøv med en tændningspistol. Jeg kan se at du har set dette indlæg http://vwnettet.dk/topic/171125 - så jeg må antage at du er klar over hvilket mærke du skal indstille efter.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com

Reply

You must log in to post.