Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Et trist syn

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er lige til at sætte sig og hyle over. Men jeg er ok, bare lidt øm. Ps. Det er min Vokaro.

dsc04650.jpg

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Kaj Hansen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det ser da ikke godt ud. Startede det som motor brand. Har du et før billede ?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

surt show - gamle benzin slanger og slappe spændebånd ? / for varm motor ?

godt du er ok

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) JJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

føj et trist syn.....

-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Øv satan. Det er godt nok pisse surt, men bare du er okay. Håber at du har kasko selvom det ikke hjælper det store på noget man er glad for.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Benzinslanger bliver skiftet hver år, Spændebånd er stramme og til formålet. Bilen var gået i stå, og jeg startede den igen og kikkede i spejlet inden jeg kørte ud på vejen igen. Der kunne jeg ikkke se andet end flammer fra omkring venstre baghjul. Ville hoppe ud og slukke det men fik kun det ene ben ud da det sagde boom, og jeg blev hjulpet resten af vejen ud og landede på skulder og ryg. Der var bilen allerede overtændt.

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Slot Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du er sku godtnok rimelig uheldig hans.. Og ja det er dæleme et trist syn.
Godt du slap nogenlunde fra det denne gang.

http://vwnettet.dk/topic/164974

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak slot. Behøvede du lige at minde mig om det. ;-))

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Heide Member
Skrev for 13 years siden | | | |

æv hvor er det bare trist for dig, men godt der ikke skete personskade på dig.

(permalink) Kaj Hansen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

slettet

(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tja et slukningsnanlæg til 2000 dk kr som jeg har i alle vores biler som endda er af jern kunne have reddet denne buggy, jeg forstår ikke at jer i glasfiberbiler tør køre rundt i brandfælder uden af sikre jer en form for automatisk brandslukningsanlæg. Disse anlæg sikre at når branden opstår så brændes der et lille hul i slangen ( slangen smelter ikke som en normal slange ) og så fyrres der straks slukningsmiddel ud af slangen, det vil sige at man ikke først skal finde sin 2 kg pulver slukker frem og så finde selve branden.
Virker de så?:
Jeg har set 3 anlæg bliver fyrret af ved en brand og i alle tilfælde er branden blevet slukket.
Flere forsikringsselskaber kræver sådanne anlæg i bla. mejetærskere, halm pressere o.s.v.
Det skal lige siges at jeg INTET har med salg at gøre af disse anlæg og jeg INTET får ud af reklamen, jeg har bare opdaget denne billige brandløsning som jeg syntes i andre i mindst glasfiberbilerne skal få monteret.

Danskbrandsikring var bla. på MIB Summermeet med en stand hvor der var helt specielle MIB Summermeet priser på disse anlæg.

Desuden så tænk over hvor i placere jeres tanke henne når i bygger buggy, jeg har set flere tanke ligge lige ved motoren, det er jo også en ren brandbombe!!!.
Link til systemet er her:

http://www.brandsikringdanmark.dk/brandslukning/firetrace.html

Godt at høre at du ikke er kommet til skade Hans
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

venstre baghjul lyder genkendeligt fra ham Niels eriks buggy , dvs rør fra centralrør til pumpe, men vildt nok din tank ekploderede - måske i skulle overveje en bådtank i de fiberbiler ???

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er skrækkeligt for Hans. Jeg var også passager i min nabos Speedster da den brændte. Nej det passer ikke, det var mig der kørte. Men igen. Det er altså ikke fordi det er en glasfiberbil at den bryder i brand. Det ser bare så så sørgeligt ud når den forsvinder helt. På et stålkarrosseri har man den udglødede siluet at kigge på bagefter. Den kan heller ikke bruges til noget.
Når det så er sagt er der heller ikke noget at sige til at der går ild i bilerne. De fleste af de ombyggede biler jeg ser i synshallen er noget frygteligt makværk med løse ledninger, benzinslanger der ikke har gummigennemføinger. Olieslanger alt for tæt på udstødninger. De fleste ved ikke at det faktisk er nemmere at sætte ild i varm olie end i benzin. benzin kræver et mere præcist blandingsforhold.
Men at gennemgå en bil for den slags "småting" ligger ikke indenfor kravene til et syn. Jeg ville ønske det gjorde, men så præcise er reglerne ikke.
Jeg skulle måske tilbyde et "kitcarsyn" til 1200 kr. der varer mindst en time ?
Tanken i en buggy ? Der bruger man selvfølgelig en tank fra en type1, som ligger ude foran.
PS: På min nabos Speedster var det en olieslange der sprang og gennemvædede varmeisoleringen rundt om udstødningen, der gik ild i.

Nå, jeg vil ud og svejse på min benzintank - og det er ikke gas.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Uanset hvem eller hvad der har forsaget skaden. Så er det bare super ærgeligt!
Håber du er ved godt mod!

-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Hans,

Ja, et trist syn - men godt du er ok.

I forbindelse med renoveringen at bobbel, blev der ved et uheld skubbet til bensinrøret der kommer op at 'hornet'- og det knækkede af...Det er jo et stålrør og det var så rustet så tyndt som papir i godset på dette stykke som er bart mellem 'hornet' og slangen til motoren. Godt jeg opdagede det under renovering, for ellers kunne det været sket under kørsel. Der går et stykke tid inden karburatoren løber tør samtidg med at bensinen løber ud af rørstumen i hornet. Når, eller hvis du når det inden en eventuel brand, du så opdager at benzinen løber ud, er der svært at kommer til rørstumpen og for den sags skyld finde noget der kan lukke af. Slangen over rammehovedet er heller ikke let at nå for at lukke af.

Lad dette være en opfordring til jer alle ikke kun at se slager og spændebånd efter, men også resten af jeres benzintilførelse.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

What Frank said.
Det kunne nu osse være benzinfilteret der var brækket eller revnet. Jeg har set det et par gange på de billige filtre som købes bla hos THansen. Af samme årsag bruger jeg KUN Mann eller tilsvarende filtre. De koster kun ca. 8 kr. mere for de små, og ca. 25 kr mere for de store.

Det er da traals det der. Men se positivt på det. Nu har du chancen for at bygge dig en feed buggy :-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg syntes jeg havde gjort alt for at undgå ulykker. Slanger, spændebånd, ledninger og andet var af god kvalitet og fastgjort.
Sådan her så det ud efter 1 min. Billedet er lidt uskarpt, jeg rystede en del

dsc04640.jpg
dsc04640.jpg

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) DenGrønneSniger Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det ser trist ud når en bil går op i røg
men der må være en fejl der måske går igen ved buggy/kitcar
siden der er flere indenfor et par år der går op i røg ?

men jeg håber du har det godt efter oplevelsen...

-------------------------------------------
Jylland DK
vwpanelvan@gmail.com
(permalink) Dillen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja, det er godt nok trist. Godt du selv kom hel ud.
Jeg kender ikke bilen og ved ikke hvordan den er lavet, men
en ting, jeg har set ofte - og som jeg har påpeget overfor
ejerne - er manglende afdækning omkring motoren.
Det er utrolig vigtigt at der bliver lukket godt af omkring-
og bag motoren ellers vil det undertryk, der findes omkring
indsugningen til blæseren udlignes af det overtryk, der findes
hvor køleluften kommer ud. Med andre ord; den vil have en
tendens til at suge den brugte (og varme) køleluft ind igen og igen
og motoren overhedes.
Mange kitcars passer ikke umiddelbart til VW's blikstumper
og det er åbenbart en detalje mange ejere/byggere springer over.

Martin

(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Hans
Puha der har godt nok været flammer men der må være noget om denne sætning:

men der må være en fejl der måske går igen ved buggy/kitcar
siden der er flere indenfor et par år der går op i røg ?

Jeg har set mange buggy folk som selv laver deres ledningsnet, hvorfor ikke købe nogle som er færdige?

Hvorfor installere i ikke brandsluknings udstyr? en buggy er jo som en campingvogn, den brænde på ingen tid. Tænk hvis din buggy havde været en lukket model!!! så var du blevet skudt op i taget.

Placere tanken i fronten, benyt en godkendt tank istedet for alt muligt billigt / hjemme gjort, jeg har set alt fra 5 liters benzin dunke til plast tanke som benyttes i buggyer.

Håber vi ser dig i en ny vw snart igen.

mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Slot Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Dillen skrev:
"Det er utrolig vigtigt at der bliver lukket godt af omkring-
og bag motoren ellers vil det undertryk, der findes omkring
indsugningen til blæseren udlignes af det overtryk, der findes
hvor køleluften kommer ud. Med andre ord; den vil have en
tendens til at suge den brugte (og varme) køleluft ind igen og igen
og motoren overhedes."

Men ingen buggy er mig bekendt nogensinde konstrueret med hermetisk "lukket" motorrum som i en alm. Type1 så leder man efter en generel fejl så holder den der ikke helt.
At beskrive over/undertryk omkring motoren bliver noget teoretisk/udefinérbart, og da specielt når bilen kører med f.eks 80 km/t.

En nærmest eksplosiv brand som Hans beskriver lyder i mine ører som benzinlæk. Hvis selve lækken er forårsaget af varme så må det da være slangerne/tilslutninger mm. der er for ringe.

Lupojesper: er du sikker på at et firetrace system vil virke på en buggy ? I de tilfælde jeg har set det testet, benyttes det i mere eller mindre lukkede omgivelser.

Jeg kan godt forstå du rystede da billedet blev taget Hans.. :)

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Akke Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Trist at se :-( Godt der ikke kom til at lugte af bacon..

Jeg køre med Kadroner på min buggy, og har prøvet at lodningen på den ene flyder gik. Resultatet var at benzinen stod og flød op gennem kaburatoren og ned af siden på den. Gudskelov opdagede jeg det med det samme og fik slukket bilen. (ellers havde jeg været en tur i avisen det var inde ved søerne i kbh) Har også hørt at selve studsen som slangen sider på, kan gå løs inde i kaburatoren og falde ud. Hvordan gardere man sig så mod sådan noget? Man skilder jo ikke sin kaburator ad i tide og utide for at kontrolere svømmere.. Er enig i at spænbånd, slanger o.s.v skal kontroleres med jævne mellemrum. Med hensyn til slukning, så tror jeg en god pulverslukker er bedst. De anlæg i snakker om er mere velegnet til lukkede motor rum!

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) Dillen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Slot, du må ikke antage, at evt. manglende afdækning ikke kan være årsagen
bare fordi ikke alle buggy'er brænder.
Det er ikke for sjov, at VW i de tekniske blade gør et stort nummer ud af
netop montering af afdækningen omkring motoren.
Men som sagt, jeg kender ikke den pågældende vogn og ved derfor ikke hvordan
og hvor godt, den er lavet.

Manglende slanger eller ikke lukkede studser fra blæserhuset kan også
give tab af kølelufttryk og dermed en varmere motor.

Hans fortæller, at vognen gik i stå, hvilket godt kunne tyde
på brændstofmangel, men han startede den igen (!) og skulle til at sætte igang.
Motoren går normalt ikke i stå fordi en slange eller et spændebånd er utæt men
den kan sagtens gøre det hvis den løber varm.
Måske en kombination af en for varm motor og en brændstoflæk et uheldigt sted, som
f.eks. over udstødningen fra cylinder 3, der som regel i forvejen er den varmeste
af de fire.

Martin

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er altid et trist syn når noget er gået op i flammer på den måde :-(

Nogle spændende teorier der bliver luftet.... Men at der går ild i en motor fordi den ikke får tilstrækkelig kold luft til at køle med, det er vist for langt ude. Den går da i stykker lang tid inden den selvantænder.
Der kan næppe være nogen tvivl om at der er sket en fejl et sted i benzinsystemet. Men det er jo umuligt at gætte sig til hvor, sådan som resterne ser ud nu.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) ROEN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Trist syn Hans - det har du ret i :-(
Det er dog GODT at du har mulighed for selv at skrive om det !
mVWh
Rolf

-------------------------------------------
VW Klub Nord

Reply »

You must log in to post.