Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bagtøj "svinger" ud! (sænket bil)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Super lækker bil:-)

Det giver alt sammen mening på skrift:-) men jeg er blot i tvivl om jeg skal starte hvis det ikke skulle være bagfra på bilen?

Vi kørte en tur i bilen i går, selv ved 15-30 km/t føltes det som om at baghjulene svævede fra side til side, men at forhjulene og rattet ikke blev påvirket på nogen måde.

Så jeg tror vi starter bagfra og arbejder os fremad, eftersom det først er kommet efter der er blevet skiftet motor, gearkasse og lange trækaksler, og så bruge de indlæg der har været i denne tråd om at sikre og kontrollere de forskellige ting.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg ville nok gennemgå både bag- og forende..! Punkt for punkt.

Men hvis den allerede kører dårligt ved 30 km, så tror jeg dine bagaksler og dæksler ikke passer sammen. Det som Frank allerede har været inde på - altså at baghjulslejerne kan bevæge sig sidevejs.

Fandt iøvrigt en understøttende skitse for forhjuls indstillingen, som jeg har indsat min forgående kommentar.

(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Helt enig, skal hele opsætningen igennem, men tænkte at starte bagfra og ende op med forbroen, og tjekke op på alt hvad der er skrevet i de forskellige indlæg og som du skriver punkt for punkt.

Jeg printer det hele ud og tager med i garagen :-)

dsc01251.jpg

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er sikker på at du nok skal få frembragt en optimering, i forhold til din nuværende situation..! Du skulle jo også helst komme op på niveau, hvor du vil være i stand til at følge trafikken, om ikke andet, så blot på landevej..

I øvrigt er jeg ikke enig med Bornholmer Ib, med at den bedste pre 65 undervogn er med 145 dæk foran..! Det er meget muligt at han, og sikkert også 99% af resten herinde, synes at det ser mest smart ud med så smalle dæk foran. Og fint nok, folk må jo meget gerne have Deres egen smag...

Men selv en sænket VW kører ikke bedst med så smalle dæk..! Fra fabrikken har man anvendt ens dækbredde foran såvel som bagpå, hvilket den også kører bedst med - også som sænket..

Både vejgreb, retningsstabilitet og bremseegenskaber bliver jo yderst nedsat med så smalle dæk.

Men look er jo en ting - køreegenskaber noget andet..! Og fedt at der er i VW kredse er plads til forskelligheder - ellers ender vi jo med at blive ligeså kedelige som alle de andre, der kun kan lave originale biler...

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hønse - 145/65-15 - fordi det er det eneste dæk der er plads til når man sænker skærmen ned over hjulet - ved sådan en kraftig sænkning er der ikke plads til mere - og en 145/65-15 er ikke så smal igen. men du har ret i at 135 og 125R 15 er for smalle.

145/65-15 kan fint bremse - selv med skive bremser slipper de ikke - såfremt at affjedringen virker - virker den ikke tror jeg ikke engang en 205er kan bremse ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Åhh, du har ret - igen.. Hvorfor skal det altid være sådan..???

(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du kan godt opleve nogle underlige udsving som du nævner, hvis du har smallet forbro, og så efterfølgende øger din sporvidde bagerst!
Så når din sporvidde for og bag er meget fra hinanden, kan du især på glatte veje og/eller hvor der er "lastvognspor" på vejen opleve dette fænomen!
Jeg går ud fra sporing, baghjulslejerne osv er i orden og det ikke er bumpsteer som andre også nævner!
http://www.youtube.com/watch?v=gKJAukSZRT0&feature=youtube_gdata_player

Mvh
Anders "tidligere lykkelig bruger af den sænket bil med 5.5" smallet forbro uden støddæmpere foran, og med CB droppede spindler og hjemmelavet bumpsteer bøsninger og sænket bag"

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, og også "tidligere lykkelige ejer" af den bil som - på det tidspunkt - gjorde alt andet end at køre godt..! Har aldrig oplevet magen til bumpsteer effekt. Ville nødig køre meget over 80 km/h med den opsætning...

(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ha ha ha :-)
Kan kun grine af den kommentar Jeg har bla været på ture til SPA Le Bug Show Belgium 2200km, Budel Holland 2000km og 1. Mai treffen 1200km og ingen problem med 110-120 km/t!

http://www.youtube.com/watch?v=Lo7jYJN4Khs&feature=youtube_gdata_player

Ja du er blevet gammel og sur, kom nu videre :-)

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du griner bare til du bliver træt.

Kan blot konstatere at vi ikke har samme "grænse" for, hvornår noget kører "godt", og hvornår det ikke gør..

Og jeg kommer skam videre - til sommer, når jeg er ude at cruise igen - med over 130 km/h, og med vind i de sidste hår-rester...

(permalink) Jesper Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har fulgt lidt med i tråden, fordi jeg oplever noget af det samme. Bagenden virker lidt for levende, men kun i sving. Intet ved kørsel lige ud. Det er et problem der er opstået "af sig selv", altså ikke i forbindelse med arbejde på bilen. Bag aksel er helt std. '66. Dæk 165/15, gas dæmpere bag, olie for, alle std. længde, std. krængnings stabilisator foran og ingen sænkning. Motor 1600.
Lejer, dæktryk osv. er kontrolleret og er ok.
Men egen mistanke er torsions gummiet, som mccloud550 også nævner. Hvis det er ødelagt eller slidt, kan svingarmene vel godt bevæge sig i bilens længderetning og så vil toe ændre sig, eller hva´?

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) vwjanus Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Da jeg hentede min 60ér type 1, for 8 år siden, var der lige skiftet til gearkasse med lange aksler. Dog havde man ikke haft det rigtige gearkasseophæng, så der har lavet en rigtig svensker løsning.
Der var sat en 10 mm adaptorplade ved næsen, som flyttede motor og gear for langt tilbage. Det resulterede i alt for meget toe in bag på, og den var så ustabil at det ikke var forsvarligt at kører i den.
Efter det rigtige ophæng blev monteret, var det stadigvæk nødvendigt at file de 3 huller i fjederpladerne lide større.
Kører nu sænket med hijacks bag og 185/65 15 - 5,5 brede fælge. Foran er der 145/65 15 på 4,5 fælge og 6 tommer angora luftbro. Det kører fint, og den ligger stabilt ved 100 km/t. Dog når den er helt sænket bag, har den en tendens til at rulle lidt, når man kører over togoverskærninger o.lign.

(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nå vi skiller bilen ad igen, så tager jeg billeder af de forskellige ting som er nævnt i denne tråd og så må vi om der er nogen der kan gennemskue hvad der er gået galt, ud over at der skal ændres på noget af opsætningen, bl.a som Lange og Rasser er inde på, det med at få længre "fjedreplader" (var det sådan de hed?)og så må vi tjekke alt med lejre og andre dele om de er korrekt monteret og er de rigtige ting som passer sammen.

Hvis der er nogen med forstand, tid og lyst, gir jeg gerne en tur i bilen (på amager) Det ville måske hjælpe på min manglende forstand, begreb og forklarings problem :-)

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu har bilen været skildt ad, og vi har skiftet trækaksler samt nye dæmpere og lejer bagpå, men det jeg kan konstatere er at bilen er meget "blød"

Vi havde bilen oppe i går og når den står på en donkraft så hjulene hænger frit (bagpå) så kan jeg med en hånd løfte dækket op og ned uden problemer, dvs. at det virker kun som det er dæmperen jeg løfter (dette er begge sider)

Så det næste jeg tænker er, kan en toisionsstang være "blød"/slidt??? min forståelse er at enten virker den eller også virker den ikke? eller har jeg gjort noget andet galt?

Vi tog en standard VW op på donkraften og der kunne vi næsten ikke påvirke hjulet op og ned ved brug af samme håndkraft.

Kort: toisionsstang hvordan kontrollere man om den virker optimalt? (på en sænket bil)

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Torsionsstængerne ændrer ikke fjederkarakteristik, selv om man sænker bilen. Ergo skal de være lige så "hårde" som på en standard vogn.

Det lyder som om at du enten har glemt torsionsstængerne (mon dog), eller at de ikke er i indgreb med strålerne i en af enderne (eller begge).

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, så bær over med mig hvis følgende allerede har været nævnt. Vær opmærksom på at der findes forskellige længder torsionsstave, fjederplader og lejedæksler, afhængig af årgang. Nu er jeg ikke sikker, men jeg tror umiddelbart at det vil være fuldt ud muligt at få parret forkerte stumper, så torsionsstængerne er for korte til at nå i begge ender.

Så mit bud er - kontrollér at torsionsstængerne er indgreb i begge ender!

Mvh Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Lars

Tak for svar:-)

Jeg har ikke haft skildt den del af, men fik Angora drengene til at sænke den, og det ville undre mig hvis de ikke havde styr på det.

Men alt er jo muligt, så helt sikkert et godt bud, men kan man se det ved test, eller skal man skilde det fysik ad for at "kigge" ??

Og ja har fået blandet dele, det var et hyr at finde de rigtige lejedæksler som passede..

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ah vent lige lidt.... tror jeg har vildledt dig lidt (og mig selv) :-)

På en ikke-sænket vogn, er torsionsstængerne "pre-spændt" så meget, at fjederpladerne står "forspændt" mod deres bundstop inde bag lejedækslet (med bagenden af vognen løftet fra af jorden). Når man sænker vognen ved at dreje torsionsstavene, mister man noget af, eller hele denne forspænding. Fjederkonstanten er den samme, men 0-punktet er flyttet så at sige. Og nu kan jeg ikke huske hvordan det er med en 2-tands sænkning.... muligvis er hele denne forspænding væk, og så vil det faktisk føles som du beskriver!

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hold nu op. Det er da den klassiske:
1. Ved ændring fra smalle til brede aksler får man et andet geo tryk. DVS. radius fra fjederpunkt til bærepunkt. Det VIL UANSET give en fornemmelse af en blødere fjedring, da fjederen skal bære relativt mere. Ganske almindelig vægtstangs teori. På en vogn der er sænket så meget forstærkes tendensen yderligere.
2. Ved skift fra split gearkasse til nyere tunnelgearkasse ændres toe out drastisk, fordi den nye gearkasse er længere. Der er to måder at løse det problem på. Enten svejser man det ophæng fra en nyere model på (Kan købes i løs vægt til en 150er mand, har vist en på lager)
Eller osse tager man fjederpladerne fra en nyere model (eller køber helt nye) med ovale huller til at justere toen med. Jeg har oplevet, at selv std ovale huller i fjederpladerne ikke er nok, så man må efter dem igen med en hurigsliber, for at få akslen langt nok tilbage.

Men en svingaksel der er sænket så meget kører dårligt uanset. Men på jævn tør vej bør den dog ikke styre selv. I vådt og glat føre er den livsfarlig IMO.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der står tidligere i tråden at bilen blev sporet efter sænkning så der burde da være fuldstændig styr på toe in/out allerede. Eller hvad??

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Uden at fornærme nogen, vil jeg sige, at een ting er , at den er blevet sporet. En anden ting er, om den står rigtigt.
I seriusly doubt it. Det er nemlig ikke bare lige, når man laver det nummer der.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er helt klart at bilen er sænket så meget, at fjerderens indstilling gør at den ikke har nogen forspænding og derfor mærkes blød når man hæver bilen. Men derfor er der ikke nogen "fejl" på fjederen.

Og når man sænker bilen, står bærearmene ikke længere vandret, men derimod en smule opad. Det gør så at trækakslerne vil pege en smule fremad og give toe-in på baghjulene. Og det skal de IKKE have - de skal derimod have toe-out, da det er de trækkende hjul.

På de senere årgange er der et lille hak i både trækaksel og bærearm, som skal stå ud for hinanden - med korrekt indstillet fjeder altså..!

Den første sæson jeg kørte med min, stod den således. Men med en smule sænket fjederindstilling. Og på rullefeltet tabte den næsten 30 hk..!! - med toe-in på baghjulene.

Så rykkede jeg blot begge trækaksler ca. 3 mm bagud, og året efter tabte den kun ca. 12 hk..! - Nu havde jeg toe-out.

Toe-in på baghjulene, kombineret med nagtiv camber som følge af sænket fjederstilling, bevirker virkelig effekt-tab og dækslid, benzinøkonomi osv.

(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak igen for alle svar

Bilen blev "sporret", men den kunne ikke sporres korrekt da man ikke kunne justere baghjule længere tilbage grundet standard fjederplader, derfor har den stadig toe in, som dog er blevet mindre "kraftig" efter skift til korte trækaksler.

Jeg var ikke klar over at toe-in havde så stor effekt på fjedringen på bilen:;-( (godt klar over effekt tab i hk og slid af dæk))

Att: Farmer og andre, jeg havde tænkt det med fjedreplader men ville dem på billede løse problemet?

springplates.bmp
springplates.jpg

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

"Bilen blev "sporret", men den kunne ikke sporres korrekt da man ikke kunne justere baghjule længere tilbage grundet standard fjederplader, derfor har den stadig toe in, som dog er blevet mindre "kraftig" efter skift til korte trækaksler."

- Det tænkte jeg nok :-)

Mjaaeh, men så skal du jo "hæve" stavene lidt igen. Ellers blir den jo vildt lav. så er du tilbage på status quo. Men jo, du kan justere bagakslen ca. 1 cm mere bagud med dem der ift std.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hey Farmer - tak for svar:-)

Når du skriver "hæve" stavene, hvad menes der så med det?

1) Er det et "tak" "op" du mener? (på toisionsstangen)?
2) Er det ved brug af en højere/justerbar dæmper?
3) Eller er der en tredie mulighed?

Som jeg læser det på de fjedreplader som er vist på billede, ændre de ikke højden på bilen, men sikre blot at bilen får en længere fjedreafstand samt justeringsmuligheder bagud (altså at man undgår toe-in)

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

en lille historie med samme problem:

Dette er dog ikke vedr. folkevogn men dailydriver Mercedes w211

Forrige sommer købte jeg en ny amg undervogn, samt et sæt 19” Carlsson fælge med nye dæk. Ved monteringen fik jeg naturligvis bilen sporet (Dette blev desværre udført af Point S i Viborg)
Da jeg hentede bilen synes jeg ikke lige den kørte helt som forventet, faktisk dårligt i forhold til før, men der var også de org. 16 tommer på, som den kørte fremragende med. Jeg vendte tilbage til Point S og bad dem køre en tur i bilen fordi jeg synes den var meget levende. De prøvekørte den og svarede at det var som det skulle være. Hmm okay. Derefter kørte jeg hjem og om aftenen kørte jeg til Stuttgart.
Mit livs mareridt opstod da det begyndte at regne, bilen kørte mega ustabil, men til sidst nåede vi da frem i god behold, men jeg turede ikke andet end at opsøge et tysk værksted for at få det tjekket. Derpå kørte jeg til Mercedes Sportservice Lorinser, Stuttgart for at få motoroptimeret bilen, samt lavet et service tjek. Der gjorde jeg opmærksomt på at jeg synes den kørte ustabil, De lavede en støddæmper test af bilen og kiggede den efter igen og sagde at den var i orden.
Så langt så godt, min første tanke var at det sgu var utroligt og at de 19” måske bare ikke passede på sådan en morfar kørestil som jeg havde tillagt mig
På vej hjem fra Stuttgart regnede det kraftigt og bilen overtog styringen og havde sit eget liv. Den styrede med bagenden og jeg korrigerede hele vejen rattet for at kompensere herfor. Det meste af tiden blev vi overhalet af lastbiler og campingvogne og min hastighed var ca. 60-80 km/t. på autobahn…
Da vi kom hjem kørte jeg til Super dæk i Herning for at få sporet bilen igen for en god ordensskyld inden jeg ville sætte mine gl. 16”. Der så mekanikeren at bagtøjet var monteret forkert efter den havde fået amg fjedere på, således at den ikke kunne spores rigtig. Fejlen blev rettet og bilen sporet. Forskellen på før og efter var 22mm for meget spidsning. Dette resulterede også i at de nye Continetal dæk var slidt skævt og ned til lærred på indersiden og ikke kunne stå selv uden at vælte trods de var 265 i brede.

Så hvis man køre med for meget spidsning. så styre bagenden selv og tager retning at den vej hjulet peger der har belastningen.
Jeg skal i hvert fald aldrig til Point S igen, ej mere køre bil der spore forkert

Just my 2 cent

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1

Reply »

You must log in to post.