Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bagtøj "svinger" ud! (sænket bil)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lange Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har da kørt et par sænket biler, også biler der var sænket mere end 2 hak.

Problemet er den "ekstra" toe-in du får ved at sænke 2 hakker eller mere. Det gør så at bilen skifter retning hver gang der er en forskellig belastning på hjullene. Altså trækker sænkningen dine aksler fremad hvis du forstår.

Jeg har vedhæftet en hurtig skitse jeg tegnede på kontoret.

For at komme det til livs skal du have fjederplader, som er lidt længere end normale. Som på billedet jeg har uploadet.

En bil med torssionsaksler i bag fjeder lige godt uanset om den er sænket eller ej, det der kan spille ind er camberen, og somsagt den "toe-in" som du fær ved ekstrem sænkning. Det er lidt af det samme der sker under "bump-steer" oppe ved forbroen.

skitse.jpg
snket.jpg

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hey Lange

Skal de være længere, dem jeg har er der blot skåret ud i, så der er "plads"

hvor kan man købe sådan nogle henne, eller er det noget der skal laves?

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) kew Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har et sæt...som kommer tilsalg når jeg har fundet nogle originale

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok Kew

Giv mig et kald hvis det er, eller sms med pris

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Kenneth....
Jeg har nogle org. liggende
Du kan bare ringe
Mvh Lillebror

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis en svingakselbil kan sænkes alt det det skal være og fjedre alligevel. Hvorfor skærer I så hakker ud i fjederpladerne ? :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lange Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mener de kan købes af en gut på Thesamba.com

Jeg har på en af mine biler engang lavet 2 "forlænget" fjederplader ud af 2 sæt. Har ikke billeder af dem længere, men du kan se fremgangsmåden på de vedhæftede billeder.

extender1.jpg
extender 2.jpg
extender 3.jpg

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En halv tomme ? Det var meget og interessant.
Hvad så med forskydningen i godstykkelsen. Betyder det ikke noget ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lange Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg kompenserede med nogle spacere jeg havde drejet til formålet!

Det virkede faktisk ok, men jeg ville ikke gide bøvlet den dag idag...

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Dvs at man ud over dette også har brug for spacere?

er der mere til denne opsætning, nu er jeg nysgerrig:-)

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Vel ikke andet end at få den sporet igen. Og husk nu at en type1 med pendulaksler skal sprede lidt. Altså have toe-out. Og lidt mere end org. fordi du kører med en voldsom negativ camber. Og lad os så høre hvad du finder ud af.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det lyder som en løsning som skal prøves den som Lange kom med, men jeg er nok lige nød til at alliere mig med en som kender til undervogne lidt bedre en mig, så jeg ikke starter forfra med en dårlig løsning.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu skal du jo i første omgang starte med at kontrollere din sporing bagi og om dine baghjulslejer er korrekt monterede. Og om du har noget fjedervandring. Det sidste er du nok nødt til at gøre over en grav eller en kørebanelift. Her skal du se efter om bilen står "jern mod jern" og ikke kan komme længere.
Når det er i orden kan du evt. gribe til at lave andre fjederplader, hvis ikke du kan få sporingen på plads.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Sporing var på plads, der er "riglig" afstand, så der er ikke jern mod jern, og baghjulslejre er de korrekte og korrekt monteret.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det var hurtigt. Kører den så som den skal ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nej har blot tjekket op på om det var nogle af de ting som kunne være galt, har talt med Spring som lavede den for mig, og han at sporring var ok, og at lejre var monteret korrekt, og afstanden kunne jeg selv selv, den er som den plejer.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg gætter på at det er denne metode der anbefales?

Part 2) http://www.youtube.com/watch?v=ciXSLS_TawI

Part 3) http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=G6cFvuWK1dw&NR=1

Part 4) http://www.youtube.com/watch?v=gpOXocw4RnY&feature=related

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

vil jo stadig ikke køre godt uden forbroen kan fjedre , heller ikke selvom du laver den helt standart i bag - men jeg gir op - har prøvet...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Enig, det skal der selvfølgelig også kigges på, det er selvklart, men jeg kan se at der kommet to-in med de lange aksler så det må der også tages hånd om

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu er vi oppe på 70 indlæg/svar. Og nu siger du den har toe-in, selv om du flere gange har bekræftet at sporingen bagi er korrekt ?
Har du så heller ikke, som et minimum, været ude og løfte bagvognen for at konstatere om lejerne bliver holdt på plads ? Den rigtige måde ville være at skille bilen ad -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank

Det er korrekt, jeg har sagt at sporringen var korrekt (hvilket nok er en fejl fra min side) Den er sporret med de muligheder der var på bilen, dvs. at den ikke kan komme til at stå fuldstændig korrekt, og vil derfor have en smule toe-in bagpå.

Jeg har sammen med gutterne fra amager i går aftalt at, vi skifter trækakslerne bagpå til de korte og derved gøre toe-in mindre, samt skifte dæmpere.

En ting vi dog talte om igår var om der kunne være tale om en defekte/knækket toitionsstang? ville man kunne se det uden at skille det ad?

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du roder rundt i begreberne!

Google - Toe in, camber og caster!!

Hvis den er så sænket som det lyder til, så er der ingen vej udenom modificerede arme, så du kan flytte hjulene længere tilbage i forhold til gearkassen.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Rasser
Jeps.. jeg er kommet til kort her i denne sag, er totalt begrebsforvirret! Primært også derfor jeg nok ikke har ramt den rigtige løsning.

Det lød som om at man kunne afhælpe noget af toe-in ved at sætte korte aksler på igen

Jeg beklager at jeg ikke er så skarp i mine udmeldinger, men takker for alle de gode indlæg der er kommet med forslag, og hjælp til forståelse af de forskellige ting, det er en god læringsproces

Som jeg forstår de forskellige ting:
Toe-in = "retningen" på hjulene ved fremaddrift (om de spidser ind)
Camber = Vinklen på hjulet set oppe fra, og de "hælder/vælter" ud til den ene side
Caster = Vinklen bilen set fra siden af, hvor "spids" den er, altså at man få en mindre vinkel ved at bruge caster

http://www.familycar.com/Alignment.htm

Tak for alle de gode råd, og beklager at jeg ikke har været så god til at forklare mig selv og bilens opsætning

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) mccloud Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hvad med torsionsgummier bag? har du skiftet dem? de kan være slidte og sporet bliver ustabilt v/flere heste. De findes os i urethan - bedre/ mere stive end de orig...

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Toe-in = hjulenes spidsning (skal ligge mellem 1-3 mm. på forhjulene - hvis jeg husker rigtigt..).

Toe-out = Hjulenes spredning (på baghjulene - kan ikke huske hvor meget).

Camber (kan være positiv el. negativ) = ses for- eller bagfra. Altså en sænket VW med pendulaksler har negativ camber. (forhjulene skal iøvrigt have ca. 1 gr. positiv camber).

Caster (findes kun på forhjulene) = Styreboltens hældning (set fra siden af bilen. Kan sammenlignes med forgaflens hældning på en cykel).

Og så er der iøvrigt yderligere KPI (king pin inclination). Det er styrebolten skrå hældning ind mod dækkets trædeflade (altså set forfra). Skal for de fleste klassiske biler ligge således at styreboltens centerforlængelse "rammer" mellem 20-40 mm fra dækkets center trædeflade.

Følgende ændrer KPI: Droppede spindler, lavprofildæk, fælge med ændret ET-tal, spacer mellem fælge og bremseskive (eller tromle).

Bemærk: Blot 1 af ovenstående er ude af justering vil bilen køre dårligt (kan ikke selvoprette mv.), og/eller bevirke forøget dækslid mv.

Dertil kommer de yderligere forringede køreegenskaber (og ikke mindst bremseegenskaber) såfremt en bil ikke kan fjedre..!

Og så er der iøvrigt kun 1 grund til at køre med smal bagtøj. Plads behov for fælgvalg. Kan fælgen være under skærmen, vil den klart ligge bedst på vejen med bredt bagtøj (hvilket siger sig selv)..


Reply »

You must log in to post.