Jeg har fundet dem på 1303 så hut jeg visker.
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Jeg har fundet dem på 1303 så hut jeg visker.
Nej i forveksler det lidt.
Der er stor forskel på om det hedder en 34PCI eller en 34Pict3
Men man kan jo købe karburatorkits hvor der eks. er 2stk 34PCI karburatorer med til. Har ikke hørt om nogen der anvender 34Pict.
Nå, nu gik der lidt sport i det. Så jeg har ladet computeren tygge lidt på forskellige muligheder i løbet af dagen, for at få en ide om hvor grænserne ligger, hvis man skulle bygge en big cc single port motor med en 34 mm Solex Pict3 karburator.
Om man bygger 1776 eller 1914 vil ikke gøre nogen særlig forskal på max effekt. 1914eren vil levere max 150-200 omdr før (og det vil ligge i omegnen af 3800 omdr.) og "dø" hurtigere efter peak.
Max moment vil ligeså indtræde lidt før, men åbenbart osse en anelse mere af det. Omkr. 27-2800 omdr. Igen vil 1914eren´s moment falde af hurtigere efter ca. 3200 omdr.
Det der bliver tricket er, at finde/vælge den knastaksel, som 1, stadig vil levere en rolig (som std eller hvertfald tæt på) tomgang. og 2, leverer nok time area til at fylde cylinderen tilstrækkelig til at levere et fornuftigt arbejdsområde, og 3, ikke får motoren til at lyde som en sæk skruer på afveje.
Hvis en eller flere har lyst til at få sådan en motor lavet, er jeg villig til at lave noget R&D på det, så vi kan få lavet en harmonisk motor.
T
Stodderkongen, send mig lige din email addy
t
Hey Torben, den er nem.. :)
U got mail.
Så fik jeg rullet min komplet Std. enkeltportede 1600 motor, monteret med et sæt 32PBIC Solex karburatorer samt et 1-3/8" billigt tarmslyng med hjemmebygget lyddæmpersystem på.
Blær! :)
Jeg synes det er fedt at man uden overhovedet at "åbne" motoren, kan hente 20% flere kræfter ud af den. Det var egentlig det der var min pointe med det, at man skulle overveje hvor man fik mest for pengene. Jeg synes helt sikkert at udstødning og karburatorer er det bedste man kan gøre. Selvfølgelig kan man også som Farmer gør, bygge en "Std. plus". Men så er der jo en del mere arbejde og stumper i det... Og det koster - sikkert mere end to enkelte karburatorer og en billig udstødning.
Nahr, der er vel ikke flere stumper i det. Pengene blir bare brugt lidt anderledes. Og man skal have toppene af den, ja. Men fine og jævne kurver din laver. Det ku´ha været rart at se hvordan den trækker "over" peak hp.
Tallene er meget tæt på min stage1 sgl port. Som typisk gir 54-55 hk v. 3900 og max moment v 27-2800. Din ser ud til at komme med momentet en anelse før, og så holder den det lidt længere. (Det er jo naturligt nok, da den jo har lidt lettere til at få luften) V. 2600 omdr trækker din 45 hk. Stage 1 skal på liige godt 2700 omdr for at trække 45 hk. V. 3800 trækker din ca. 105 Nm. Stage 1eren trækker 102 Nm. Og det er altså stadig med en std Ernst udstødning. ;-)
MEN, det er da heller ikke utænkeligt, at du kunne finde et par hk mere ved fintuning. Det ved vi jo du ka´ ;-)
T
Det er sgu da blæret - jeg har tænkt en del og overvejer stærkt løsningen med 2 stk. solex. Jeg har ladet mig fortælle at "løsningen" altså den billige - på en 1600 dobbeltportet skulle være et sæt type 3 solex karbs.. billige hk og ganske simpelt? Overvejer det kraftigt da både pris og arbejdsmæssigt ikke er så voldsomt.. Selv jeg burde kunne finde ud af det og samtidig er det minimalt med justering af karbs. Det sidste er meget vigtigt og man skal jo starte et sted..
Der er lige så meget justering af karbs med type 3 som alle andre.
speedertrækket skal man selv tilpasse. Der er ikke rigtigt noget der "bare passer på", som osse dur. (CSP har en model, som er ret nem at tilpasse) MEDMINDRE man er så heldig at falde over et gammelt Berg/EmpiGT speedertræk. Man skal huske, at lave tragte til dem. 60 mm. Ellers blander de ikke ordentligt.
Hvis ikke de er slidt op i akselbøsningerne, hvad mange er, er det en fin løsning til sådan en motor.
T
Jeg tilslutter mig tokarburatorklanen. Det er de billigste HK man kan købe til en VW. Det er nok også derfor fabrikken satte dem på.
Ja jeg har jo egentlig bare gjort det VW selv gjorde på de senere motorer.
Og jeg kan helt sikkert finde nogle ekstra hk, hvis jeg skiller motoren ad og finnulrer det hele lidt - det kan man altid :-).
Som sagt har jeg INTET gjort ved motoren ud over at montere karburatorer og udstødning.
"Det er de billigste HK man kan købe til en VW. Det er nok også derfor fabrikken satte dem på."
Det kan jeg da sådan set kun tilslutte mig. Men der er - STADIG - mange derude, som ikke har lyst eller evner (og det er ikke negativt ment, for så kan de nok noget andet) til at holde sådan et par i trim. Det er DER std plus modellen kommer ind i billedet.
- Jeg havde feks. besøg af et par i aftes. De kunne ikke få en motor til at gå på 1 & 3 i tomgang, men den kom når den fik lidt omdr. Så havde de skilt den ad, fordi de mente det var en hydr. løfter der ikke duede. Jeg kendte ikke knasten. Men jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg, at knasten var så skrap, at motoren jo simpelthen bare ikke trækker i tomgang på 1&3 med to enkelt karburatorer. Jeg kan ta´fejl. Men mistanken er vakt. Der havde været både Volvo Opel og Jaguarfolk inde over. Og ham der råber højest har ret (!)
T
Er det lidt det samme som når det står på nettet, så passer det ?
Nogen der ved hvad en org 2liters GB motor har af nm.. ved godt den har 100hk ved 4500omdr men kan ikke finde nm nogen steder ... ved godt det er lidt ved siden :))) håber på lidt hjælp fra de kloge drenge/mænd
http://www.p914.com/p914_engine.htm
http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=23144
How much power?
101.4 PS / 100 bhp / 74.6 kW @ 5000 rpm
How much torque?
162 Nm / 119 ft.lb / 16.5 kgm @ 3500
Takker
Kunne man lave en 1776 med en 276 knast og org single port 1600 toppe og 8-1 eller 8.5-1 og så køre med org carb i midten ???. Eller skulle man sætte kardon i hver side... og så en anden potte
Pas på med knast på en enkeltportet. Og kompression også.
Hvorfor enkeltportet ?
Og som også skrevet længere oppe. To karb. er en selvf.
Nu er der så liv i min 1835 singleport motor.
Den endte (indtil det er prøvet) med at få en pict 34 karburator.
Jeg har bestilt en af de der vintage speed udstødninger, men der er 3 ugers leveringstid.
Jeg skal have fundet ud af det med det der strømfordelerværk. Lige nu har den en 009 med ignitor fordi det er hvad jeg havde på hylden. Nøjagtig hvilken model er det I siger jeg skal have fat i? Tak til både Arne Nygaard, Jakob Spring og Torben Alstrup for staldtips.
G.
Fedt! Giver du en tur en dag?
Hvis en fordeler fra en 1302-03 er for "livlig" skal du prøve med en fra en type2 77-79. Den hedder 043- i starten af nummeret.
Frank - hvordan livlig? Avancerer for tidligt eller? Dette er nyt land for mig. Kan nævne at den trækker helt kanon. Jeg var på Kalø i den i dag og den tog "bjergpasset ved Grønfeld" i 4. Gear uden problemer.Et sted hvor jeg plejer at røre flittigt i suppen.