Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Veteran posten kan ikke li sænkede vwer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Søren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Henrik vi skamsænker bare din type34 så er du med i klubben igen

-------------------------------------------
58 dd panel,swallowtail golf1
26838555 sorenbryggerjensen@hotmail.com
(permalink) VW 1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

I denne verden kan det ikke betale sig at være snæversynet.Jeg personligt syntes at sænkede vw er fede,men syntes lige så meget om originale vwer.Der med kan man da godt have respekt for andres måde at gøre tingene på,det er jo det fede ved det hele.En toptunet motor er da lige så sej som en original.Det jeg vil frem til er at man behøver ikke at være en bølle for at køre i en sænket bil,og ej heller være en pensionist for at kunne lide en original bil.

(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hvad nu hvis jeg ikke vil være med i klubben søren :)

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Modspil

Det er godt der er noget mange snævertsynede er enige om.
Jeg er ikke enig.

(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er ejeren af crew cab'en bagerst....... Jeg må indrømme, at jeg finder det flabet, at Jørgen Kjær hænger vores biler ud på den måde. Jeg har ligeså ytret min mening til Veteran Posten, som jeg i øvrigt abonnerer på.

Jeg snakkede faktisk med ham til automania i Silkeborg, og han mente bestemt, at min crew cab var skamferet, og at det er respektløst overfor sådanne sjældenheder. Jeg prøvede forgæves at forklare at for min bils vedkommende er der tale om bolt-on løsninger, og at det originale ligger på hylden derhjemme. Men han fangede ikke pointen omkring trafiksikkerhed etc. når jeg har valgt at opgradere styrtøj og bremser og at min bus faktisk kører 7-8000 km hver sommer, til stor glæde, og bliver brugt ansvarligt. Faktisk udtrykte han, at han simpelthen ikke gider at skrive om VW´er grundet denne her trend, men min påstand er/var at han ikke finder større entusiaster omkring originale stumper end blandt VW-folket, men vi er bandlyste lyder det til.

Jeg er personligt til det meste, dog finder jeg en standard T1 temmelig kedelig, og jeg kunne ikke nøjes med stadard. Jeg har selv lidt af hvert busser og T1. Jeg har standard T1 53, og skamsænket og skamferet T1. Jeg glæder mig over mangfoldigheden blandt VW-folket, og det er derfor at min interesse har kunne trives i så mange år. Veteran Posten bliver nødt til at løsne skyklapperne hvis de ikke skal miste tilslutning, og netop tilslutning er en udfordring som de selv beskriver i bladet.....Min hænger i hvertfald i en tynd tråd.

Mvh Jesper

10052011882.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Veteranposten burde egentlig komme på tvangsresearch på diverse redaktioner i Sverige.
De ville lære så meget om rummelighed og sand kærlighed til alle motor entusiaster !!!

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er der nogen af jer der kan huske den video af og med Angoradrengene hvor de saver en brillebobbel i stumper og stykker. Den burde man sende til Veteranposten..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Veteranposten burde bare boykottes...... har en dårlig smag i munden over Hr. Kjærs udtalelser samt at han bruger sit kontrollerede medie til at ytre egne fjendtlige holdninger.

Hvor kan man ellers annoncere??

-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nogen af jer der har fået svar tilbage på jeres mails til veteranposten?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og for nu at være helt og aldeles bundærlig.... så mener jeg absolut man kan forsvare de ændringer der er lavet på bussen, det er i hver en henseende en betydelig forbedring i forhold til det originale. Men lad os nu samtidig være helt ærlige, hånden på hjertet og alt det der... det er sgu lidt svært og forsvare at den viste type1 skulle være bedre kørende end original, med så ekstrem en camber bag.
Jeg mener, at man selvfølgelig bør tilstræbe at lave det bedre end det originale setup, når man går igang med ombygning af eksempelvis undervogn. Det er jo ret let med de stumper der er tilgængelig nu til dage.

Nok om det, det er lidt svært at argumentere for den ombygning der er lavet på den type1.
Alt andet lige, så er vi jo nødt til at give de gamle gnavne sure mænd ret på det punkt... det slipper vi simpelthen ikke udenom.

Hvis grunden til at han raser lidt ud, er fordi han synes det er synd at bilerne bliver dårligere kørende end originalt.... ja så er det jo nærmest umuligt at modargumentere. Men han hiver jo bussen med i faldet, hvilket jeg ikke rigtig synes giver ret meget mening. Hvis man snakker forbedringer og sikkerhed. Derfor tror jeg da også at han generelt bare er sur og træt over det look bilerne har, og egentlig skider højt og flot på hvorvidt de ting der er lavet på køretøjerne reelt har forbedret dem. Alt ære og respekt for original freaks, men sådan en holdning er da fuldstændig gakkelak, og beviser da bare hvor stort et fjols han er!
Hvis man kan bibeholde det gamle autentiske tidstypiske look OG forbedre bilerne mekanisk/sikkerhedsmæssigt, så er det da absolut KUN en god ting!!
At der sidder nogle og skal diktere hvorvidt bilerne ikke må sænkes eller få monteret andre fælge, det er da helt hul i hovedet. Jeg kan kun støtte op om alt det i andre har skrevet om det emne her i tråden. Det er totalt usmageligt at høre på det samme pis hver eneste gang fra de "original"tosser. De må snart vågne op og indse at skivebremser, et lavere tyngdepunkt og bedre dæk/fælge osv. IKKE ødelægger en veteranbil - tværtimod!!!
Som skrevet flere gange i denne tråd, så er disse "ombyggede" biler tit meget mere originale end "original"tossernes biler, hvis man ser bort fra fælge, dæk, bremser osv.

Men spørgsmålet er om ikke tiden er på vores side i denne sag.... vi når nok ikke at overbevise dem om at vi har ret og de har uret, før næste generation alligevel har taget over ved roret........................

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man skal vel egentlig også være lidt mere objektiv når man udtaler sig i et blad som Veteranposten. Ens egen personlige mening skal vel egentlig ikke grifles ned på bladets sider. Det er jo ikke ligefrem "journalistens" personlige mening læserne efterlyser. Det er vel mere faktuel oplysning og "journalistik" der efterlyses når man køber et motorblad.

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det læner sig klart mere op ad propaganda end journalistik. Ingen tvivl om det.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

What Rasser said.
Hvis Jespers Crew kan køre læsset og ikke skrabe på hvert andet øjeblik er den ikke for lav. Personligt havde jeg nok liige givet den 2 - 2,5 cm mindre nedad. Men det er smag og behag.
Hvid den fyr fra Veteranposten kan stå og bilde mig ind, at en original, i dette tilfælde VW type 1, i alm. halvslidt stand, som de fleste fra den kant er, kører mere trafiksikkert end en pænt sænket type 1 (eller 2 eller 3) med et sæt gode dæmpere og noget fornuftigt gummi ned mod vejen, skal jeg personligt udfordre ham til en kegletur på køreteknisk anlæg, og lære ham en ting eller to om køreegenskaber. Men jeg er lidt bange for at den type er udenfor pædagogisk rækkevidde. "DE" ved hvordan en "veteran" skal se ud. Slut........ Elleeeeer.

Jeg vil sige boykot det blad og den klub. End of story.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det sker vel også ret tit at sænkningen tager overhånd med vold smallet forbro uden støddæmpere og sindsyg camper bagpå
Nu skriver jeg dette indlæg spørgende da jeg ikke har kørt meget mere end 10 meter i sådan en bil,
Men det må da ikke være godt hvis man skal undvige og evt lave en nød opbremsning ? Eller ?

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 12 years siden | | | |

jeg overvejer da at invitere hr. J. kjær på en lille køretur på en blæsende dag i min tårnhøje camper med små dårlige bremser, så kan han få en tur igen til foråret når der er lavet nye bremser...

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Se DET var en god idé Mik.

Er lidt spændt på hvilke svar de forskellige får som har sendt e-mail til artikel forfatteren.

Hvis ikke de får svar overhovedet - så er Veteranposten for alvor et useriøst medie.
Må indrømme at jeg kun har købt bladet 2 gange - den ene gang fordi der var en fin 411 på forsiden.

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Filip-S Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Min er sænket ekstremt og med tror det er 6 tommer smallet forbro og den køre elendigt især i regnvejr ikke forsvarligt at køre sådan. Men nu er det sådan at selv om den er smallet så meget har jeg stadig støddæmpere tårne på der er lavet plads i tanken. Og bilen har luft undervogn så den kan hæves så jeg næsten blir svimmel af at se på den. Køre kun i lav til events. Bremser og styretøj er også i top så den er ikke så slem som man tror

-------------------------------------------
VW type 1 62. VW type 1 72/54 Vrod
VW type 1 65. VW type 1 65.
VW type 181 74
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er med på at man kan opgradere sine bremser og undervogn så man stopper og styre bedre
Men ! I får det til at lyde som om at en standard vw hverken kan bremse eller styre ?
Det er jo ikke rigtigt. Bevares når man hiver en gammel slidt folkevogn ud af en lade og kørere den hjem så virker det håbløst
Men hvis bremser og undervogn er i orden så køre og bremser en standard vw faktisk utroligt godt.

Selv min transporter fra 77 med en auto trailer efter med en bil på bremser utroligt godt i en katastrofe opbremsning
Og det selvom jeg også skulle undvige.

Noget andet ville være hvis i byggede ABS på jeres nye bremser så ville jeg sikkert ikke kunne være med mere og så med en undtagelse
Jeg var på kørertekniks anlæg i 2007 til en manøvre dag. Hvor vw blandt andet havde stillet helt nye transportere til rådighed og så kunne de håndværkere der selv havde bil med først prøve deres engen på banen og så en helt ny.

Jeg bremsede dårligere på glat bane og ved undvige manøvre
Men den helt nye transporter måtte se sig slået da vii skulle bremse ned på tør vej fra 80km/T der stoppede jeg bedre faktisk med 1,5 meter !

Så helt ringe kan det ikke være, men jeg holder også mine biler i orden.

Håber forøvrigt ikke at du ser dig nødtaget til at rette min stil igen Rune har virkelig gjort mig umage.

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) jimmy Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er ikke let alle der har biler som hobby, drømmer om at forbedre sit køretøj men så længe at staten arbejder i mod så bliver det ikke let.
Større bedre bremser ophæng osv er jo ulovligt at forbedre i dk pga konstruktive ændringer, som jeg syntes personligt er totalt tåbeligt.
Kan huske fra da jeg var mindre så måtte man ikke sætte mørk solfilm i de bagerste ruder af bilen men så kom foto vogne fra politiet og ja hvad skete det så? så blev det sku lovligt i en fart, Totalt åndet at det er staten der skal bestemme alt som gir penge i stats kassen stemmer de dog for men ikke sikkerhed LOL
Håber snart der kommer nogen fornuftige bil elskere til at sidde på de poster hvor de bestemmer

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Pludselig falder tingene på plads for mig..

Det er altså den samme idiot der har skrevet de to håbløse bøger om "Folkevognsboblen" og "rugbrødet". Min far og jeg havde en lang og smuk tradition med at julegaver - det er noget man køber hos Kösters motorboghandel. Men efter at have fået den første lortebog Jørgen Kjær har skrevet i gave er vi gået tilbage til sokker, underbukser og nøglepung!

Jeg skrev sågar høfligt til ham, dengang han søgte viden på området, inden han skrev bogen. Men fik et arrogant svar. Han har ikke nævnt nogle af de mest aktive klubber i Danmark på klublisten og bruger konsekvent useriøse vendinger.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Gustav..... det gør mig ked af det at en så smuk tradition skal gå til grunde, på baggrund af så useriøst og tåbeligt et menneske som Hr. Kjær. ;)
Men også jeg lagde mærke til hans spørgsmål, diverse steder på nettet, i hans "dybdegående" research i emnet gamle luftkølede folkevogne.
Jeg tror, helt ærligt, ikke at han har fået mange nuancerede svar på hans søgning. Det virker mere som om at det hele har været et luftkastel, for at han senere kan sige.... "jamen jeg har skam søgt både i arkiver og på internettet efter svar, så dette må være summen af folkets røst."

I min verden er det et falsum, at fremstille en serie bøger navngivet "Folkevognsboblen" eller "Rugbrødet" eller for den sags skyld "Puch'en" UDEN at inkludere tekst og billeder, beskrivende alle facetter af disse køretøjers brug.

Så skulle bøgerne nok snarere have heddet "Den originale folkevognsboble" eller "Det originale rugbrød" eller..... ja, I ved hvad jeg mener.

At Mette og jeg i 2007 fik sat Traditional-hotrods.dk i verden, var et direkte modsvar til mennesker som Kjær....... at deres stemmer og fingre i ørene ikke skulle være det eneste folk så og hørte.
Hvis vi ikke svarer igen..... viser de andre kulører i hobbyen, er næsten det samme som en blåstempling ( i mangel af andre farver) af det arbejde, tilhængerne af det strikt originale laver.

Vedhæftet er et billede af en hvid hot rod... gud, en hot hot med danske plader?? Ja sgu..... fra 1962 ved Viborg! Men de har jo aldrig eksisteret?! ..... eller?

Det andet billede er fra 1934..... ja 1934 og med skærmløse hot rods ved et løb, lige udenfor Los Angeles. Kom så og sig at biler aldrig er blevet bygget om!

304351_10151173344654941_1097107446_n.jpg
0702rc_06_zthe_fastest_1932_fords_from_the_early_days_of_racing.jpg
mines field 1934 now l a  airport349-1.jpg
mines field 1934 now l a  airport353-1.jpg

-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Når jeg svarede på hans søgen var det fordi han boede i mit lokalområde og tænkte han måske havde brug for at fotografere årgangsbestemte detaljer på biler og at jeg kunne spare ham for nogle kilometer.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fede billeder Thomas - særligt det fra Viborg.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kæft' hvor er det en sjov tråd...

Hr. Jørgen Kjær er professionel skribent på et kommercielt medie, og så længe det han skriver er i tråd med den redaktionelle linie på bladet, dvs. er godkendt af den ansvarshavende redaktør, kan han sådan set frit slå til lyd for de holdninger han nu måtte have - det hedder ytringsfrihed, og det er vel i bund og grund noget vi alle værdsætter retten til, ikke?
Hvis vi kun skal have "Holdningsløse Tidende" i DK, så bliver livet aldrig særlig nuanceret, og havde vi kun plads til holdningsløse journalister, nærmer vi os tilstande der hører til på den anden side af jerntæppet, i en forlængst svunden tid.
Som forbrugere bestemmer vi selv om vi vil købe bladet - det er vores frie ret til selv at vælge, og sælger Veteranposten ikke blade, så lukker skidtet nok af sig selv!

Om man så kan li' den pågældende journalists holdning eller ej, er en helt anden sag. Jeg er selv lidt til det hele, og er for længst holdt op med at dømme andre. Jeg kan godt lide sænkede biler, men undrer mig over hvorfor andre gerne vil have deres bil til at ligne Mr. Beans yndlingshadeobjekt (3-hjulede Bond cars) - Fred være med det, det er ikke lige mig, men hvis det gør dig glad er jeg glad på dine vegne! :-)

Er vi iøvrigt selv helt fordomsfrie? Det tror jeg desværre ikke...

Når snakken så drejer sig i retning af forbedrede køreegenskaber, knækker filmen sgu også lidt. Ja, der er meget at hente ved moderat sænkning, bedre støddæmpere og opgraderede bremser.
Men hånden på hjertet; en bil uden affjedring, som flere af jer selv indrømmer ikke kører specielt godt, er IKKE en forbedring. Det er skivebremser i kombination med 135 dæk og nul affjedring heller ikke - tværtimod.
Jeg synes personligt godt at Trafikstyrelsen kunne være lidt mere nuancerede i deres vurdering af hvad der kunne være muligt, men for fanden hvor er jeg glad for at vi ikke lever i et lovløst samfund, hvor alt er tilladt - Der er alt, alt for mange tråde på VW Nettet der tydeligt viser at visse personer slet ikke skulle have lov til at rode med hjemmesænkning, bremser og styretøj! Der er også andre end os ude i trafikken ;-)

Så ro på venner, der er plads til alle. Men det er ikke det samme som at alle andre partout skal kunne lide det du selv synes om. Lad være med at dukke op til veterantræf, hvis du ikke kan tåle at høre andres uforbeholdne mening.

Der skal være plads til mangfoldigheden, ellers dør denne kultur ud! Heldigvis kommer nye aktører til, og det gør også at trends udvikler sig i endre retninger end det der var oprindeligt. Det er nok bare en del af evolusionen :-)

Keep on rockin' in the free world!

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

"Det sker vel også ret tit at sænkningen tager overhånd med vold smallet forbro uden støddæmpere og sindsyg camper bagpå
Nu skriver jeg dette indlæg spørgende da jeg ikke har kørt meget mere end 10 meter i sådan en bil,
Men det må da ikke være godt hvis man skal undvige og evt lave en nød opbremsning ? Eller ? "

Henrik, du har til dels ret. Dog er de voldsomme sænkninger nok oftere et udtryk for, at det "skal" være således pga stilen, end at det tager overhånd.
At din Bay kan udbremse en ny Transporter på tør vej, forbavser mig ikke, for lige netop late Bayén har fantastisk gode bremser. Om du så osse kunne vinde på en fading test er så et andet spørgsmål. Men måske.
En type 1 (og her favner jeg bredt) kan ved en moderat sænkning, som f.eks. 40-50/20-25mm (ca) tilpasning af caster og genopretning af sporing, samt et sæt bedre en std støddæmpere (jeg er jo vild med Røde Koni´s, hvis folk ikke skulle have lagt mærke til det) komme til at køre ret så godt, og kan i mange tilfælde følge eller endda udkonkurrere nyere biler. forbedring af undervognen kan jo også ligge i mange "grader", alt fra et sæt bedre dæmpere til det vilde ræs.

Jimmy. Mht. forbedring af bremser, ER der faktisk OK muligheder for opgraderinger, også på lovlig vis. Hvis vognen er fra før 08/65 kræves der dog en Tüv erklæring på dem. Dvs for vores vedkommende vil det så sige CSP. Hvis efter 08/65 findes der godkendelser/tilladelser fra Werket. Opgradering af undervognen kræver som sådan ikke nogen godkendelser, medmindre du har været inde og skære.

Thomas, ja, hot rodding har været en del af den Automotive historie nærmest helt fra slutningen af 1. Verdenskrig. Race endnu længere. Det første race, mig bekendt, var i 1894 og var Paris - Rouen.

Nå, nu har denne tråd, bl.a. med min hjælp drejet sig lidt væk fra det oprindelige emne.

Men det store spørgsmål er nok, om vores tid er ved at rinde ud. jeg synes der for øjeblikket er mange tegn i sol og måne på, at man fra offentlighedens side VIL have veteran og vintage biler HELT væk fra vejene. Jeg har tænkt mig at tage fat i min lokale MP i nærmeste fremtid og stille ham et par kritiske spørgsmål om enmet.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.