Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Turbo motor

(permalink) Type 1 Freak Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Var det ikke bare en ide´ at smide den motor af H til, og så købe dig noget ordentlig i stedet for at bygget noget helt fra bunden selv.

Det kan sgu da kun gå galt... !!!

-------------------------------------------
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
MOB: (+45)27299951
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok, Udo Becker er godt kan jeg forstå, prisen afspejler det også... Men det gør slet ikke noget at det er lækkert.

Mainstream kanalen er vel ikke så slem hvis tingene virker?

Jeg overvejer den anden knast af flere årsager.
Første er at tandhjulet er nittet på std. knasten, så skulle jeg først lave det om.
Dernæst er jeg i tvivl om kvaliteten er lige så god som f.eks en Engle knast.
Det jeg syntes der taler for std. knasten er det meget lille overlap den har, hvis det er korrekt det jeg har fundet! Ca. 1 grad.

2280 "cheater" knasten har jeg også læst andre har haft succes med! Læste også om en der mente at W-100 knasten var lidt død off boost! Og det skulle den jo netop ikke være....

Jeg kan ikke vurdere hvad der giver mig mest træk i bunden af de nævnte knaster, og jeg kan også se at der er lige så mange meninger som der er muligheder. Det er nok lidt af et gamble uanset hvad

Det jeg ultimativt er efter er træk fra bunden af! Så pyt med om den taber pusten ved 5-6000omdr.
Det hele er jo et kompromis, og der prøver jeg at vælge holdbarhed over HK, træk i bunden over ditto i toppen, letkørthed over HK.

(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

"Var det ikke bare en ide´ at smide den motor af H til, og så købe dig noget ordentlig i stedet for at bygget noget helt fra bunden selv.

Det kan sgu da kun gå galt... !!!"

Det er lige nøjagtig derfor jeg selv vil bygge den.... Det skal være ordentligt.

(permalink) Type 1 Freak Member
Skrev for 10 years siden | | | |

HA HA HA...

Så tror jeg sgu seriøst du skal finde en som kan lave den for dig, det kan du sgu da ikke klarer selv..
Det kan man se ud fra du tydeligvis ikke ved særlige meget om det, med alle de rettelser folk er kommet med.. !!

-------------------------------------------
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
MOB: (+45)27299951
(permalink) Type 1 Freak Member
Skrev for 10 years siden | | | |

HA HA det GAZ....

Ses på grillen min ven.. ! :)

Hygge/skrue dag tirsdag hvis du er frisk... !

-------------------------------------------
BUG´s if you can´t ride them, KILL EM´
MOB: (+45)27299951
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

haha du er sjov hva! Lad os stikke hovederne sammen tirsdag.

Er der et "bryst" på knasten der centrerer knasthjulet? Jeg tænker på hvis man borer det nittede hjul af og erstatter det med et ligeskåret om man så får problemer med centreringen?
Jeg syntes ikke at jeg kan se om det er tilfældet!

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har du læst om min 16oo motor med kompressor?

Det er en 16oo, alt er afbalanceret og nusset lidt , der er 041 toppe, andet udstødning, andet luftfilter mm.
Den har std knast.
Jeg har en Eaton e45 kompressor der lader Max o, 7 bar. Jeg har ikke fået den rullet, efter de sidste opdateringer, men den er nok tæt på 2oo Nm og 115 hk.. MASSER af buntræk, og trækker som en hest til 52oo omd. Og helt nede fra 15oo omd.
Og husk det er kun en 16oo.

Dette koncept kunne du overveje, bare med lidt flere ccm.

Jeg er VILDT glad for denne opsætning, den kører fantastisk, og jeg kører i den hver dag.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Martin, nej den har jeg ikke læst om, Men det lyder godt!

Kører du med std. vippearme?

Kompressor var også en mulighed, men jeg har en ide om at turbo passer bedre til det her projekt.

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja std vippe arme,.
Find den under freaks og deres vilde projekter.. Den hedder( 65 GHIA FÅR NYT LIV)
der er også lidt på min hjemmeside
m-w-l.Dk

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Super jeg kigger på det....

(permalink) Mads B Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvorfor mener du turbo er bedre en kompressor til dit projekt ?

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har en forkærlighed for turbo'er.... blandt andet. De er umiddelbart også nemmere at montere og lettere at få til at yde.

Lyden og måden de leverer effekten på, og så er det mere i tråd med hvordan sådan en bil skal tunes, syntes jeg.

(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der er ikke noget problem med centrering af knastsksel i forhold til knasthjul. Og du skal ikke bore nitter ud eller noget hvis du skifter til ligeakåret da du jo både skal have ny knastaksel og knasthjul og slet ikke bruge det gamle.
Var det mig havde jeg dog ikke puttet ligeakåret knasthjul i. Det larmer ad h...... til og er efter min mening ikke nødvendigt i et projekt som dit.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det var mere hvis jeg ville bruge std. knastaksel, så vidt jeg kan se kommer den kun med knasthjul nittet på.

Men hvis støjen er så udtalt på ligeskåret kan det godt være jeg skal genoverveje! Det handler dog også om at jeg vil lave den stærkest mulige motor.

Bør man dog ikke køre med stålhjul istedet for det aluhjul der normalt sidder på?

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har du arbejdet med vw/porsche boxer motor før?
Altså bygget dem helt fra bunden?
Bare nysgerrig.
Mvh M

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Elnef Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis dit mål kun er 150-170hk hvorfor så blande en turbo ind i projektet jeg havde bygget en 2,4L type 4

(permalink) kelys Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ring. Jeg har hvad du skal bruge 22776447

(permalink) Mads B Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Elnef <--- moment kurven på en peppet sugemotor og en turbomotor der er langt ud til at være doven og sej kan slet ikke sammenlignes ;-) heller ikke en stor 2.4L.

Personlig har jeg prøvet at køre i en bil med for lille turbo og synes at man sidder med en stor skuffelse nå festen er slut ved 4500omdr.

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Martin: Nej jeg har ikke bygget sådan en fra bunden før, men er udlært mekaniker og har rodet med lidt af hvert gennem tiden.
Med google's hjælp, lidt bøger, forums osv, og det føromtalte filter Farmer nævnte håber jeg det går.

Elnef: Som Mads B siger er der ikke meget der kan matche momentet fra sådan en turbomotor.
Der sidder en elendig 2,1-2,2 type 4 motor i bilen nu! Momentkurven er dum og man orker ikke at køre bilen i traffik + den larmer fuldstændigt vildt. Det er en rigtig lortebil at køre i nu!

Jeg var først ude i at anskaffe mig en anden type 4 motor og så bygge på den men delene er dyrere og mangfoldigheden mindre :-)
Nu bliver det nye dele hele vejen igennem.

Havde selv en 20v fiat coupe turbo som løb tør for kræfter i det høje omdrejningsområde, det er til at leve med når den til gengæld rykkede absolut brutalt ud af rundkørslerne i andet gear og 1.2 bars tryk, man kan næsten ikke undgå at blive glad :-)

Kelys: hvad er det du har af dele? Er du forhandler?

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg er ikke en af de garvede motor mænd
på vwnettet , men jeg har lavet meget forskelligt, og lige nu kører min 16oo kompressor dagligt uden problemer, og den er hjemmebagt:-) , men det jeg har lært er, et der er MANGE fælder på en type 1 motor.. Den mindste fejl, og lortet er ødelagt efter få km.. Det er en svag blok!
Og det næste problem bliver, at selv om det bliver nye dele du samler af, er det langt fra en garanti for at det dur.. Rigtig mange at de stumper der er på markedet, er lige til skraldespanden,.
Så lige meget hvor dygtig mekaniker du er, så hjælper det ikke på dårlige stumper.
Lyt til dem der har lavet alle fejlene, de ved hvilke stumper du skal bruge, og evt hjælpe med at få det rigtige sat sammen..
Lyt til
Getbackontrack Jacob spring
Frank andersen
Wob
Og flere andre.

Der er ikke meget affaring i Danmark, når det kommer til den slags trykladet motor du vil bygge.
Håber det kan hjælpe dig.
Mvh martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Mads B Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Her tænker jeg på hjemmebyg og fejl dimensionerede dele..... der var alt for lille udstødning hus på turboen super super tidligt ladetryk.... men alt for kort tid før modtryket blev så stort at effekten faldt bort

Fiaten har tro alt nok alligevel trukket til 6500-7000omdr

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Martin: Jeg er meget opmærksom på de svagheder jeg indtil nu har fundet ud af der er i designet og har bla. derfor også bestilt en alublok som med rette modifikation virker til at være solid nok til mit brug.

Men det er netop også derfor jeg spørger lidt ind til dele jeg vil bruge.

Mads B: Turboen bliver taget fra noget der matcher nogenlunde i effekt og størrelse, viser det sig at noget ikke stemmer bliver det vel bare rettet ind.

(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du vil bygge noget der kan holde i længden så er type 1 motoren altså ikke et specielt godt udgangspunkt. Der er væsentlig bedre alternativer at bruge.
En helt standard type 4 med en turbo vil kunne lave de heste du er ude efter og så undgår du alle mulige kinastumper.
Forstår ikke helt din tilgang til det.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja en std t4, hvor alt bliver afbalanceret, lettet, lidt strammere ventil Fjedre, og få kompression og vendehøjde optimeret.. og så en go turbo, og en go styreboks... Det lyder som det helt rigtige..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej sådan er det med mig, det er ikke altid til at forstå :-)

Jeg bryder mig ikke pt. om type 4 motoren efter at have oplevet en dårlig en af slagsen! Og så passer mine Porsche topdæksler heller ikke på.

Med de rigtige stumper og køling burde denne motor blive ligeså stærk eller stærkere end en std type 4.
Ja den kommer til at koste VÆSENTLIGT mere, det vidste jeg da jeg gik i gang!


Reply »

You must log in to post.