Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Turbo motor

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Synes det er et spændende projekt du har gang i. Men din type 4 motor lyder til at være samlet af en der ikke ved hvordan den skal skrues sammen. Hvad er specs på den??.

En type 4 på 2,1 burde bare køre.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

96x71 med 8,1:1 i kompression.

2x dobbelte webere 44mm, web 86 knast og løftere.

Specs. på motoren fejler nok ikke noget, men den går ikke godt. Den trækker ikke rent i bunden og dør ud ved 5000 omdr.
Den er muligvis justeret dårligt. Og jeg gider ærligt talt ikke rode med de webere.

Hvad der er være er at den har en metalisk lyd fra højre cylinderrække. Om det er et løst styr, sæde, et dårligt leje, stemplet der slasker rundt inde i cylinderen eller hvad det ved jeg ikke!
Den lyder heller ikke sund og ryster en del og larmer endnu mere :-)

Motoren har formentligt ikke kørt andet end 15-30.000km efter renovering!

Derudover vil jeg meget gerne have en motor i JEG har lavet, det er jo lige så meget for selv at have konstrueret motoren.

Den første blok jeg havde i tankerne var SCAT's killer case, men for det første var de utroligt længe om at svare og så var der lige 9 måneders leveringstid + det løse, det gad jeg ikke vente på.... Nu håber jeg bare at CB for fingeren ud, blokken har stået som klar til forsendelse i over en uge nu!

(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Behold den type 4 du har. Skil den ad, lad mig hjælpe dig med maskinarbejde og toppe, og jeg kan rådgive dig mht samling af den som du så selv kan klar.

Ring hvis det har interesse.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej las, send lige en sms jeg har muligvis et turbo kit der måske har interesse

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Spring, Jeg vil i hvert fald overveje det. Nu har jeg så også set din hjemmeside og det er jo altid rart at kende til et sted der kan lave noget maskinarbejde.

Der går jo under alle omstændigheder noget tid med at samle den anden motor og det kunne måske være rart at få den anden op at køre i mellemtiden!

Jeg tænker lidt og giver dig et ring i næste uge.

Niels_Kristiansen kunne du sende noget info på min mail? mail@pile-alle.dk

Jeg rykkede CB tidligere i dag vedrørende blokken og fik ret hurtigt svar igen hvor de beklagede og ville sørge for den røg afsted senest mandag! De havde meget at lave på maskinværkstedet.
Så fik jeg en mail til hvor de skrev at den var afsendt. Så fik de fart på....

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kit og buggi Århus har alu blokke på lager. Pris Ca 42oo kr.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

det var da billigt... Ja jeg kommer jo nok ikke uden om slippe lidt til statskassen med denne her!
Men ellers syntes jeg generelt at Europa er væsentligt dyrere med de forskellige "dyre" dele.

Den blok jeg har bestilt løber op i lidt over 1000$ med fragt og case savers installeret.
Den er som sagt betilt og betalt, og nu åbenbart også sendt.

Jeg følte at det var den blok der virkede bedst til mit formål efter at have læst forskellige historier på nettet.

(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er et meget spændende projekt du har gang i, men hør nu på hvad folk siger.
Uanset hvad du gør ved en type 1 motor bliver den aldrig lige så stærk som en type 4, og den kommer ALDRIG til at køle lige så godt som en Type 4. Står du med et type 1 topstykke i den ene hånd og et type 4 topstykke i den anden hånd bliver det pludselig meget tydeligt hvorfor Type 4 køler SÅ meget bedre end type 1. (MEGET større køleareal)
Nu ved jeg ikke præcis hvilken blok du har købt, men nogle af de aftermarked alu blokke som bl.a. CB sælger er kendt for ofte at have problemer med både varme og olietryk. Du har reelt mulighed for at bygge på originale tyske kvalitetsstumper (Oxyboxer eller type4), og opnå en stærk motor som du ønsker, ved at genbruge noget af det du allerede har på hylden.
Hvis du vælger Type1 vejen skal du fra starten være realistisk omkring kølekapasitet, holdbarhed, kvaliteten af de tilgængelige stumper osv. da det er dyrt og bøvlet at lave om på senere.

...det du skrev ang. valg af type 1 fordi dine "porschedæksler" passe herpå går jeg ud fra var en joke.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg hører skam på hvad folk siger, især når det er venligt ment, det betyder dog ikke at jeg nødvendigvis er enig. Eller også er jeg enig, men ønsker at gå en anden vej.

Men selvfølgelig kan en motor baseret på type 1 mål blive lige så stærk eller stærkere end en std. type 4. Det er jo blot et spørgsmål om penge, ikke! En Pauter blok med alt det dyreste / bedste du kan stoppe i den burde være lidt stærkere!

De erfaringer med CB's blok jeg har læst om har været meget positive, det har været fra folk med turboer, dragbiler og bare alm. tunede biler.
Der har været folk der har kørt racerløb, rigtigt racerløb, som efter sæsonen har adskilt motoren og kunne konstatere at blokken var perfekt.

Den blok jeg har købt er med dovel pins i alle lejeoverfald, full flow boret, 7mm raised deck, 8mm case saver, boret for 92 cylinder, raised top, forstærket bag cylinder 3(fra hukommelsen), gennemgående bolte. Mon ikke det var det? Jeg har vurderet at den var stærk nok til mig.

Jeg ønsker faktisk heller ikke at genbruge noget fra min gamle motor til dette projekt, jeg vil godt have det er nyt.
Jeg overvejede kraftigt at bygge på type 4 motoren, og i har helt sikkert ret i at den er stærkere end type 1 motoren i std kanfiguration, men som sagt er udvalget større til type 1 og det er den vej jeg har valgt.

Og så kunne jeg ikke få Porsche dæksler til type 4.... Seriøst!

Måske er toppene's køleflade mindre på type 1, men både smøringen og kølingen ville blive opgraderet tilsvarende.

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvor stort er det forventede budget for en sådan en motor turnkey?

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

puha, det ved jeg ikke helt. Men 50.000 rækker nok ikke, det er svært at sige på nuværende tidspunkt da der stadig er nogle ting jeg ikke har fastlagt endnu.

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Disse

image.jpg

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

haha ja der var de så...

(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok, det er jo dine penge og din motor.
Held og lykke med projektet.

...ang. en pauter motor så kan det vist ikke betegnes som en type 1, der er ikke en eneste original bolt i sådan en motor.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Altså, en type 4 motor der er bygget af dele som ikke passer sammen kan jo ikke gøre for at den kører dårligt.
Ud fra de få specs du har givet på din er det da let at se, at den ikke er særlig interessant. Web 86eren er nærmest den dårligste knast i hele Web´s katalog (sådan cirka.) Den er kun interessant på lavkomprimerede motorer. Store karburatorer og topstykker på en "doven" motor fremmer heller ikke kørbarheden. At den larmer er endnu et udtryk for at noget er galt. En type 4 larme MINDRE end en type 1 som udgangspunkt.
- Min efterhånden halvgamle type 4 2260 bus opsætning trækker ca. 155 hk. omkr. 5300 omdr. og ca. 225 Nm moment v. 3000 omdr.
En 2,0 turbo type 4 eller 1 kan trække mere moment og selvfølgelig hk. Men derfra og så til at sige at en type 4 er dårlig og larmer må blive set ud fra DIN motor.

Hvis du "kun" er ude efter max moment i bunden af omdr. (op til måske 5000 omdr.) er kompressorløsningen optimal idet der jo er mere eller mindre tryk på hele tiden når motoren kører. Kompressoren er NOGET bøvlet at styre mht off/on boost. Men der har Martin ramt noget af det bedste jeg har set.
En type 1 eller 4 turbo motor VIL have en tendens til turbolag, fordi man bør køre med en turbo der egentlig er en hårsbredde for stor, fordi ellers varmer man udstødningssiden for meget op. Og det har toppene ikke godt af. Når så trykket kommer det halve sekund senere, så virkeréd selvfølgelig som normalt.

En anden ulempe ved kompressor løsningen er, at motoren ikke ligefrem bliver brændstoføkonomisk af det, fordi man jo slæber kompressoren med hele tiden. Men det er for nogens vedkommende sekundært.

- Der er ingen grund til at bruge ligeskårne takthjul på en std knast, ej heller nogen af de anbefalede knaster.
Jeg kan heller ikke lige se hvorfor du vil påtænker en blok med 7 mm raised deck (?) - Medmindre du har planer om at bruge 5,7" plejlstænger.
Hvis du beslutter dig for alligevel at ville have en type 1 baseret motor, så er CB´s alublok slet ikke noget dårligt valg. Man skal bare huske "the downsides" ved en alublok. De er til at overkomme, men de er der.

Men næsten uanset om det blir en 1er eller 4er, så kan en designet 2,0 motor med std knast snildt rykke opad 200 hk med 1 bars turbotryk. Spørgsmålet er hvor harmonisk den blir. Jeg ville klart vælge en mild knastaksel, for derved at kunne sænke ladetrykket lidt og lave den mere "blød" i overgangen fra off til on boost.

Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men det var måske en ide for dig at komme ud at køre en tur med en af de folk, som har en motor med kræfter i det område du tilsigter, som rent faktisk HAR kræfterne og som fungerer. Trykladning er så let, og så alligevel temmelig svært. Bare spørg feks Martin. Han har måttet sande en ting eller to, som han ikke ville tro på før han oplevede det på egen krop/motor.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Warp: Tak, og angående Pauter motoren var det også for at sætte tingene lidt på spidsen. Der kommer muligvis heller ikke en org. VW bolt eller del i min, og nej jeg går heller ikke så langt at den bliver fyldt med det absolut dyreste fra Pauter, SCAT osv.

Farmer: Det er slet ikke en kritik af type 4 generelt, men en hård kritik af min type 4!

Jeg tænke længe og grundigt over at lave en lækker type 4, havde oven i købet en aftale om at købe en!
Da det glippede valgte jeg at bygge en type 1 lignende motor da jeg på det tidspunkt havde erkendt at jeg ikke var tilfreds med nogle af komponenterne i min nuværende motor.
Alle ting i og på den var lige i en dårligere kvalitet eller stand en jeg ville forsætte med, derfor skulle alt være nyt alligevel. Dog på nær blokken hvis jeg havde valgt type 4.
Derefter kiggede jeg så også på omkostningerne type 1 kontra 4, og der vinder type 1.

Helt sikkert at kompressoren har nogle forcer, især i det lave område! Men som nævnt tidligere passer turbo lige til det her projekt.
Kunne man så få en lille flamme ud af wastegaterøret (som jeg måske ville lave som en lille separat udstødning) ville der ikke være et øje tørt.
Nu vil jeg sølvfølgelig sigte efter at få en letkørt bil her uden "vildt" turbolag, selvom jeg er sikker på at en chuck norris bil sikkert har flere sekunders turbolag, og så går det løs :-)Det har også sin charme!

Jeg ville godt lave denne motor solid, derfor de ligeskårne hjul, også for at slippe for alu hjulet. Og så er jeg vel som mange andre gear nørd, og i min verden lyder ligeskårne tandhjul lækkert. Bilen laver jeg også på en måde jeg syntes er lækker selvom mange af tingene ikke er nødvendige.

7mm raised deck er netop for at køre så lange plejlstænger som muligt med lavest mulige slid til følge sammen med de fordele en lang stang ellers har. Jaja der er jo også ulemper.
De længste jeg har kunne finde hos CB til VW lejer er 5.6, det er nok også Ok.

Downsides, tungere og dårligere køling fra hvad jeg kan læse mig til. Vægten antager jeg vil ligge tæt op ad min nuværende type4. Kølingen kunne jeg godt tænke mig at optimere på oliesiden med tørsump.

Jeg er inde i de samme tanker som dig om at vælge en meget mild knast, og det er også derfor jeg ikke ville have toppe og ventiler der flower alt for godt, for store huller!
Det må til gengæld godt være de stærkeste toppe.
Cylinderfyldningen i bunden off boost skal stadig være fornuftig.
Derfor overvejede jeg, og overvejer stadig std. knast med ratio rockers. Og ud fra de stykker jeg har læst om der kører std. knast er vidst meget godt tilfreds.
Jeg har en teori om at med std. knast ville ratio rockers give mig lidt ekstra mulighed i bunden til at fylde cylinderen, og i det lidt højere omdr. område ville den længere åbning resultere i at jeg kunne presse lidt mere ind når flowet begyndte at blive forhindret af de realitivt små ventiler og ditto kanaler.

Jeg er fra Nordsjælland, Hundested.

Det kunne være hyggeligt at få en tur i en lækker boble, men ikke streng nødvendigt da jeg ud over at have lidt forskellige biler også har haft lidt af hvert og derfor en meget god ide om hvad jeg vil opnå.
Jeg skal lige sige at der ikke nødvendigvis kun er et rigtigt resultat! F.eks en gammel midt halvfjerdser 911, 2,7 - Den trækker pænt nede fra bunden, ikke helt vildt men på en dejlig betryggende måde. Når den så rammer 3000omdr brøler den og bliver vild - Det er lækkert, og det er med 165hk til en tungere bil!

PS. Jeg er stadig i tvivl vedrørende knast. Så hvis nogen kender til holdbarheden på de uorg. std. knaste der sælges kontra de respekterede mærke som f.eks engle ville det være lækkert.

(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hej las har du et nr man kan fange dig på

mvh bo evt sms mig på 25173329

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Bo, mit nummer er 26217417

Mvh
Lars

Igen, lad os endelig få en debat on knast, knasthul og vippearme.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Til det brug der ville en std. 230 hk Subaru motor kunne spare dig for 30.000 i udviklingsarbejde. Eller en 165 hk. Sugemotor.
Men så skal der jo anbringes en vandkøler :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det ville jo være helligbrøde!

Nej, jeg holder mig til planen :-)

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvilken bil er det til?

Det haR du nok svaret på, men jeg kan ikke lige se det.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Hummel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Dejligt at se nogen motor projekter. Og turbo motorer her hjemme er godt nok sjældne.

Skal bilen synes og godkendes med motoren eller hvad er planen ? Kan det overhovedet lade sig gøre ?

Vil ikke blande mig i diskussionen omkring knast og vibbearme da du allerede har vækket de tunge drenge :-)

Mvh Tommy Hummel

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er en 912'er.
Jeg kørte iøvrigt lige en lille tur efter den havde stået lidt tid, hold da op hvor den skød og pruttede, der er noget helt galt med de webere. Nå men efter den var varmet lidt op gik det bedre.
Men den er ikke sjov at køre under 2000omdr. der er intet træk, over 2000 begynder den faktisk at trække ok hvis man putter pedalen i kælderen. Men det er ikke en bil der er hyggelig at køre i trafik.

Jeg læste iøvrigt om en tysker der kørte med cheater knasten og 1:3 vippearme, dog på en 1641 turbo. Den trak godt helt nede fra men manglede lidt i toppen. Den trak dog stadig ok ved 6200 omdr.

Blokken er ankommet til Danmark, så nu må vi se hvad de vil have til statskassen! Og så skal næste trin bestilles.

Her var det planen at bestille krumtap, plejlstænger, svinghjul, lejer, knast og knasthjul.

(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jamen jeg satser da på at den kan synes, ellers tager jeg den der fra...

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg ved at det er sagt mange gange i dette indlæg..
MEN hvis det er en porsche 912, hvorfor så bruge en T1 motor.
Er den ikke født med en T4?
så var det da laaangt sjovere at køre til syn med en t4, evt hvor turboen lå derhjemme...
Har du set eller hørt om nogen, der har en t1 motor, turboladet 17o hk, der kører som (hverdagsbil) , en der bare dur.?

Det findes vist ikke.

Lige meget hvor gode og dyre stumper man bruger, så er blokken stadigvæk beregnet til 5o, og selv med std opsætning, skal blokken renoveret, stort set hver gang de åbnes op, efter de har kørt nogle km.

Jeg glæder mig til at følge Dit projekt.

-------------------------------------------
karmann martin

Reply »

You must log in to post.