Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Turbo motor

124
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er så småt gået i gang med at indkøbe dele til et turbomotor projekt men er lidt i tvivl om knastaksel og toppe!
Jeg lægger vægt på at den skal være letkørt med godt moment i bunden. Jeg regner med at hente ca. 150 - 175hk ved ca. 1 bar tryk.
Der er indkøbt et MS anlæg til at styre motoren.

Blokken er bestilt, en CB alu blok 92mm med 7mm raised deck.
Den skal nusses lidt og resten vil løbende blive bestilt.

Planen var så at køre med 90,5 thick wall cylindre,smedede stempler, 78,8 CB krumtap, lange (måske 5.6) H-beam plejlstænger.

Toppene er jeg også lidt i tvivl om. Jeg blev anbefalet 044 CNC fræste toppe, men tror selv at de flower for meget til mit projekt og en "mild" knast/lange plejlstænger.
Mht toppene lægger jeg vægt på køling og holdbarhed og selvfølgelig at de passer til mit projekt.
Måske de "alm." 044 toppe passer? Bortset fra det syntes jeg støbningen ser "grov" ud på dem?

Jeg tænker at disse ville passe, fra CB performance:
044 magnum 40x35,5 (jeg måtte ikke poste et link)

Min plan er at køre med ligeskårne knasthjul for at reducere slid, spørgsmålet er om larmen er voldsom eller man kan lære at kunne lide lyden...

Turboen havde jeg planlagt skulle være en KKK K24 med ekstern wastegate.

Jeg overvejer også om stemplerne skulle oliekøles! Men det kigger jeg på senere...

(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tror du ikke de hk mål er sat lidt lavt eller dit ladetryk lidt højt... der er en tommelfingerregel der siger +10% per 0.1bar.

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) bang Member
Skrev for 11 years siden | | | |

efter at have set nicklas 1641 motor fra sverige så vil jeg sige et sæt alm org. 044 toppe fræst til den komp. du vil have er rigeligt. og så ville jeg personlig starte med at skrotte den MS boks. og købe noget bedre og med en god logger i.

knasten er jo det vigtigste og bør være det man vælger først inden man køber andre stumper. men med den motor der skulle du nok fælge en cb knast de anbefaler til deres egen turbo system.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Megasquirt kan sagtens styre en turbo motor med mild knast.... problemet kommer med vild knast + spæjldhuse hvor man samtidig vil have god benzin økonomi ihvertfald med ms1 og ms2.

På Ms3 skulle man eftersigende have løst problemet.

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Præcis som Mads siger, MS1 og MS2 er ikke super til vild knast og spjældhuse, men MS3 er med fuld sekventiel sprøjt og tænding desuden er der også indbygget logger osv.
Ingen grund til at vælge noget andet og dyre end MS3 efter min mening.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er en MS1 enhed med exstra codes osv. så den kan styre det hele. Men MS enheden kommer der nok lidt spørgsmål til senere i projektet, den venter jeg lige med at koncentrere mig yderligere om indtil jeg er nået lidt længere.

Hvad er den generelle erfaring med 044 toppene?

Jeg har en ide om at kompressionen bliver 7-7,5:1

Gad vide om en std knast ville være helt udelukket! Resten af systemet kommer jo til at flow'e bedre. Nej, den skal nok have en lidt skrappere en af slagsen.
Jeg bryder mig bare ikke om at CB skriver på stort set alle deres knaster at de åbner super hurtigt! Jeg er bange for at det vil give et for stort slid på knast og løftere....

Nogle generelle anbefalinger mht. knast?

(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der er da ikke noget ved en motor der dør ud efter 4500omdr...... så UD med standard knasten.

Hvilken knast du skal have kan jeg ikke svare på men når jeg engang skal igang vil jeg gerne have max effekt omkring 6000-6500omdr.

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lad være med at bruge alt for meget krudt på den MS1 ...den er forældet uanset om den kører extra code eller ej. Motoren kan sagtens køre med den boks, men den efterlader bare en del uudnyttet potentiale, specielt hvad angår kørbarhed og økonomi. Fuld gas er ikke et problem den skal nok give nogle heste. Der er sket rigtigt meget med både software og hardware på 10 år fra MS1 til MS3.

Ang. knast kommer det jo an på hvad du vil med motoren. Er det udelukkende en gade motor kan en std. knast være god evt. med 1.25 vippetøj. Her får du et meget brugbart effektområde, men den løber forholdsvis hurtigt tør for luft/omdrejninger.

Det giver ingen mening at fastsætte kompressionen før du har bestemt dig for hvilken knast du vil bruge da kompressionen afhænger af knasten.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er til en gade bil.

Så måske en std. knast koblet til et Pauter 1:3 vippetøj kunne fungere godt.
Så burde belastningen være moderat på selve knasten og løftere.
Det er vigtigt for mig at den har et godt bundtræk og et bredt momentområde og super holdbarhed.

Kompressionen ændres jo ikke med en ændring af knasten, men som med trykket et spørgsmål om hvor meget der skal / kan puttes ind i cylinderen.

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jo den dynamiske kompression gør! Bl.a. indsugningsventilens lukketidspunkt påvirker den dynamiske kompression. Kompressionen SKAL tilpasses efter knastprofilen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja den dynamiske kompression gør, men det ændres jo også af hvor meget du trykker på gaspedalen, max turbotryk, hvor godt flowet er i systemet osv.

Bortset fra det er det den statiske kompression jeg har en tanke om skal være i førnævnte område. Det er baseret på andres erfaringer fundet på nettet, og meget godt i tråd med det tryk jeg påtænker at køre med. Tror jeg.

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hold nu op! Det er useriøst at påstå at den statiske kompression ikke skal tilpasses på baggrund af bl.a. knastprofil. Og nej den dynamiske kompression ændres ikke af hvor meget man træder på speederen.
Den statiske- og dynamiske kompression hænger sammen og er ikke uafhængige. Der er en helt fast formel for den dynamiske kompression og i formlen indgår bl.a. statisk kompression og lukketidspunkt for indsugningsventil, længde på plejlstænger, ladetryk osv.
...ergo er dynamisk komp. afhængig af både knast og statisk komp.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

tag dig nu lige sammen.... Vil du så påstå at uanset hvad du ændrer af flow i systemet vil det statiske og dynamiske kompressionsforhold være uændret! Det kan vi diskutere herfra og til jul uden at blive enige....

Tilbage til topic.
Nogle der har erfaringer med knaster ud fra de kriterier jeg opstiller

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er ikke noget jeg finder på det står sort på hvidt i en hver tuningsbog, men du ved åbenbart bedre kan jeg høre.
Dynamisk kompression er en teoretisk størrelse man beregner når man designer motoren. At kompression, forbrændingstryk osv. ændre sig når motoren kører i virkeligheden er noget andet.
Den dynamiske kompression er beregnet ved fuldt ladetryk da det giver den højeste kompression. Designes motoren ikke efter den dynamiske kompression ved maks ladetryk risikere man at motoren tændingsbanker når den når maks tryk da den dynamiske kompression så vil blive for høj. Er ked af at køre denne diskussion af sporet, men du laver nogle antagelser ang. kompression som ikke giver mening uden på forhånd at have valgt en knast. Så er det ikke nemt at hjælpe når du insistere på at designe motoren bagvendt.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvad sker der når du hæver det det dynamiske kompressionsforhold?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

I taler i øst og vest.

Las. Læs hvad Warp skriver. Han har ret. Og glem så den MS1. MS3 kan både det ene og det andet. men er ikke ligefrem for begyndere. Må jeg anbefale Electromotive Tech til 4 cyl. eller Vems.

Hvis du er ude efter 150 hk.på en 2 liters turbo, så brug du bare en std knast.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det kan nemt køre af sporet :-)

Diskussionen om MS1 kontra MS3 må vente :-)

Farmer: har du erfaring med std knast på en turbo?

(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Las prøv at læs lidt op på knaster og komp. :-)

jo vildere knast jo mere komp bliver der anbefaldet, så vælg en knast og sænk kompr 2-2.5 i forhold til det de anbefaler til en sugemotor.... det ville jeg gøre :-)

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Her kan du se hvad andre har gjort og gør når de montere turbo på en type1 / 4 motor

http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3&sid=8e80bd12b8bbf8cc28edb29fb55187d5

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Super link

(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

jeg har erfaring med std og et par tuningsknaster. Jeg har prøvet MS1 og MS1 med extra codes. Long story short. Det dur ikke til luftkølede.

Der er mange som vil påstå det modsatte. Men på det nærmeste INGEN af dem har data til at understøtte påstanden. Udtalelsen "den kører skidegodt" kan jeg ikke bruge til meget, når det så viser sig at den kører som en sæk lopper på afveje, når de så en enkelt gang drister sig til at komme på rullefelt.

Alt kan køre. Spørgsmålet er hvor godt. STF er et godt sted at samle information. Men som sædvanlig skal man liige slå filteret til når man læser.
Hvis toppe, turbo, indsugning og udstødning er matching, trækker en 2 liters snildt 150 hk v. 1 bar og med std knast.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Kim Rimer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Fandeme godt man kun har tænkt sig at hælde en brandpumpe i, også nyde den dejlige 1500 enkeltportet lyd, og bilerne der overhaler :-).....

-------------------------------------------
Mobil: 92441400
Mail: KRA@kawasakirobot.dk
(permalink) las Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lige nu hælder jeg til en ENGLE W-100 med 1:3 vippetøj fra Pauter, med mindre nogle kommer og siger at det er helt skævt ender den nok der. Nogle der ved hvad overlap den har?

Jeg har dog ikke lige haft held med at finde det matchende sæt løftere fra Engle, men er stødt på nogle Udo Becker løftere som ser fine ud! Jeg er bare bange for om knasten kan lide disse? Eller om de vil resultere i forøget slid på knasten.

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Udo Becker tool steel lifters er top klasse. Ingen problemer med dem.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

W100 kan bruges. Drop ratio rockers. Ingen grund til Becker løftere. CB lightweight er alt fint. SLR too.
Men hvis du går fra std knasten, så er der liiige et par andre du bør overveje inden du falder i mainstream kanalen.
CB 2280
CB 2228
CB 2234
Web 119.

(De er vist alle på lager)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

124

Reply »

You must log in to post.