Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Earlybay pickup renovering :)

(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Visti : Ja meget af det kender jeg jo egentlig godt da jeg er uddannet smed.. men er sgu ved at være lidt rusten :P
Men sandblæse kan jeg gøre selv.. og fik lige afvide jeg fik alt det sand jeg kunne hente til at sandblæse.. det er sandblæse-sand, så der sparede jeg jo 90% af udgiften.. kompressoren er til gratis afbenyttelse, og sandblæseren har jeg fået.. så skal kun lægge tiden i den :) men den bliver tippet om på siden, og så bliver ALT sandblæst.. når det er blæst bliver det grundet, og så kan jeg tage alle fejl derfra.. nogle vil kalde det spild, af maling og tid, men jeg vil hellere beskytte det med det samme, og så skære ud og lappe bagefter, fremfor at lade det stå helt råt og risikere det ruster og skal blæses igen :P

Så det er sgu bare klø på, så er jeg sikker på det bliver lavet ordentligt.. gider ikke spare på noget når man er igang med den slags.. det ville være nederen at få den kasseret til syn pga lidt rust, og så skulle splitte det hele igen f.eks. :D

(permalink) visti Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad koster sandet? Jeg har også selv en sandblæser til rådighed men jeg ville ikke overveje det 5 minutter at røre selv :)

Og hvis du snakker rust kig forbi min splitbus ;)

-------------------------------------------
Heavy Metal, Nogle Høre Det... Mens vi Andre Køre Det"
Aalborg - Flat IIII Garage
60664489 - Vis
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg får sandet gratis også.. kan tage alt jeg vil.. spurgte om jeg ikke bare kunne hente 2ton så.. svaret lød på "ja det gør du bare, men du skal sgu selv fragte det hjem" - jamen fair nok.. de bruger det åbenbart andre steder, men det er præcis samme sand som det man sandblæser med :D

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Pas på ikke at slå pladerne skæve - det sker nemt med et tryk på 15 bar. Du skal også huske at med så kraftig sandblæser bliver metalet varmt, så vær forsigtig.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Yeah, jeg har den i tankerne :) også derfor mit valg er faldet på Nitromors/BUMS på hele kabinen, og så alle de store flader.. så sandblæser jeg kun vanger, bund m.v. :) vil sgu ikke risikere den slår sig, for det er et HELVEDE at rette op igen.. hvis man er lidt ferm med gas og ilt sæt, kan det dog godt lade sig gøre ;) men der er ingen grund til at tage chancen :D

(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så blev det endelig tid igen! Jeg fik købt mig en bil, så jeg ikke er afhængig af min kammerats arbejdstider og alle andre! En stor lettelse.. det skulle selvfølgelig fejres, ved at køre et smut derned og rode lidt :)
Planen var at få hevet kværnen ud, og jeg fik pillet bagkofanger af, samt panelet og tænkte at jeg lige trak svinet ud.. men så dum og ivrig som jeg er, glemte jeg at en bil ikke kan køre uden gearkasse og trækaksler, så dem skulle jeg selvfølgelig også lidt ha afmonteret inden jeg kan få hevet toget ud..
Og det er lettere sagt end gjort.. jeg tænkte "jeg snupper lige unbraco-boltene på gearkassen, og så er trækakslerne jo afmonteret" ah aahhh.. sådan leger vi ikke åbenbart, da de sad ÅNDSVAGT godt fast! Så var næste tanke, "så snupper jeg dabare dem på bremse-siden i stedet.. ah aahhh, for da de så var kommet af, stod jeg jo samme sted som før, da det ikke ændrede en skid.. Må lære at tænke før jeg går i krig med det ;)

Jeg bestemte mig så for at splitte hele pisset ad, da alt alligevel skal af.. så motor bliver hevet ud med bremsetromler og hele lortet som i kan se på billedet :)

Der fik jeg så bekræftet at støddæmperen er færdig, da jeg uden at bruge kræfter, kan både trække den helt ud, og trykke den helt i bund :) godt de ikke er så dyre!

Så der er lige to billeder af hvad jeg fik dagen til at gå med :)

Cheers, og god jul folkens!

20131212_151854.jpg
20131212_151910.jpg
20131212_151810.jpg

(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der bliver gået til den :)

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så fik jeg rodet lidt igen :) Dvs, har rodet lidt i mellemtiden, men fik ikke taget billeder :)

lidt update fra sidste gang :
Vi faldt lige over et par store stilladsbukke der kan tage et par ton, og så kunne Schäffer trucken sgu løfte bilen.. en strop i de store vanger lige på midtepunktet, og vupri, bilen står nu i en højde så bund og sider er lettere at arbejde med :)

Lidt update fra denne gang :
Det var meningen jeg ville afmontere hele forbro og alt, men enten gør jeg det forkert, eller også sidder det hele umenneskelig godt fast! Vi snakker at en muggert ikke kan få styrearmene ud af spindlerne.. Så efter lidt roderi med det, opgav jeg, og må nu lige kigge Haynes igennem igen, så jeg kan få fiduserne ;)
Så tænkte jeg at de døre der skulle af, så dem fik jeg pillet af.. forbavsende let!
Og da de så var pillet at, kunne jeg ikke holde fingrene fra vinkelsliberen, og vupti, så manglede der to forskærme, samt en kvart kabinebund :D
Så det var hvad jeg fik et par timer til at gå med dernede for denne gang :)

20140115_132230.jpg
20140115_132056.jpg
20140115_132106.jpg
20140115_134443.jpg
20140115_134431.jpg
20140115_134407.jpg
20140115_145507.jpg
20140115_145517.jpg
20140115_145531.jpg
20140115_145540.jpg

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvordan passer dit knæstykke ?

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Christian
God arbejdslyst, bare klø på.
Angående :
Vi snakker at en muggert ikke kan få styrearmene ud af spindlerne..
Gør du det på den måde kan du slå til du knækker hammeren, der er tale om to konusser som hvis de er rustfri passer så godt sammen at den metode du benytter ikke er muligt.
Løsning:
Køb enten en styrkugle aftrækker eller tag to stk muggerter, en som bruges på den ene side af spindlen som modhold og den anden slår du på den anden side af spindlen, altså du slå ikke på selve styrkuglen men kun på spindlerne. Duer ingen af de to løsninger så kan du bruge varme.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

John : Det passer faktisk ret godt.. der skal dog lige fjernes resterne af det andet, da det kun er hurtigt skåret af, og jeg ikke tør skære mere før jeg lige er 100% sikker på hvordan det skal se ud (der er som i kan se en del rust) :)

Lupo : Du skulle bare ha sagt konus, så havde jeg fanget den :D (uddannet smed)
Men er du gal de sidder godt fast.. det hele skal skiftes, men derfor er jeg stadig ikke interesseret i at ødelægge det :) men jeg får gas&ilt på, og så tror jeg de slipper :) skide godt!

(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så fik jeg brugt lidt mere tid dernede :)
Det bliver ikke til så meget lige for tiden, da jeg er ved at starte virksomhed (der kan komme jer til gode senere hen, hehe)

Nå.. men i dag fik jeg så slebet lidt til, hvor jeg skar af sidst, så jeg kunne prøve forskærmene på og se hvordan det passer.. den ene smutter lige på, og der er kun meget meget lidt tilpasning, men den anden buler meget ud.. tør sgu ikke sætte dem på, før jeg har dørene monteret da jeg på den måde tænker jeg kan rette dem til så de følger bilens linjer :)

Udover det, bestemte jeg mig for at skære inderskærmene af i kabinen, da det vil gi mig en masse mere plads, plus gøre det meget lettere at sandblæse alle små kroge osv inde under :)
Vangerne er der en masse overflade rust på, men en flapdisc tager hele skidtet, og de bliver helt fine og blanke, og blev så tørret af, og fik en omgang grunder for at beskytte det rå metal.. det skal grundes bedre senere i forløbet, men når man alligevel er i gang, kan man ligeså godt tage det med det samme :)

Og så en skideballe til jer gør-det-selv-folk! Et råd fra en smed.. STOP MED AT LAVE PLADEARBEJDE HVIS DU IKKE ANER HVAD DU HAR GANG I!!!!!!!
Jeg har nu gentagende gange stødt på steder, hvor det er pøllet sammen, der er hverken forarbejdet, slebet rent eller andet.. pladerne er dårligt nok tilpasset ?!
Og sidst, men bestemt ikke mindst, man bruger IKKE galvaniseret plade til pladearbejde!! Og SLET ikke når du tilsyneladende ikke ved man sliber rent inden man svejser, da det ellers (som er sket) koger op.. Jøsses en gang lorte arbejde en eller anden stupid freak har lavet på den bil :(
Samtidig med alt det, har det højre bagerste hjørne åbenbart været skadet, så de har valgt, endnu en gang, at sætte nyt på, klampet sammen i galvaniseret 2mm plade, efterfulgt af (jeg har målt det!) 8mm(!!!!!!!) spartel for at rette op på små fejl.. no Wonder at skidtet ikke holder :(
Suk.. nå.. videre.. det hører med til oplevelsen og glæden ved at overtage noget andre har rodet med :D

En lille ting til dem der læser med.. topdelen af ladet.. der går nogle vanger på ydresiden som tværvangerne til selve ladet er svejst fast på, samt alle pladedele er sat fast der også.. de vanger, kan de fås ? og evt hvor ?

Nyd billederne, mens jeg knokler videre med mit big business (på Østegnen, hehe)

Kind regards, og alt det der ;)

20140123_145245.jpg
20140123_145231.jpg
20140123_144449.jpg
20140123_144423.jpg

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg ved ikke om jeg synes det er helt smart at skære inderskærmen væk bare for at få bedre plads hvis den ikke havde gennemtæringer. Alt originalt plade er meget bedre end det nye lort de sælger idag.
Jeg håber det går bedre for dig med pasning af knæstykker end det gjorde for mig. Især min den venstre passede bare af H... til. Men det gik da.
Og ja du skal have døren med for det er ikke engang sikkert buen op imod døren passer.
Jeg er helt uenig med dig angående gør-det-selv folk - godt det ikke kun er smede der må lave biler ;-)

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De org inderskærme kommer skam på igen, de skal bare lige renses fra rust på undersiden :) de er skåret så jeg kan svejse dem på igen uden problemer :)

Og jeg håber da det er til at ha med at gøre, ellers må jeg jo bare tilpasse så det passer :)

Har skam ikke sagt det kun er smede, men at folk der ikke fatter hvad de har gang i skal holde sig væk ;) Det samme med folk der køber en Harley og begynder at skrue på den, fordi de regner med "at den slags skal man jo kunne når man har en Harley".. forfærdeligt..
Hvis ikke man ved hvilke materialer der skal bruges når man laver pladearbejde, så skal man sgu holde pølserne i lommen ;)

(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ved ikke om det her fungere, for kan sgu ikke lige huske om det er rette kode :)

Mange har nu ment min bil var enkeltfarvet, inkl mig selv, da jeg var i tvivl om nogle tal på M-plate.. jeg har nu taget M-plate af, og bagsiden har utrolig fine stamps, så der kan jeg læse den rette kode :) her er så et billede af hvad decoderen fortæller mig :)

Så kommer det sjove spørgsmål så.. hvordan filen er den delt op i de farver ? :D

Jeg skal lige ha komprimeret lidt billeder, og så kommer der lidt for det jeg har været nede og lave i dag i det lækre forårsvejr!

God weekend drenge!

EDIT : Jeg ved godt min signatur viser stelnummeret, men det er sløret pga hjemmesiden jeg har uploadet billedet på

(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Og her kommer så lidt af billederne fra dagens tur dernede :)
Min telefon er ikke meget for at tage fine billeder uden blitz, så i må leve med kvaliteten :)

Alt er blæst, og slebet med roterende stålbørste for at komme i bund med rusten :) derefter grundet og så fået en gang dæklak, for at sikre grunderen ikke trækker fugt :)

Det er kun midlertidigt, og så snart det hele er færdigsvejset, får det 2 komponent grunder til under vandlinjen på både :) det betyder det kan modstå saltvand og derved er noget bedre for bunden en almindelig grunder :)

20140213_130722.jpg
20140213_132934.jpg
20140213_132953.jpg
20140213_145557.jpg
20140213_154215.jpg
20140213_160425.jpg
20140213_160443.jpg

(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er så planerne med vognen.. om farven skal skille under vinduet, eller det kun er taget, har jeg ikke bestemt mig for endnu :)


Reply

You must log in to post.