Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Opskrift på Type 4 med mere moment søges

Tags:

(permalink) 8450 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg går med tanker om at lave en Type 4 motor til en bus. Jeg vil gerne have et godt moment uden at have fokus på HK. Planen på sigt,at kunne køre rundt sydpå uden, at skal ned i 1-2 gear når vi møder en bakketop.
På hylden er der blok-krumtap og topstykker fra en GE motor.
Input søges!!!!!!

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Der er sikkert flere muligheder:
her er lidt snak om det: http://vwnettet.dk/topic/171008/page/2

Jeg kører selv med en ombygget CU motor i min 68' camper bus og den trækker fint, kan ikke huske Nm den blev rullet til.
Det er den her motor: http://vwnettet.dk/topic/158862
Den endte dog med at blive en traditionel CSP motor som pt kører med Dellorto 45 drla karbs, varmekasser og en single quiet pack)
Den kan tage Hallandsåsen i 4 gear.
Jeg kører med '6 rib' aka 091 aka 2L gearkasse, det bør du også overveje at skifte til.
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Rasser Member
Skrev for 7 years siden | | | |

2 ting du nok skal have med i dine overvejelser/valg:
- Mere kubik
- Pas på med ikke at gå amok i knast

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Enig med Rasser. Jeg ville ikke gå over 96 mm i boring, men så til gengæld sætte en krumtap i med 76 eller 78 i slag.

Det giver mere overarm.

Jeg har selv en 78x103 i en boble.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) 8450 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Tak for input.
I har vel tilfældigvis ikke en indkøbs seddel ?
Regner med at få lavet topstykkerne med større ventiler osv. og ellers begynde med at lede efter de stumper der skal i, når jeg falder over dem ( så hjælper det jo lidt at vide hvad jeg skal kigge efter)

(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

2200 type 4 performer for split busses T2 a/b busses and daily commuters.

78 mm AA crankshaft.
210 mm Sachs sport pressure plate, stock 210 mm disc.
WBX rods (5,394") modified with 356 oil squirters. Lightened 60 gr.
RAT 9530 camshaft. Rat lifters. ACN aluminum push rods.
26 mm Shadek oil pump.
95 mm Mahle pistons and cylinders.
412S heads. 42 x 34 mm valves, detailed. 9-1 CR.
8 mm. rocker arms, Elephant feet adjusters.
Bosch 205S SVDA distributor w. Ignitor module and 3 ohm coil.
45 mm Dellorto carburettors w. 36 mm venturies.
DTM cooling. Thermostatic controlled oil cooling. (Stock type 4 cooler in the DTM position.)
1½" bugpack header and 2 in line 2" Simons mufflers, one on each side of the engine.

2200 type 4.jpg

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Står der 157HK? Så begynder det sku´da også at ligne noget-

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) 8450 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja der er nok en mulighed, jeg havde dog ikke regnet med noget der skulle være så voldsomt.
Tænkte nok lidt mere i retning af om krumtap fra ????? og topstykker lavet som ?????
Lidt næsten standart der kunne mixes og give lidt mere overskud.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Så 76-78mm slaglængde 96mm boring STD 412S topstykker og Web73 knast. Men du skulle have købt det da jeg havde det billigt til salg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Min personlige holdning til krumtap mærke = DPR, men det er også lidt religion.. Jeg kan bare godt lide at det er en original krumtap de bruger som udgangspunkt. Har set andre aftermarked knække..

http://dprmachine.com/products/crankshafts-type-iv/

Torben kan nok skaffe den ellers kan Get back on track

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) 8450 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Takker.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Du skrev at du gerne ville have et godt moment. Jeg synes nu at små 230 Nm er et helt godt moment.

Til/ en busmotor der skal køre Europa tynd er jeg ikke så vild med 96 mm cylindere. Jeg holder mig til 94 eller 95mm. Især hvis motoren skal køre med alm type 4 køling. Med DTM eller MSS Porsche style køling kan det godt gå med 96 mm.

Men så synes du måske bedre om denne her:

Line honed crankcase.

Reconditioned 71 mm. crankshaft.
Reconditioned 210 mm. flywheel
New 210 mm. pressure plate.
Balanced together.
New oil 26 mm pump.
NOS Porsche 914 camshaft, new lifters.
Rebuilt connecting rods, lightened 45 gr. balanced +/- 0,5 gr.
New bearings
New 94 mm cylinder set w. flat top pistons. Balanced +/- 0,5 gr.
New pushrod tubes.
Good used aluminium push rods.
Rebuilt 412E cylinderheads, 40 x 34 mm valves Slightly improved ports, competition valve seat job. (155 Cfm @ 0,550") 8,9 - 1 CR
Bosch type 4 412S distributor. Recurved. Ignitor module, Pertronix 3 ohm coil.
Dual 40 mm Dellorto Carburettors.
CSP upright cooling system.
Turbo Thomas 1½" 4 into 1 bus header w. collector for torque. TT muffler.

bus.jpg

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg skal have min rullet på fredag. 2,5 type4. 103 mm x 74 mm DPR med WBX pjelstænger, web73 knast, toppe med 40/44 (mener jeg) og 44 mm Weber. Porschekøl og centralluftfilter. Når jeg har udskriften lægger jeg den op.. nogen bud på HK og NM...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Du kan lige nå at skifte til et sæt 48mm weber/Dellorto Peter ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hmmmm. - 132 hk. 220 nm

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lange Member
Skrev for 7 years siden | | | |

@Peterwings: Jeg vil godt høre til resultatet når du har udskriften, har noget ligende i tankerne. Især hvad angår venturie og hvilke dyser du ender med.

@Rasser: hvorfor vil du op i 48mm, den kommer vel næppe meget over 6000 omdr., hvis den skal i en bus?

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Rasser Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Sorry, det er først nu jeg ser hvad knast du har valgt Peter. Jeg troede det var noget "vildere". Held og lykke med rullen i sverige, det skal nok blive rigtig godt :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kaad Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Farmer:
Din opskrift til at "kører Europa tyndt" motor går jeg udfra er bygget på en 2 liters blok, korrekt?

-------------------------------------------
2364 4950
'72 Bay / '76 Jagtvogn
(permalink) Hagen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Selve blokken er den samme om det er 1700, 1800 og 2000. Krumtap, cylinder, pjelstænger og stempler er forskellige

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Kaad Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ok, men det kræver ekstra bearbejdning på 1700 og 1800 for at få stempler/cyllinder på 94mm til at fungere?
Sagt på en anden måde: Hvilke(n) blok er det bedste udgangspunkt? :)

-------------------------------------------
2364 4950
'72 Bay / '76 Jagtvogn
(permalink) Hagen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det kræver bearbejdning af toppene ikke af blokken.
Blokkene er ens. Det er cylinderne som er forskellige i diameter. Hullerne er ens i blokken.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Variant Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det er kun 1700 topstykkeren der skal bearbejdes til 94mm. cylindre.
Ikke 1800 (i alle tilfælde ikke 412S)

-------------------------------------------
Tlf. 4072 2806
73 412LE automatic variant
70 1600TLE automatic
(permalink) 8450 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Den her verden af motoropsætninger er godt nok en underlig størrelse at blive klog på.
Jeg var begyndt at tænke lidt i retningen af :
71 mm krumtap-96 mm cylinder-412 topstykker- knast ?????. Men så kiggede jeg lidt rundt i diverse forums og læser, at 1/2 elsker den opsætning i en bus og 1/2 siger at den brænder af i bussen ?????? Kan det være forkert/forskellig valg af knast der gør forskellen ?
Et andet valg kunne være :
76 mm krumtap-94 mm cylinder-412 topstykker- knast ????
Der faldt jeg over en der skrev at krumtappen i en vandkølet er 76 mm og passer over i en 2,0 cu. Ved nogen om det er rigtigt, hvis ja hvilken ?

(permalink) Hagen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Den 76 mm krumtap passer ikke i en type 4 motor men i en type 1.
71 mm krumtap, 94 mm , 412 toppe og måske web73 knast og 8-8,5 komp.
Det ville da sikkert være fint.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com

Reply

You must log in to post.