Frank_Andersen skrev:
Enkeltportetede topstykker er håbløse ved tuning. Bare lige som en bemærkning til 1500S. Den kører fint som std, men tåler ikke en anden knast. Meeen den har jo også mere kompression.
Det vil jeg jo så vove at påstå der ikke er korrekt. ;-) Men man skal være noget forsigtig med valget. Og enkeltportede topstykker kan sagtens laves til at yde væsentligt mere end std. Men vi har bare altid fokuseret på de dobbeltportede. Når man vender bøtten på hovedet og begynder at tænke lidt anderledes, dukker der faktisk en del muligheder op.
Til illustrering: Min 64 hk/120 Nm. 1600 std plus motor er med dobbeltportede toppe. Den samme motor med enkeltportede topstykker og lobecenter flyttet 2 grader trækker typisk 58 hk., men stadig ca 120 NM moment (!) (Begge med en alm 34 mm PICT midtmonteret karburator.
- Jeg har aldrig lavet den med type 3 karburatorer, og vil erkende, at tomgangen sansynligvis ikke vil være helt ud ligeså pæn som med std knast. Ikke at den vil blive dårlig, men det trænede øre vil nok kunne høre det. Men jeg vil godt sætte en citronmåne eller to på, at den vil trække et pænt stykke på den anden side 60 hk. Mit gæt ville være noget i retning af 63-64 hk og 125 Nm moment.
Men Torkild, hvis du gerne vil beholde std knasten, er der andre måder at finde lidt mere godav på. Jeg vil godt hjælpe dig. (Jeg kan godt li´at nulre de std motorer :-) ) Men så lad os ta´en diskussion offline. Det er nemmere.
T