Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Knastaksel ENGLE W 110 ??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej.
Har fået en 1600 type 1 motor med en knastaksel af ovennævnte type!
Hvor finder jeg oplysninger om denne?
Navnlig om det er en gade-, sports-, race-version.
Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
http://englecams.com

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |


-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det var lige hvad jeg efterlyste, tak for hjælpen.
Ville nok have ønsket at det "kun" var en W 100, men det går jo nok.
vh
Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Torkild fra Osted]Det var lige hvad jeg efterlyste, tak for hjælpen.
Ville nok have ønsket at det "kun" var en W 100, men det går jo nok.
vh
Torkild

Hej Torkild

Prøv evt også at læs lidt her. Kig under GB297:

http://www.geneberg.com/cat.php?name=Camshaft%20only&cPath=2773

Efter min mening/erfaring, så er det en fin gadeknastaksel til fx en 1600 cc, hvis man kombinerer det med minimum dobb karb. og 4-1 udstødning. Men så snakker vi også andre fjedre, stødstænger osv.

Har engang prøvet en ellers std 1600, som havde denne kamaksel monteret, og så uden yderligere modifikationer bortset fra en 4-1 udst. Og det var ikke en særlig heldig kombination, som var lidt "kantet" at køre med.

Evt kontakt Farmer her på vwnettet. Han har en del erfaringer med std plus motorer, og lur mig om han ikke har prøvet en std 1600 med denne kam installeret?

Mvh Peter Hagen
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja. Hvis det skal du i en 1600 skal den både have mere kompression og "mere" top end std. Ellers blir den bare doven i bunden og trækker ikke rigtig noget oppe i omdr alligevel. Sælg evt knasten sammen med løfterne til en af drengene, så skal jeg forsyne dig med en fin W100 agtig knast til din 1600.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for svarene.
Jeg skal ikke bruge noget vildt, vil bygge en motor til min Mexianer
og vil have lidt mere motorkraft end 1200/34HK.
Min plan er 1500S stempler cyl,type 3 enkeltindsugningstopstykker, 2 solex-karburatorer fra type 3,og en Mex. udstødning. Det var kun fordi
jeg opdagede at i den motor jeg vil bygge det på sad denne knastaksel.
Der sidder også helt nye stempler og cylindre, 1600, på motoren, men
efter min erfaring er en 1500S motor væsentlig mere harmonisk/bensin-
økonomisk end en 1600, også selv om den skal køre på 95 okt.

vh Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis du ikke vil bearbejde topstykker, har du ret. Men i både den ene og den anden løsning vil jeg anbefale en CB 2280 knastaksel. Den er jeg selv storforbruger af. Godt bredt moment, ca. 10 hk mere end std og fin økonomi.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Hej Torkild og Torben,

Kan I ikke med få ord forklare hvorfor/hvordan en ikke standard knastaksel kan give bedre moment og HK? Hvad er ulempen (udover at den højst sansynligt koster mere end en standard).

Hilsen
Torben

PS
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Torben 1500, det er fint nok, jeg kan ikke svare dig, men det kan Torben
uden tvivl.
For mig er det mindst lige så vigtigt som flere HK, at motoren kan gå
tomgang med normalt omdr.tal, samt at overgang fra tomgang til kørsel
foregår uden ryk, flat-spot, min type 3 1500S kunne accelerere fuldstændig
jævnt fra 40 km/t i fjerde gear og det vil jeg også forvente af denne motor.
vh Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Hej Torkild,

Dit svar er som sådan nok da jeg nu forstår at man med en ikke standar knast får en mere 'urolig tomgang' samt en mindre 'glidende' acceleration, altså ikke en smidig motor der egner sig til søndagskørsel.

Hvis Torben aka Farmer har lyst til at forklare hvorfor og hvordan det teknisk hænger sammen hører jeg gerne ;o)

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Std. knasten er måske overdrevet blød fra bunden, hvis man kan sige det.
Man ofrer noget af denne blødhed, måske, fordi det hele er en helhed.
Hvis man indbygger en Engle 110 i en 1600 motor med to enkelte karburatorer, typisk Kadrons, så bliver den lidt urolig i tomgang. Men den er næsten som std. ved igangsætning.
Her hjælper det så at hæve kompressionen og tilpasse tændingskurven.
Det er også min erfaring at det hjælper på tomgang og igangsætning at montere et større udligningsrør, end de 8mm som Kadrons kommer med.
Det hjælper igen at montere to dobbelte karburatorer.
Mere kubik hjælper også.
Enkeltportetede topstykker er håbløse ved tuning. Bare lige som en bemærkning til 1500S. Den kører fint som std, men tåler ikke en anden knast. Meeen den har jo også mere kompression.

Hvorfor motoren giver mere moment ? Det er fordi den får tilført mere brændstof og den udnytter det. Så kommer der mere moment. Det kan godt være at dette større moment kommer ved et højere omdrejningstal. Her er kunsten så at, bare den giver det samme eller lidt mere der hvor std.knasten gjorde, men kurven stiger så det maksimale moment ligger måske 1000 omdr. længere oppe. Så kommer den til at føles stærk.
Men hvis man, som det oftest sker med turbomotorer, sænker kompressionsforholdet og så undrer sig over at momentet i bunden er forsvundet. Så kalder man det turbotøven.

Med mere brændstof mener jeg ikke bare mere benzin. Brændstoffet består jo af luft og benzin.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Torben1500 skrev:

Hej Torkild,

Dit svar er som sådan nok da jeg nu forstår at man med en ikke standar knast får en mere 'urolig tomgang' samt en mindre 'glidende' acceleration, altså ikke en smidig motor der egner sig til søndagskørsel.

Hvis Torben aka Farmer har lyst til at forklare hvorfor og hvordan det teknisk hænger sammen hører jeg gerne ;o)

Hilsen
Torben


Du kan også godt lave en motor med fx. 65 hk. der kører ligeså godt eller bedre end en std. motor og stadig har benzinøkonomi. Det er bare ikke nok at skifte knast, men alle komponenterne i motoren skal være korrekt afstemt og tilpasset hinanden.
"It's all in the combo" ...som Jake Raby plejer at sige. :-)
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Tak for ovennævnte svar som giver logik. I min motorverden (som ikke er stor) kan man med diverse midler såsom karburatorer, topstykker, udstødning osv hæve effekt og moment. Det jeg undrede mig over var hvad der fysisk er anderledes på f.eks. Eagle W110 og en standard og hvad er det den
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja det er ændrede (længere) åbningstider og større "åbning" (løftehøjde)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak Frank (kan også se at du har skrevet mere i dit indlæg 15:09 siden jeg læste det første gang). Så har jeg også lært noget idag ;o)

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for alle indlæg, det var lige den spiral af ændringer som Frank beskriver
jeg ville sikre mig imod ved mit spørgsmål vedr. den Engle knast jeg fandt i min
motor, så den bliver ikke monteret. Motoren bliver da en standard 1500S med
54 problemløse HK, det er da immerhen 20 HK mere end min Mexicaner er født
med.
Torkild

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Enkeltportetede topstykker er håbløse ved tuning. Bare lige som en bemærkning til 1500S. Den kører fint som std, men tåler ikke en anden knast. Meeen den har jo også mere kompression.

Det vil jeg jo så vove at påstå der ikke er korrekt. ;-) Men man skal være noget forsigtig med valget. Og enkeltportede topstykker kan sagtens laves til at yde væsentligt mere end std. Men vi har bare altid fokuseret på de dobbeltportede. Når man vender bøtten på hovedet og begynder at tænke lidt anderledes, dukker der faktisk en del muligheder op.
Til illustrering: Min 64 hk/120 Nm. 1600 std plus motor er med dobbeltportede toppe. Den samme motor med enkeltportede topstykker og lobecenter flyttet 2 grader trækker typisk 58 hk., men stadig ca 120 NM moment (!) (Begge med en alm 34 mm PICT midtmonteret karburator.
- Jeg har aldrig lavet den med type 3 karburatorer, og vil erkende, at tomgangen sansynligvis ikke vil være helt ud ligeså pæn som med std knast. Ikke at den vil blive dårlig, men det trænede øre vil nok kunne høre det. Men jeg vil godt sætte en citronmåne eller to på, at den vil trække et pænt stykke på den anden side 60 hk. Mit gæt ville være noget i retning af 63-64 hk og 125 Nm moment.

Men Torkild, hvis du gerne vil beholde std knasten, er der andre måder at finde lidt mere godav på. Jeg vil godt hjælpe dig. (Jeg kan godt li´at nulre de std motorer :-) ) Men så lad os ta´en diskussion offline. Det er nemmere.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ha ! Jeg vidste det, men jeg skrev det også lidt for at drille dig Torben.
For mange år siden var der en af min og Dalsgaards venner der kørte med en 1600 med et TDE karburatorsæt og Scat C35 med enkelteportede.
Aaah, meget sjov, men noget rå i mælet og 72 HK. Det kunne den også have gjort med std. knast og dobbeltportet. Og den var ikke let at sætte i gang med.

Samtidig viste målingerne de brugte i den gamle "how to Hotrod" at et fuldt modificeret enkeltportet med 40mm ind, ikke flowede så godt som et std. dobbeltportet. Til en gademotor, hvor vi ikke rammes af nogen regler pga. af et reglement, som man kan i motorsport, så er der ingen grund til at bruge enkeltportede ved tuning. Men det kører kanon, som std. Måske endda bedre en dobbelt, som dit eksempel med momentet jo også viser.
Og da især med en karburator.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
spændende tråd :-)

Jeg skal også igang med min 1500 motor. den er så godt nok med dobbelportet topstykker.....jeg synes ikke helt jeg kan udlede af tråden hvad der skal proppes i af knast eller andre dele for at opnå lidt ekstra....Jeg er udemærket klar over at dobbeltkarbs og anden udstødning leverer lidt, så jeg tænker mere på knast, vippetøj osv...

Motoren skal forblive 1500 for det er bare en pisse god motor med masser af peps, men den skal have nye stødstangsrør/pakninger osv, så hvorfor ikke gå resten af vejen når man har bukserne a'hvis det bare drejer sig om knasten ;-)
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ligeså snart man skifter knast melder der sig andre spørgsmål. Strammere ventilfjedre, boltet vippetøj, stålstødstænger, mekanisk støj osv.
Så kører man flere omdr. Hvad så med kontravægtet krumtap. Hvad med levetiden ?

"Jamen jeg vil ikke køre flere omdrejninger end jeg plejer, så jeg behøver ikke de stramme fjedre og kontravægte"!
Så behold std.knasten og lav en 1776cc "std" motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
1776ccm kræver ikke bearbejdning af blok og topstykker?
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jo

Reply

You must log in to post.