Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motorprojekt ...left lane cruiser

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

De kunne sagtens tåle at blive vist en ekstra gang tænkte jeg. De er pisselækre. Vi bestiller bare til en V8 og deler et sæt ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"SnydeIDA´er" De er for fede. Hvornår bestiller vi dem ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvordan løser man det med dyser?

Det ligner da ikke umiddelbart alm. std. dyser.

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Frank: Jeg fik priserne på dem den anden dag og de lyder som følger:
2 stk. "IDA" spjældhuse: $1060
4 stk. velocity stacks $300
4 stk. indsprøjtningsdyser $240
I alt: $1700 + shipping

Man kan vel have et komplet sæt i Danmark for ca. 13.000,- dkk

@Blob: Det det er ikke standard bosch-style injectors, men det er godt nok en standard, som bruges på nogle amerikanske biler, så de er ikke specialfremstillet eller noget.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Skal vi ha til en V12 nu?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja jeg er klar, bare bestil! ...du kan bare lige lægge ud :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) 111softtop Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvad er forskællen på IDA og IDF?
hilsen Dan

-------------------------------------------
111 m. foldetag og 1914ccm under renovering
Type 3 notch 1500S
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er to vidt forskellige karburatorer. IDF er til gade brug og IDA er til race meget groft sagt.
Weber IDA:

Weber IDF:

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

IDA er karburatorernes konge, enkelt og ligetil design - desværre er den heller ikke så nulret mht. kørbarhed, den er meget tung og gammeldags at arbejde med. MEGET svær at indstille og indkøre fremfor en IDF.

Vælg den kun hvis du bare vil ha "looket" eller fordi du jagter maximum HK.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Flow talte for sig selv troede jeg, Konge og Konge der er ikke den store forskel testet i flow bænk.

48IDF med 40mm restriktor
og
48IDA med 44mm restriktor

Begge mod MS230 toppe. Men spjældhuset alene uden indmad det rykker på tallende. Input
Haldex201

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har på et tidspunkt set en flowtest, der sammenlignede Weber 48 IDA, 44mm vent. og Dellorto 48 DRLA, 44mm vent. hvor DRLA'en faktist flowede 15-20 cfm mere pr. venturie end IDA'en. Tror tallene hed noget i nærheden af 372cfm for IDA'en og 388cfm for DRLA'en pr. venturie ved 28" vandsøjle.

Kan desværre ikke huske hvem eller hvor, så skal ikke kunne sige om det er pålideligt.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Men kan man sætte 45.5mm venturi i drla og idf? Bortset fra det, så er 48 jo den størrelse man starter ud med i IDA serien, de laves jo også større ;)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo større venturi man sætter i jo større flow ...det er klart. En 62mm JayCee med 55mm venturie flower måske næsten 600 cfm pr. hul, men det betyder jo ikke nødvendigvis en høj lufthastighed. Det interessante er jo netop at DRLA'en flower mere end IDA'en ved samme venturiestørrelse dvs. den må have en højere lufthastighed.

I min verden skal man vælge IDA'en fordi den er rocker fed og hvis man skal køre med WOT! ...som du selv har erfaret er den jo ikke ligefrem medgørlig når det kommer til kørbarhed/jetting ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så kom der endnu en gadget til den nye motor med posten i dag.
Et ur fra VDO som viser temperaturen på topstykket. Olietemperaturen er jo kun den halve sandhed. Med dette ur og mit AFR ur regner jeg med at få den fulde sandhed om hvordan motoren har det.

head_temp_guage.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lige en ganske lille update.
Der er ikke sket det helt store med projektet de sidste par måneder da jeg er midt i at flytte garage/værksted, plus jeg kom til at købe splitbus midt i det hele, så jeg har haft travlt med alt muligt andet på det sidste ...desuden ventede jeg også lige et par måneder på en ny krumtap som dog ligger klar på hylden nu.
Tilgengæld har jeg lige modtaget et sæt nye løftere, der er lavet af en gut i Tyskland, som jeg glæder mig til at prøve i motoren. Som I kan se på billedet er der tale om nogle seriøst lette løftere i forhold til standard type 4 løftere. Det er desuden tool steel løftere hvilket skulle eliminere problemet med at skarpe type 4 knaster bliver flade på rekordtid som det er tilfældet med standard løftere.

type_4_lfter_1.jpg
type_4_lfter_2.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så kom der endnu en gadget til den nye motor med posten i dag.
Et ur fra VDO som viser temperaturen på topstykket. Olietemperaturen er jo kun den halve sandhed. Med dette ur og mit AFR ur regner jeg med at få den fulde sandhed om hvordan motoren har det.

Hej Warp

Kan du ikke hoste op med et link, hvor du har fundet det manometer? Sådan et VDO ur har jeg været på jagt efter et stykke tid.

Mvh Peter

(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Peter.
Det har de da "alle" steder. Bla. CSP.
Mail mig, hvis jeg skal ta en med hjem til dig.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er ikke et manometer men en temperaturmåler til topstykket. Jeg købte den vist på ebay.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-PORSCHE-BLACK-VDO-100-600-F-HEAD-TEMP-GAUGE-2-1-16-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5d2851c1a8QQitemZ400108405160QQptZLHQ5fDefaultDomainQ5f100

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jamen, det er da dejligt, at den er let tilgængelig :-)Men sidst jeg spurgte den nærmeste VDO forhandler her i KBH, så nævnte han, at de ikke var lige til at få mere? (Og det skal være VDO, da det skal passe med de to ure, jeg har i i forvejen)

Ja - rigtigt, ikke et manometer. Temperaturmåler.

Er det den type, som skal monteres under tændrøret, eller skal den have en særskilt montering/gevind?

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Under tændrøret.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu sker der endelig lidt i projektet igen. Som det ses på billederne er short block'en samlet ...og denne gang er krumtappen i orden! :-)
Siden jeg samlede short block'en sidst er der blevet lavet et par opgraderinger. I stedet for den gamle krumtap som mildest talt var noget juks har jeg skaffet en 76mm modvægtet DPR krumtap, som spille 100% i ifht. tolerancer, mål osv.
Den sprit nye knastaksel fra Web Cam holdt desværre heller ikke mål, der var ca. 4/10 mm forskel i løft på nogle af knasterne så det var en ommer. Jeg har nu fået en anden som er i orden.
Da jeg gik og ventede på krumtappen kom hjem fra USA besluttede jeg at bruge ventetiden fornuftigt og bestilte, type 1 tool steel løftere (lavet af Thorsten Pieper i Tyskland). Som det ses på billederne er der presset bøsninger i blokken for at type 1 løfterne passer. Jeg var lidt skeptisk over for om det nu kunne lade sig gøre uden at skulle hone løfterboringen bagefter, men tolerancen føles super fin og bøsningerne var rigtig nemme at montere i blokken så ham Thorsten Pieper kan sig kram.
Jeg er p.t. ved at tilpasse vendehøjde og der skal lige drejes 3-4/10 mm af stemplerne før den er i vinkel.

img_1428.jpg
img_1432.jpg
img_1433.jpg
img_1438.jpg
img_1442.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Efter short block'en blev samlet og vendehøjden tilpasset har jeg brugt en hel del tid på at porte topstykker og åbne forbrændingskamrene op. Topstykkerne er nu endelig ved at være færdige og jeg skal til at kigge på vippetøjsgeometri, stødstænger osv.

Jeg fik også lige et par stumper med posten den anden dag. (synes der bliver ved med at være stumper jeg mangler til projektet) I den ene pakke var der et kabelspeedertræk så jeg slipper for alle de mekaniske led der var i mit gamle Berg speedertræk og det bliver forhåbentligt også lidt nemmere at justere. I den anden pakke var der 4 tændspoler der skal bruges til at lave en "coil on plug" løsning hvor der sidder én tændspole pr. cylinder. Det smarte ved de 4 små tændspoler er at de har indbygget tændingsmodul/driver og skal derfor bare styres med et logisk 0v-12v signal og jeg slipper derfor for at trække en stor strøm til tændingen gennem styreboksen. En anden fordel er at der er mulighed for meget større dwell (kamvinkel) end på en normal tændspole og derved en meget kraftigere gnist. (der kommer nok nogle flere detaljer om tændingssystemet når jeg engang skal til at rode mere med det)

photo 1.jpg
photo 3.jpg
photo 4.jpg
photo 5.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så er det tid til en lille opdatering igen, og som altid er der kommet uforudsete problemer frem siden sidst.
Jeg har brugt en hel del ekstra tid på at få topstykkerne gjort klar. Det er nogle 914 2L toppe jeg har købt i USA og de havde været ved Rimco og fået lavet 3-vinklet sædearbejde lige inden jeg købte. Arbejdet så faktisk fint ud og jeg regnede ikke med at skulle gøre ret meget ved sæderne udover tilpasning med ventilslibepasta. Desværre var alle 4 indsugningssæder piv-utætte da jeg fik ventiler og fjedre i toppene så det tog lige lidt ekstra tid at få rettet sæderne op. Derudover har jeg nulret kamrene og kanalerne. Det sidste jeg mangler er nogle kraftigere støtter til vippetøjet som jeg stadig venter på fra European Motorworks. De lader desværre vente på sig og de svarer ikke på mails lige p.t. :-(
Mens jeg venter på stumper fra EMW har jeg indstillet vippetøjsgeometrien. Jeg synes dog der er lige lovlig stor forskel på ventilløftet fra indsugning til udstødning ved optimal vippetøjsgeometri. Som det ses på billederne har jeg 12.59mm på udstødningen og 13.15mm på indsugningen. Jeg havde forventet at der var forskel da vippearmene ikke er helt ens, men er 0.56mm normalt med 1.7L's vippearme??
(EDIT: Nå kan se på shoptalk at det åbenbart er helt normalt at udstødningsvippearmene har lidt mindre udveksling end 1.3 så de 12.59mm er vist ok.)

Udover mekanikken har jeg også fået sat styreboksen op så den passer til motoren.
Jeg bruger den samme MS2 som tidligere har styret benzin på min 1600 type 1 motor, men da den både skal styre benzin og tænding på den nye motor skulle der lige ændres lidt på hardwaren og softwaren. For at det er muligt at styre tændingen som wasted spark COP (wasted spark med en spole på hvert tændrør) har jeg opgraderet softwaren til MS2extra da denne feature kun er tilgængelig via MS2extra koden. For at ekstra koden kunne køre skulle der også loddes lidt inde i boksen og flyttes nogle ledninger da MS2 og MS2extra ikke bruger helt de samme ind- og udgange på processoren.
På billederne ses et eksternt print, som er koblet til MS2 styreboksen, det eksterne print kan sættes op til at simulere de forskellige sensorsignaler, som kommer fra motore når den kører. Derved "tror" styreboksen at den rent faktisk sidder i bilen og køre ud ad landevejen. På den måde kan man sidde stille og roligt hjemme ved spisebordet og sætte styreboksen op, og teste at både hardware og software fungerer inden det kommer i bilen.
På scop-billedet ses de to tændingsudgange som hver styrer 2 tændspoler. Nå signalet er højt (5ms) lader spolerne op og når signalet går lavt skydes spolerne af. Det er muligt at styrer både ladetiden og tændingsadvanceringen via softwaren. Det betyder at ladetiden f.eks. kan øges når der er behov for en ekstra kraftig gnist under start af motoren og under acceleration, hvilket jo ikke er muligt med en almindelig fordeler. Desuden styres tændingstidspunktet både ud fra belastningen af motoren (map) og omdrejninger.

img_1518.jpg
img_1522.jpg
img_1515.jpg
img_1516.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Som kraftigere og længere bolte til vippetøjet har jeg tidligere brugt dem fra type1.
Hvis man stikker en lynsliber med slibepapir i vippearmsakslerne kan de godt sættes på en 8mm bolt. Så er man også sikker på boltens kvalitet :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Okay, hvis ikke snart jeg hører fra EMW må jeg jo bestille et sæt type 1 støtter hos CSP og så tilpasse akslen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply »

You must log in to post.