Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hjælp til varm motor!?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hej alle sammen, for lidt tid siden søgte jeg efter info om hvad jeg skulle bruge til at bygge en 1300 om til en 1600. Dennis fra bugservice påtog sig opgaven og solgte mig et cylindersæt dobbelt portet topstykker udstødning og indsugningsmanifol med en 34 mm solex kabu. samlingen gik godt og motoren sprang igang efter tænding og kabu blev indstillet, og motoren lyder dejligt og kører godt, så jeg var skide glad for resultatet. men så blev motoren varm! alle skjolde er på og de sidder rigtigt. hmm. så hvad gør man? jeg lavede et beslag så jeg kan køre med motorklappen et stykke åbent, det hjælper lidt men langt fra nok! jeg var ude og køre en god tur for at se om det virker, men motoren bliver stadig varm så tændingstidspunktet blev rykket og den kørte ad helveds til. Jeg snakkede med en i familien som er gammel vw mekanikker og udlært for 30 år siden. han sagde at det er klart for oliekøleren på f. eks en 1600 variant er noget større. hmm... dethavde jeg ikke fået noget afvide om så skide surt øv øv. men da det ikke er en voldsom tuning kan det vel ikke være umuligt at få den til at køre med en god arbedstemperatur. mit spørgsmål til jer derude er. hvad skal jeg bruge? og hvor kan man få det til rimelige penge og gerne her og nu. og hvis der er andre gode ideer til køling hører jeg med glæde efter. bilen er en 1300 fra 70 og jeg kører på 15/40 olie.
på forhånd tak

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hejsa
Har du olie temperatur måler på ? og hvor var bliver den ??

Monter et ekstra bundkar eller oliekøler ude foran . Dennis har vidst sagerne på lager

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

termostaten er smidt over højre skulder efter anbefalinger og spjøldene er konstant åben, den bliver meget varm så olietrykket falder og tændingstidspunktet forskydes. jeg har desværre ikke et termometer på. hmm.... kan man ikke bygge noget originalt der virker. så vi holder køleren bagbords. ekstra bundkar? den må du lige forklare=)

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

her er et fra csp i tyskland .men dennis kan også skaffe dem det er lige til at skrue på under det gamle olie dæksel
nu mente jeg et olietemperatur instrument :-)
olie trykket falder meget fra kold til varm motor jeg vil tro uden at vide det at den nok starter på 3-4 bar kold og ender på 1,5 bar ved varm motor .Lyser olie lampen ?

er din tænding og karburator indstillet korrekt og med rigtige dysser ?

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=15359540463&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2COil%20Sump&artnr=16192a&pn=0&sort=0&all=

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så længe du ikke har en temperaturmåler i bilen er det jo gætværk om den bliver for varm. Start med at få helt styr på hvor varm den bliver, enten med et ur i bilen eller med et lasertermometer, og så tag stilling til om det er FOR varmt.
Er du 100% sikker på at HELE kølesystemet sidder rigtigt? ...ikke noget blik der gaber et par milimeter, gummipropper der mangler osv.? (sæt evt. et billede ind i tråden)

En standard 1600 bliver ikke for varm hvis alt er som det skal være.
Hvor mange grader advancerer tændingen ved fuld advancering?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er det ikke beregnet til noget returløb fra noget ekstra oliefilter eller oliekøler? så stort et tryk kører de næppe med. men er klar over at der er forskel, på varm og kold olie og trykket derefter. yes den lyser i tomgang. det med dyser snakkede dennis også om. men tror ikke på at det vil hjælpe nok.

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej det er bare et ekstra bundkar det fåes i 1 til 4 liter og køler fint på en næsten std motor .
Lyser i tomgang det er ikke godt .er din olie pumpe i orden ??
tjek dit køle system som Warp foreslår , har du slangerne på til varmekasserne ??

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

warp. den bliver for varm det er helt sikkert. da tændingen går ad helved til, når den er rigtig varm. er der ikke noget med en forkert oliekæler når jeg kører med en fra en 1300? blikket sidder korekt og har os husket præstekraver osv. det har jeg ikke målt. har bare stillet den ind hvor den går bedst 8 eller 9 grader før top mener jeg den blev. er ik helt sikker. men den kører os skide godt når den ikke er mega varm =) har ikke haft pistolen på når den er så varm. så lader jeg den gerne køle lidt ned=) synes os det er uinderligt da den ikke er tunet som sådan. men det er den første luftkølet motor jeg har fingrene i. så kunne være at der noget andet man plejer at tilføje end cylindere når man bygger fra 13 til 16

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har du husket glemmepladerne?
Hvad mener du med "tændingen går ad h...... til"??

Der er noget galt med den motor hvis den bliver for varm. Efter min mening er det ikke en løsning bare sætte sump på eller ekstra oliekøler da det ikke løser problemet, men bare mindsker symptomerne.
Den motor SKAL kunne køre uden at blive for varm når den bare er helt standard.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

oliekøleren er den samme på 1300 og 1600 ccm

er du sikker på at tændingen advancere når den får gas

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis den får hvad den skal have og leve af, og tændingen står som du siger,(og at fordeler og karburator passer sammen) har den nok taget det midterste hovedleje. Det er meget normalt når man begynder at billigtune en 1300. - Det er osse derfor, at jeg på det nærmeste aldrig sælger en motor uden at jeg har set indersiden af den. Det blir ofter noget dyrere, men så virker det som regel første gang.
- Men få nu tjekket dit blandingsforhold, snart! Ultra mager blanding kan forårsage mange ting.
den skal sagtens kunne klare sig med en -71 køler. 71- er naturligvis bedre, men det er ikke dit problem her.
Har du iøvrigt sikret dig at den ikke suger dæmperpappet ind i blæseren ???
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

pladerne under cylinderne? yes de er der. når den er rigtig varm er det som at køre en bil hvor at tændingstidspunktet er helt i skoven=)

holm. er du sikker på det? dennis snakkede også noget om at efter 71 er de bedre?

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

farmer så ser jeg på dysen som dennis sagde. synes bare at det lyder underligt at den bliver så varm. hvis det bare er det? det er en 009 fordeler og en 34mm solex.der er slør ca. 0,37mm men fik afvide at det er ok, når man ikke propper flere hk i den. og at den sagtens kan køre 100000 mere. men det er måske der synderen er?==(

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

korrekt efter 71 er den bedre

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Benjamin,

Som Warp skirver, så læs mere om hvilke plader der er take om her:

http://vwnettet.dk/topic/140408

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

har husket glemme pladerne=) men de var ikke så store som de chrome i det andet indlæg og sidder glemt op imellem boltene mellem cylinderne.

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

men frygter lidt hvis det er lejerne der gør det som farmer skriver=( så kan jeg da i så fald starte forfra

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tørner den let nok når den er varm, kan den drejes med hånden ? Havde en Type 4 motor der havde ødelagt et hoved leje det klemte om krumtappen så olien og motoren blev varm, den var ret hård at dreje rundt

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hansen: puha svært spørgsmål. umilbart ikke. lidt hårdere end 1300 cylinderne. men det er jo logisk nok. men synes ikke at den er møgtung og ikke sværere når den er varm

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Fortvivl nu ikke helt endnu
Ud i Garagen med dig og tjek op på de forskellige løsninger der har været nævnt herinde
her lidt lignende projekter
http://vwnettet.dk/topic/154810

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er optimist=) nogenkalder det en ommer. jeg kalder det træning. så vil prøve at dyse om. hjælper det ikke må jeg tage den der fra.

(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

du kan jo starte med at pille den 009 fordeler af, den duer ikke til en std motor, monter den originale så virker det efter hensigten

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej, det kan du have ret i Rene. Meen såfremt det ikke er en billig skrammel, made in far awayland, som avancerer 10 grader for meget, er det ikke den der er skyld i problemet.
- Jeg har heller aldrig forstået hvorfor det er så sjovt at montere en 009 sammen med std karburatorer.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Morten Stig Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Et lille dumt spørgsmål har du vendt stemplerne rigtigt så pilen pejer ud mod svinghjulet? :)

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis det er så slemt som du siger, så er det sikkert fordi den ikke bliver kølet tilstrækkeligt med luft. Det mest nærliggende ville være at der er noget der blokerer luftindtaget bagpå blæserhuset, eller at dine thermostatflaps sidder fast i lukket stilling.

Men få nu også lige styr på om der sidder den rigtige str. hoveddyse i din karburator - du kan sikkert google dig til det ud fra karburatormodellen. Motoren er jo blot en std. 1600 dobbeltportet motor nu, og det er jo også sådan en manifold og karburator du har.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.