Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  opbyg af motor med et budget på 10.000kr

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Indrømmet. Jeg har ikke selv prøvet at bygge en motor over en blok der var blæst. Det tør jeg ikke. Der er muligheder nok for at glemme et eller andet når man samler en motor, så jeg har ikke behov for at tilsætte ekstra spænding ved at fylde smøresystemet op med sand eller glas og så håbe på at jeg kan skylle det ud igen.
Men jeg er også doven. Jeg gider ikke skille en motor ad igen når jeg først har samlet den.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det er vel en smagsag? jeg vil ikke bruge 10-15.000kr på en motor der ikke ser ren og pæn ud. Jeg har aldrig haft problemer med og glasblæse en blok, men når en som getbackontrack siger det let kan gå galt hvis ikke jeg gør som han siger, gør jeg selvfølgelig det. Jeg er ikke i tvivl om det ikke ville blive et problem som den er nu, men følger hans råd for at være ekstra sikker. Ideen fra starten var også at når motoren var samlet, ville den få den indvendig motor rens en 5-10 gange.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu tager du dig altså sammen og indser at Frank sidder med mere end 20 års erfaring i at bygge og køre tunede folkevognsmotorer. Når han så gider bruge hans sparsomme fritid på at hjælpe dig med dit projekt, så tag da i det mindste og lyt lidt til hvad der bliver sagt!

LYT og lær, og spar dig selv en masse dumme lærepenge.

Det lyder i mine ører fuldstændig gak at du seriøst mener at det er mere vigtigt hvordan den ser ud frem for om den virker tilfredsstillende. Og ja, så kan du sige det er en smagssag, men det gør det ikke mindre dumt!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

har aldrig sagt udseende skal gå ud over præstationen. Og når folk der ikke har erfaring med glasblæse motor skriver "lad vær" og "det var dumt gjort". Taler man jo om noget man ikke har erfaring med, det kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget. Get back on track har erfaring med dette og siger hvad jeg skal gøre, dette er jeg ekstremt taknemmelig for. Jeg har aldrig sagt frank er dårlig til vw? han virker ekstremt klog på motor området. Men hvis han kommentere emnet med og glasblæse og ingen erfaring har med det hvad hjælper det så. Der ligger intet i det, er ekstrem glad for dette site og den hjælp jeg har fået herinde. Skal vi ikke bare blive enige om og være uenige? nu har jeg glasblæst min motor og sådan er det. Holder motoren 10min. hvorefter den går i stykker pga. glas, jeg så er det klart min fejl.

(permalink) Steen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Vi har en glasblæser på min arbejdsplads og , tro mig, det glas du blæser med er alle vegne bagefter. Jeg er Værktøjsmager og vi bruger glasblæseren når vi renovere sprøjtestøbeforme og de skal skilles TOTALT bagefter.
Jeg kunne ikke drømme om at stoppe min motorblok i glasblæseren, heller ikke selv om den er til en anden bil eller min MC. Det er for risikabelt.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) SJN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Vil da lige have lov at blande mig lidt i denne debat om hvorvidt man skal glasblæse sin blok.

Der er for og imod på denne. Ja den bliver ren. Ja det er sikkert muligt at rense den HELT op bagefter, men lad mig da komme med min historie.

Den blok der er på billederne er blevet glasblæst. Herefter har den ligget i motorrens natten over. Er blevet damprenset 2 gange, højtryksrenset 3-4 gange, og så er der ellers blevet poleret kanaler med klude, piberensere, flaskerensere i forskellige størrelser til den helt store guldmedalje. Man vil jo være sikker på at der IKKE sidder noget skidt tilbage der kan ødelægge ens nybyggede motor !!!

og så ALLIGEVEL, opdager man til skræk og advarsel at man ikke lige har fået en prop ud. Her er så hvordan den ser ud efter så mange gange rens osv. Så kom IKKE og sig at det er en god ide ikke at få boret sine kanaler ud når man skal glasblæse den, for det kommer man slet ikke udenom.

Jeg tror på at jeg nok skal få den ren i sidste ende, men havde jeg vidst hvad den ville have kostet mig i tid og anstrengeleser, havde jeg nok gjort en større indsats for at finde en der kunne tørisblæse den !!!

dsc_0049.jpg
dsc_0050.jpg

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

alt det knokkel for at få noget gammelt halvslidt til at ligne noget bare lidt nyt , også er den måske alligevel slidt halvt op - hvorfor køber i ikke bare en ny, regnet sammen med rens og blæsning , flugtboring og chance for at noget går galt , det kan sgu da aldrig gå at gemme på det gamle lort - ka det ?? ;0) altså så dyr er en ny vel heller ikke så ?

medmindre man bygger orginalbil der SKAL ha matcing numbers selvfølgelig - men dem er der sgu ikke mange af her i landet ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

SJN tak for erfaringen jeg bore self oliekanalerne ud og renser godt igennem

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu skal jeg ikke hænge nogen ud her, men jeg har navnet på en, der har glasblæst en blok, renset, renset, renset, lavet en 1600 motor, startet den op, og så gik den skidegodt i 10 min, hvorefter pisset sattet sig grundet glas. Skal lige siges propper ikke havde været boret ud.

Det er ikke GBOT, men en vi begge kender. Det er ikke skrevet for at hænge nogen ud, men mere for at undstrege pointen med at mange af "de gamle i faget" siger som de gør !! :O) og vidt muligt undgå blæsning.

Så det er super super super vigtigt at rengøre meget grundigt efter propper er boret ud.

mvh
Henrik

(permalink) TLS Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej jeg ved ikke noget om glasblæse, men her er et foto
af min blok som jeg bare har renset med terpentin og
så en masse godt knofedt så bliver den som på foto, så
er der vel ikke noget der skal bores ud, men har blæst
og renset indvendig samt sat nye lejer i inden motor
blev samlet.
Og den køre godt det er en 1300AB som er lavet om til
1600 enkeltport .
MVH TLS

m1.jpg

-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nummer 17 på dette billed sad kun på to af mine 8 ventiler hvad kan det skyldes? Den nummer 18 der har jeg slet ikke set noget til

unavngivet.jpg

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nr. 17 er pakninger, der ofte bliver hårde og knækker.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) fvee Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis ventiler og ventilstyr er ok så glem dem.

(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nivolo jeg kan fortælle dig at min første buggy som jeg købte i 1980 gjorde jeg det samme som du OG DET VAR LORT så prøv at høre hvad de Gamle(kloge)røvhuller fortæller dig det er sku da ikke for at genere dig men for at hjælpe dig
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg er os omvendt jeg skulle nok have spurgt før jeg blæste den. Har bare aldrig haft problemer med det før, har måske bare været heldig. Men nu er det gjort og så må jeg få det bedste ud af det. Motoren bliver skilt igen og bliver rengjort over alt. Og ja kunne jeg gøre det om havde jeg klart gjort det. Ang. ventilerne skal jeg så bare montere dem uden nummer 17 og 18 på billedet, aller skal jeg anskaffe mig de ting?

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nr. 17 pakningerne er med i et pakningssæt, så monter dem endeligt. Men du skal nok ikke blive overrasket over at finde dem i ventildækslet når du stiller ventiler første gang. Men som Fvee skriver, hvis ventiler og styr er ok så glem dem, jeg mener også at kunne huske at de muligvis udgår på de sidste motore, er dog langt fra sikker.

Nr. 18 kan jeg ikke gennemskue hvad er, hvad står der på tegningen?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nr 18 bliver kaldt "Valve cap"

(permalink) Genau Member
Skrev for 13 years siden | | | |

No.17 er til indsug. ventilerne for at forhindre olie i at blive
suget ind i indsug.kanalen.Som Fvee skriver & TeddyC skriver
så lad være med at montere dem,smøring af ventilstyrene er jo altid godt.
No.18 er til at mont. på enden af ventilen,bliver brugt hvis ventilen har kørt mange km eller med forkert just. vippetøj.Derved bliver ventilstammen hul, med støj til følge, da du ikke kan just. ventilen.

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

da jeg vaskede mine topstykker faldt denne fjeder ud af den ene. Jeg kunne ikke se hvor den faldt ud fra og kan ikke finde den i haynes. Hvad er den til?

billede0298.jpg

(permalink) Enggaard Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tror du ikke efterhånden du skulle sende den motor ud i byen og få den lavet !!

Det er en knækket ventilfjeder for pokker da.

Hilsen Enggaard

-------------------------------------------
Ejer af:buggy fra 75 & 1302 fra 71
tlf:27122318
Best regards ENGGAARD inc.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvis du ikke gider hjælpe så lad dog vær med og svar?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Han hjalp dig da også, ik!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) BuggyMann Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ok sorry,"hvis du ikke gider hjælpe så lad dog vær med og svar ?" hahahahahaha,Du bliver sku hurtig sur Nivolo,prøv lige og se dig tilbage,nu kender jeg ikke til dine bekendtskaber blandt de medlemmer som svare dig, men 147 indlæg/ svar, tror det den længste tråd indtil videre, så vær nu lige flink og lyt til de svar du får. det starter i det små "Wax on Wax off", først læse så løse,,,,må jeg spørge hvor gammel du er, og er du udlært Smed og stadig i arbejde som dette til daglig.?

Mvh BÆ9

-------------------------------------------
bae9mortensen@gmail.com
Fra Midt på FYN ;-)
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja når jeg skriver hvis du ikke gider og svare så lad dog vær? så er jeg helt op i det røde felt. Men det er skuda fedt nok den er knækket. Når man skiller noget som man ikke mener virker perfekt, og så finder en fejl. Kan man skifte den ene eller skal jeg skifte alle 8?

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Skift nu alle 8, efter 30 år er sådan nogle fjedre færdige og giver ikke længere det fjedertryk de skal.
Selv om den ikke var knækket burde du skifte alle fjedrene alligevel under en "renovering" som du er i gang med.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply »

You must log in to post.