Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Findes der en guide til hvordan man laver pladearbejde på en 1303´er?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peter Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej, derude...

Nu er jeg næsten færdig med at lave rust i min vw 1303 bund. Og jeg skal derfor igang med at lave rust i min top. Og det skal siges at der er en del rust som skal laves...
Jeg ville i den forbindelse høre om der findes en bog eller lign. som viser de skjulte paneler i karossen (altså de paneler som er skjult af de overliggende). Jeg har tre forskellige Haynes bøger, men de stiller mere skarpt på det mekaniske ikke det pladedelsmæssige.
Jeg har vedhæftet nogle billeder så i kan se hvad jeg mener med rust i skjulte steder.

På forhånd tak

Mvh Peter

389.jpg
392.jpg
393.jpg
396.jpg
421.jpg

-------------------------------------------
Livet er én lang uddannelse... En fejl er først en fejl anden gang den begås!!!
(permalink) Peter Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Som i kan se, er det noget af et projekt jeg er i færd med... Håber sku det bliver til en bil igen...

-------------------------------------------
Livet er én lang uddannelse... En fejl er først en fejl anden gang den begås!!!
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Selvfølgelig bli'r det bil igen. Det er bare et spørgsmål om tid. Og lidt penge selvfølgelig ;-)

Rust skjulte steder. De steder du har vist, er nok ikke skjulte længere... Som udgangspunk, så er der ikke skjulte plader der er rustne, uden at der er synlige steder samtidig.. Køb de pladedele, der dækker de steder du har rust. Når du så "renser" af til de nye, så ser let om der er andet. De steder du har vist her, kan sagtens dækkes af de dele der er på markedet.
http://www.vw-boble.dk/c/----1303#229

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

den bedste manual du nok finder er internetfora hvor folk har lagt billeder af det pladearbejde de har lavet. Men husk det er ikke alle der laver det lige pænt.

Ellers at det bare at prøve sig frem eller tage det her kursus: http://www.veteran.dk/artikel/artikel.php?id=29

Eller find nogle via den lokale vw-klub som har været turen igennem og kan hjælpe dig i gang.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Peter Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok tak for svaret. Har du egentlig en manchet til bærekugle til en 1303´er fra 74 på lager? Og har du åbent i morgen?

Mvh Peter

-------------------------------------------
Livet er én lang uddannelse... En fejl er først en fejl anden gang den begås!!!
(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej hej
Jeg hyggede mig med noget lignende sidste vinter http://vwnettet.dk/topic/161988
Jeg er på ingen måder ekspert, så det er ikke sikkert at min fremgangsmåde var den rigtige. Men jeg gjorde det at jeg snittede det rustne stykke plade væk, og brugte det som skabelon på det tilsvarende reparationspanel.
Jeg valgte at svejse kant mod kant. Måske kan man også lade det overlappe. Det vil ikke se så pænt ud, men det vil godt nok være en del lettere at svejse. Men der er måske nogen af de erfarne pladesmede herinde som kan fortælle om det er okay.

Jeg har vist en del flere billeder. Vi kan nok arrangere at du kan få dem på en eller anden måde hvis du er interesseret. Det er lidt bøvlet at uploade dem herinde.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Haynes har også mange bøger med vejledninger i luftkølede.
Har selv en om hvordan man renoverer en vw 1303 cabriolet, der bliver det meste gennemgået. (har den ikke her, så spørg mig ikke om detaljer)
Men ellers må jeg tilslutte mig: check diverse tråde hvor folk renoverer.

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Manchet - Ikke løs manchet. Har komplet bærekugle på lager. Har osse komplet bærearm.
Har åbent i morgen, efter 16:30. Evt. ring inden/i aften.

Jan

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Peter,

Jeg kan kun give de andre ret. Brug internettet - der findes flere steder hvor jeg selv har 'studeret'. Prøv f.eks. at se disse indlæg:

http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=514502
http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=516062
http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=499728

Ovennævnte er bare eksempler, prøv selv at se dette forum igennem på Volkszone for yderligere information.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) mccloud Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.youtube.com/watch?v=GGePWHSIvzg
...prøv denne her!
vh. Claus

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Som amatør skal du ihvertfald ikke prøve på at begynde at svejse bilen sammen igen medens bund og top er delt fra hinanden.
Så kan du og alle andre protestere. Du kommer til at stå med en bil hvor dørene ikke passer i hullerne hvis ikke du genopbygger bilen medens bunden er på sin plads til at stive af.
Der er ingen afstivninger i verden der kan redde dig fra det. Jeg har set det så mange gange.
På med bunden. Reparer dørhængslerne hvis de har slør eller sidder fast i rust. Sæt dørene i og juster dem og klods dem ud med 4-5mm fladjern så døren stiver hullet af.
Kravl så ind fra den modsatte side og svejs så meget du kan uden at åbne døren.
Når du begynder at få hold på kan du selv se hvad jeg mener.
Når du er færdig med at svejse, kan du løfte karrosseriet af og lave de sidste hjørner som du ellers ikke kunne komme til.
Du starter selvfølgeligt med at sætte varmekanalerne i igen. Og så faktisk bygge bilen op omkring dem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg er helt enig med Frank. Det første jeg laver på en type 1 hvor der skal laves rust på er dørhængslerne. Og så på med karossen og dørene. Dørene skal åben og lukke perfekt inden panelerne svejses helt fast - der er nemlig ingen justering for døre der hænger.

Husk også at svejse lidt af gangen, da varmen fra svejsning får metal til at slå sig voldsomt. Som udgangpunkt skal man kunne holde en hånd ved siden af der hvor man svejser for at sikre at pladerne ikke bliver for varmt

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Peter Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok, det er sku rart med jeres tips omkring emnet, så mange tak for det...

-------------------------------------------
Livet er én lang uddannelse... En fejl er først en fejl anden gang den begås!!!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er vigtigt at karrosseriet er monteret korrekt med alle gummi/afstandsklodser.
Lad være med at skære mere væk ad gangen end nødvendigt.
Hvis du skærer alt det rustne væk mister du al kontrol.
Bid mærke i at dørstolperne har en indvendig forstærkning der også skal reetableres.
Det er i virkeligheden den døren er skruet i. karrosseriet er næsten kun pynt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det kan godt være det er lidt sent at sige det (jeg kan se der mangler et varmepanel), men mål bilen igennem iden du begyndera at skære i den. Der er rart at have nogle referencer til at kontrollerer det er korrekt inden man svejser.

Og en anden ting er nøjagtighed. Hvis for eksempel en dørstolpe er nogle mm skæv kan det betyde at dit panel sidder skævt, stolpen vrider og din dør lukker ikke rigtigt.

Når du svejser og bliver i tvivl om der skal punktsvejses eller fuldsvejses, så gør som vw orginalt har gjort. Eksempelvis skal for og bagpanel punktsvejses på og ikke fuldsvejses hele vejen i kanten af panelet - det bliver noget lort, metallet bliver alt for varmt og noget rigtigt pis at skifte hvis du får en skade.

Men vigtigst af alt, kast dig ud i det for så skal det nok lykkedes. Sværere er det heller ikke.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har ikke den store erfaring med pladearbejde. Jeg har kun skiftet varmekanaler på 3-4 biler.
Som det karrosseri ser ud på de første billeder ville jeg ikke gå i gang. Jeg ville finde et der ikke var skåret i stykker. Og helst et med mindre rust. Men det er nok ikke nemt med en 1303.
For 25-30 år siden ville jeg nok også være sprunget på den, og dog. Hvis jeg selv havde skåret den så meget i stykker ville jeg nok fortryde, smide den væk og finde noget bedre.
I dag ville jeg finde noget bedre fra Tyskland, Italien, osv.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FrostyRacing Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ahhh gud.... trode denne tråd var en joke....
Den er godt nok rusten.

-------------------------------------------
http://www.aircooled.dk
Er fra AA
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den kan sagtens laves..., men det kan komme til at kræve at man arbejder lidt mere med det.

Det der kan være sket er at a- og b-stolpen er "gledet" mod hinanden så dørhullet er blevet for småt og stolperne for skrå. Hvis det er tilfældet er løsningen (når karossen er monteret på bunden, hvor varmepanelet er boltet fat) at bruge en hydraulisk doser til at flytte a-stolpen på plads hæfte den og så bagefter at køre det samme med b-stolpen.

Det har jeg haft held med tidligere - det er nemmere og billigere end at finde en rustfri karosse.

Har stolperne bevæget sig fra hinanden er processen bare at hive de to stolper mod hinanden med en talje eller kraftig laststrop.

Et trik til at få døren til at sidde rigtigt kan også være at åbne den en smule, sætte en donkraft under bagerst del og løfte den til toppen af døren når tagrenden. Det passer sådan rimeligt med at når donkraften en piller af så passer det hele.

Men det er ikke sikkert at skaden er blevet så stor endnu.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

frosty skrev:
Ahhh gud.... trode denne tråd var en joke....
Den er godt nok rusten.

såså Per - den har nok affektionsværdi for manden siden den skal laves ;0)

men en rustfri 03er kan vel findes til under 8000 svkr - så man skal sgu gi den gas for at det kan betale sig - det har du ret i Per..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er længe siden jeg har set en rustfri 1303 til den pris....

faktisk generelt en rustfri 1303

-------------------------------------------
Ring: 28118212

Reply

You must log in to post.