Jo ladelampen lyser kun hvis den ikke lader. Det fortæller intet om batteriets tilstand. En dynamo er helt rund og en generator er mere tragtformet med lidt kanter.
Tag dit voltmeter og start bilen. Kør den lidt op i omdrejninger og mål på batteriet. Så skal den gerne vise noget med 13,4-13,7 volt hvis den lader. Hvis du måler på batteriet uden motoren tændt først skal der gerne være 12,5volt på dit batteri hvis det er helt opladt. Når bilen startes skal spændingen stige og ikke falde. Hvis du har en 1600 monteret i en ældre model er der en god chance for at dit laderelæ sidder i motorrummet og ikke under bagsædet. Det kommer først senere.
Det hyppigste er at kullene bliver slidt hvis du kører med dynamo. Det er sjældent at dynamoen står af. der er også en mulighed for at dine kul hænger- prøv at løsne dem og gnub dem lidt så de glider frit. Er kullene fine og ca 2 cm lange og frit glidende ville jeg gå efter laderelæet.
Køber du nye kul så køb dig et ekstra sæt til handskerummet. De koster vist 30-40 kr
Hvis du ikke har et voltmeter, så start bilen og pil pluspolen af batteriet. Stopper bilen lader den ikke, men fortsætter den med at snurre lader den.
Men kører du med Dynamo eller generator og er det med internt eller eksternt laderelæ... Tág evt et billede af dit motorrum