Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  kan ik starte,

Tags:
No tags yet.

(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej .
jeg har lige kørt en tur på ca en time til halv anden i min bobbel fra 56 . Den har vdo speedometer, efter ca 20 min begyndt en rød lampe nederst til venster, at lyse først perioisk dernest konstant. Jeg tjekker olie og om ledninger sidder anderledes end de plejer men de sidder som de skal. Da jeg standser bilen i nordjylland vil jeg prøve at starte den igen men den kan næsten ik dreje i starteren . er der nogen der kan hjælpe mig med hvad der kan være i vejen.
Det skal lige nævnes at da jeg standser bilen både på og efter turen kører den fint i tomgang og tager fint gassen.

-------------------------------------------
oval 56.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er nok fordi din dynamo/generator ikke lader batteriet mere. Det er som regel kullene der bliver slidt op, eller laderelæet der står af.

Prøv at mål spændingen på batteriet. Og når du får den startet igen, så mål om den lader på batteriet.

Du kan sikkert skubbe den igang?

Kileremmen er stadig intakt, ik´?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den røde lampe er ladelampen så din bil lader jo nok ikke. Det passer også med at der ikke er strøm nok til at drive starteren rundt.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja kileremmen er helt intakt dvs sige at når jeg har fået den startet kan jeg godt køre uden at motoreren tager skade.det skal ik undre mig at generatoren er stået af for jeg synes at den var begyndt at snakke en lille bitte smule.

-------------------------------------------
oval 56.
(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det var da som syv fingre i samme...
nu går jeg ud efter ca en time, og prøver at starte bilen og så starter den lige med det samme. er der nogender har været ude for det?

-------------------------------------------
oval 56.
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja dit batteri står jo og samler lidt krafter igen så kan der sagtens være nok til at slå den i gang.

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ok,
jeg har ellers tænkt lidt på om det kan være fordi den skal stilles i tændingen.

-------------------------------------------
oval 56.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

På en 56er er det sikkert en dynamo og ikke en generator

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis du skriver den røde lampe lyser og den ikke vil starte. Så vil folk jo svare at den ikke lader og at den derfor ikke har strøm til at starte.
Men hvis det er meget længe siden du har fået lavet et service på din vw så kan der være mange ting der spiller ind.
Hvis den mangler strøm. Tændning står forkert og platin afstand er dårlig måske også dine ventiler står forkert mm så er det op af bakke :)
Et stort service og et tjek på om din Dynamo virker så skal du bare se :)

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Jema Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kan godt være at det her lyder dumt, men måske er det brugbart.
Nu ved jeg ikke om dit laderelæ er placeret under bagsædet som på min 1302, men der har jeg været ude for at den ene kabelsko hoppede af så ledningen kun havde periodisk kontakt på relæet. Og da jeg satte ledningen rigtigt på, slukkede ladelampen da også.

Prøv for sjov hvis dit laderelæ sidder der, at løfte bagsædehynden og se efter om alle stik sidder på.
Men hvis der også er skurrelyde, skal du nok på jagt efter nye lejer til dynamoen, eller som jeg en helt ny, da jeg måtte hjem på ryggen af Dansk Autohjælp, da dynamoen efter lidt støjen, knuste det forreste leje ved blæsehuset, så de indvendige dele fik fysisk kontakt.
En grimmer lyd og et hop med bagenden.

-------------------------------------------
Jesper
1302 '71
motorboellen(a)hotmaildotcom
(permalink) Mortensen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er helt sikker på det er dit laderelæ. Det samme skete for mig på min 57'er. Kører godt nok med generator. Nøjagtig det samme skete, og jeg kunne starte da den lige havde stået lidt. På med nyt relæ, så skal du bare se:)

Mvh Mortensen

-------------------------------------------
Oval Ragtop 57`er
stationsvej85@gmail.com 2168 5951
(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har lagt 1600 motor ,det har jeg glemt at skrive ,sorry. Har det noget at sige om det er generator eller laderelæ når det er 1600 motor.
.

-------------------------------------------
oval 56.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Prøv nu lige og mål som jeg har beskrevet. Det tager under 2min. Så ved du om den lader eller ej.
Så må du derefter gøre dig klart om du har Dynamo eller generator, og om det "bare" er laderelæet, eller om du er bedre tjent med ny Dynamo eller generator.

Grib det an fra en ende af, og foretag fejlfindingen stille og rolig. Det er umuligt for alle os ude bag skærmen at guide dig bedre, du er nødt til at finde værktøjet frem og gøre en indsats. Det bliver bare mere og mere forvirrende jo flere bolde der bliver kastet i luften.

Meld gerne tilbage med resultatet.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nu har jeg tjekket kul på det jeg mner er generatoren, den sidder i toppen og er det ene remhjul. (er det korekt)og de ser fine ud. jeg ved den ikke lader strøm på battriet, men om det kan være batteriet der er stået af , så vil ladelampen vel ik lyse..

-------------------------------------------
oval 56.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jo - det vil ladelampen....

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Prøv at læse disse tråde:

http://vwnettet.dk/topic/158329
http://vwnettet.dk/topic/176360

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jo ladelampen lyser kun hvis den ikke lader. Det fortæller intet om batteriets tilstand. En dynamo er helt rund og en generator er mere tragtformet med lidt kanter.

Tag dit voltmeter og start bilen. Kør den lidt op i omdrejninger og mål på batteriet. Så skal den gerne vise noget med 13,4-13,7 volt hvis den lader. Hvis du måler på batteriet uden motoren tændt først skal der gerne være 12,5volt på dit batteri hvis det er helt opladt. Når bilen startes skal spændingen stige og ikke falde. Hvis du har en 1600 monteret i en ældre model er der en god chance for at dit laderelæ sidder i motorrummet og ikke under bagsædet. Det kommer først senere.

Det hyppigste er at kullene bliver slidt hvis du kører med dynamo. Det er sjældent at dynamoen står af. der er også en mulighed for at dine kul hænger- prøv at løsne dem og gnub dem lidt så de glider frit. Er kullene fine og ca 2 cm lange og frit glidende ville jeg gå efter laderelæet.

Køber du nye kul så køb dig et ekstra sæt til handskerummet. De koster vist 30-40 kr

Hvis du ikke har et voltmeter, så start bilen og pil pluspolen af batteriet. Stopper bilen lader den ikke, men fortsætter den med at snurre lader den.

Men kører du med Dynamo eller generator og er det med internt eller eksternt laderelæ... Tág evt et billede af dit motorrum

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej igen. så er det dynamo, for den er helt rund. jeg tog kullene ud og kighede lidt på dem og de er ca 2 cm langeen de var lidt støvede så jeg pustede lidt på dem og satte dem i igen , så holdt ladelampen op med at lyse . Det bar skønt.
Tusind tak for alle de gode råd , og hendrix tak for den rigtige gode forklaring, Det var en jeg forstod og kunne arbejde med.

-------------------------------------------
oval 56.

Reply

You must log in to post.