Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Projekt Ruby, type1 fra 63

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Niels , takker for filmene.

De gav mig ny inspiration til at kigge på rudelisterne igen....og problemet ser nu ud til at være løst. Det er faktisk rimelig vigtigt, at man vender tingene rigtigt ;-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ruder monteret! Jamen da....det gik jo som en leg med en hjælpende hånd fra fruen i huset :-)

Motor er også godt på vej, til at blive samlet.

dsc_0001.jpg
dsc_0008.jpg
dsc_0009.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu med motor :-)

dsc_0011.jpg
dsc_0023.jpg
dsc_0018.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) vwheino Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den bliver sku fin.. Ser godt ud Gert

-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) Morten03 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er bare noget over en snorlige bil :-) Fin motor

Morten

-------------------------------------------
1977 Bay Bus
(permalink) animic Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ser sku godt ud:) var det til at sætte motor uden alt for meget besvær? Skal snart have min i igen

-------------------------------------------
Gulvmanden fra bellinge 22541232
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

animic; det gik stille og roligt og var faktisk ret nemt.

Vi var 2 mand og havde bilen på bukke, ca 75 cm over gulv...derefter motoren ind under bilen på donkraft og op med motoren. Der er ikke meget plads at give af, men med forsigtighed og tålmodighed gik det fint.

Eneste ting der drillede, var at få svinghjulet i hak med starteren, så starteren måtte lige løsnes.

Fik det råd med på vejen, at samle hele motoren inden montering inkl afgangsrør, så de kunne bruges til at få styret motoren på plads med.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kunne ikke holde fingrene fra Ruby i eftermiddags. Benzintanken er nu på plads...

2.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Dejligt at se at der stadig er nogen der laver biler med maling på. Meen starteren er altså ikke i vejen for motoren. Starterens tandhjul bliver først smidt, undskyld udtrykket, i indgreb når man aktiverer starteren.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank, dejligt, at du synes om projektet. Jeg læser altid dine indlæg herinde og kvalificerede svar....uden dig og din vw-kompetence, var vwnettet fattigt...og knap så underholdende.

Jeg tror selvfølgelig på hvad du skriver - du er experten, og jeg den glade amatør - , men uanset hvad, så hjalp det at løsne starteren....måske et tilfælde, måske var det et andet sted, det drillede - who knows? :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det bliver så flot, at det er lige til at fælde en lille (glædes)tåre over :-)

Men Gert, ved ikke om det er billedkvaliteten der snyder, men du har vel monteret ny frisk benzinslange og brugt de rigtige spændebånd hvor skruen ikke kommer i kontakt med slangen? Det ville jo være helt ekstremt surt med et lille bål i den fine bil ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

HNC, jeg har brugt ny benzinslange over det hele...undtagen "overløbet" ude ved tanken

Efter at have læst dit indlæg ovenover, så har jeg idag undersøgt et af de spændebånd jeg har brugt....og kan fortælle dig, at der kommer ingen skrue i kontakt med slangen på disse spændebånd ...og det er vel bedre at bruge disse spændebånd, end ingen overhovedet ;-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja, der skal selvfølgelig være spændebånd på. Dem man skal være påpasselig med ikke at bruge, er dem hvor skruen går gennem selve båndet. Den "lukkede" type med udvendig skrue er den rigtige til formålet, men der er desværre mange reservedelspushere der sælger de forkerte typer.

Og nu om dage er blyfri benzin noget mere agressiv ved benzinslangerne, så der er al mulig grund til at være påpasselig ;-)

47091.jpg
12101014600.jpg

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Giver hnc ret hvad slangebid angår. Nu er det ikke blyfri benzin som sådan der er aggressiv, men de nye brændstoffer tilsat meget bioethanol.

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja, ingen tvivl om at bioethanol ikke har gjort det bedre, men additiverne i benzinen alene har været hård ved slangerne i de sidste mange år. Kører derfor max med slangerne i 2 år = skiftes samtidig med bremsevæsken.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Alle spændebånd er af den rigtige type og alle benzinslanger er nye ;-)

Mht benzinslanger, så er min erfaring nu, at selv nye slanger, som har ligget i nogle år, altså som aldrig har været i brug, revner når de bliver monteret...så benzinslanger (eller nogle typer ihvertfald) er sikkert også blevet af en ringere kvalitet idag. Jeg måtte feks. udskifte alle "nye" slanger, jeg netop havde monteret på bilen, fordi benzinen dryppede ud flere steder :-/

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er faktisk RIGTIG SKRÆMMENDE! For det er umuligt at vide hvor gamle de slanger der bliver langet over disken er... Næsten alle nye og nyere biler kører jo med plasticrør, så det må alt andet lige være begrænset hvor stor omsætning der faktisk er på god gammeldags benzinslange.

Nå, det er jo egentligt irrelevant for din fine projekttråd, så giv lige et vink hvis du vil have indlæggene slettet ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Benzinslanger skal skiftes til slanger der opfylder DIN 73379-1

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er helt okay, HNC :-)

Rigtig god info, Niels...og ret vigtigt! Og hvor får man fat i disse slanger...og hvorledes ved man, om de slanger man køber, opfylder de krav? Dem vil jeg godt nok have fat i.

Nu prøvede jeg netop, at det drypper fra nymonterede benzinslanger ( der dog havde ligget i nogle år)...det er faktisk ret skræmmende. De var simpelthen revnet, der hvor man bruger spændebånd.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

http://www.mustangklubben.dk/forum/vis_opslag.asp?id=218864&grp=1

http://nmmk.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=58&catid=8&id=977&view=topic&limitstart=18

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Når man er en amatør som jeg, hænder det, at man må lave tingene om.

Dette blev så tilfældet med driv-akslen til strømfordeleren, der igen er taget ud. Jeg vidste ikke bedre, end at når tændingsmærket på remskiven stod i top, så tænder den på cyl. 1...men nu har jeg så lært (og forstået!) at den også kan tænde på cyl. 3 i denne stilling! Hvilket så igen kan betyde, at hvis man, som jeg, ikke har været opmærksom på dette( ved at tjekke om ventilerne er lukket eller overlapper) kan placere driv-akslen til strømfordeler forkert, når den monteres.

Ved at bytte rundt på tændingskablerne - nr 1 til 3 og 2 til 4, - fik jeg motoren startet fint op igår...den sprang igang med det samme jeg byttede kablerne og det var virkelig en oplevelse at høre :-)

Okay..det kostede så lige fiberklods nr 2 idag, da jeg skulle lirke den op af motoren og afmontere driv-akslen. Det er råd for og jeg har lært noget. :-)

dsc_0001.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Endelig! Efter at have samlet drivakslen rigtigt ifht ventiler og tænding, ny sokkel til benzinpumpe, nye platiner og rotor og nye tændrør, så startede hun i første forsøg.

Jeg er MEGET tilfreds! Motoren lyder rigtig godt, præcis som en luftkølet VW skal gøre. Dejligt at få hende startet op, her kort tid før hun runder de 50 år :-)

Nu hvor motoren er velfungerende, bliver det rigtigt sjovt at fortsætte med monteringen...

dsc_0004.jpg
dsc_0003.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Venter nu på 2 døre og for-og bagklap fra maleren. Indtil da, står den på at få bremserne til at fungere, hvilket vil sige justering og udluftning. Styretøjet skal gennemgåes og sikkert også justering af kobling mm. Mht interiør, så mangler der at blive samlet og monteret 2 forsæder, men synes det går den rigtige vej...

foto x.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Når du så skal lufte ud og justere, jeg går ud fra at det hele er nysamlet. Så skal du sørge for at den har 1-2cm frigang på bremsepedalen inden du kan mærke at du rammer stemplet i hovedcyl.
Håndbremsekablerne skal være helt løsnede.
Så strammer du justérskruerne HELT til, en af gangen så hjulet er blokeret. Og løsner igen til hjulet går frit. Foran skal de typisk løsnes 3-4 tænder og bagpå 6-7 tænder. Foran løber de hurtigt frit. Bagpå skal du lige fornemme at du jo også trækker med gearkassen. Hvis du har ny belægning og tromler må du godt lade dem slæbe lidt. Det slides hurtigt til. Men kun slæbe så du lige kan høre det, ikke hænge.
Nu kan du justere håndbremsen.
Så plejer jeg at fylde væske på og åbne alle udluftningsskruerne. Læg en avis under hvert hjul og lad den stå til det begynder at dryppe med bremsevæske. Faktisk plejer jeg at fylde væske på dagen før.
Så skal din kone lære at lufte bremser ud. Du lukker skruerne og sætter en halv meter gennemsigtigt plastikslange i en sodavandsflaske. Sætter slangen på den højre bageste udluftning og åbner. Så pumper konen med pedalen. Uden voldsomhed, stille og roligt og det er vigtigt at hun slipper helt hver gang. Bare så du kan høre at pedalen rammer stoppet i bunden. Nu kan du se boblerne i slangen. Og når der ikke kommer mere luft, beder du hende om at holde pedalen i bund. Så lukker du og fylder ny væske på. Du må ikke bruge det du har i flasken. Der er luftbobler i.
Sådan tager du hjulene et af gangen.
Så skulle der gerne være kommet noget pedal på. Så tager I hjulene igen. Men denne gang beder du hende om at pumpe tryk på pedalen. Når der er tryk, siger hun TRYK!, og du åbner skruen, så siger hun BUND! Og her holder hun pedalen til du har lukket. Gør det et par gange, tre,ved hvert hjul, til der ikke kommer mere luft.
Så skulle den gerne være der. Så må du gerne bruge den væske du har i flasken til at fylde efter med.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for din vejledning, Frank. Konen har tidligere hjulpet mig, så det bliver intet problem :-)

Fik de resterende dele retur fra maler i mandags, hvilket lavede om på mine planer. Nu står den på montering, inden det sidste mekaniske bliver lavet.

Lidt flere billeder fra idag, hvor bla. v. dør blev monteret...

dsc_0003.jpg
dsc_0013.jpg
dsc_0004.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback

Reply »

You must log in to post.