Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  holm2010 motor projekt how to do/faldgrupper

Tags:

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hejsa freaks vil bare dele min glæde med jer ,så her er hvad jeg går og roder med :-)i skal være velkommen til at komme med spørgsmål gode ideer og ris eller ros.
Lavede en god byttehandel med min gode men brugt kadron karburatore , til disse fine weber 40 idf , og det satte det hele igang :-)kunne jo ikke nøjes med at monter dem på min eller velkørende 1600 ccm brazil motor .ved endnu ikke hvad det ender med men vil hygge mig max med at trimme nuldre og afballancere alle delene
jeg vil løbende linke til forskellige relevante sider jeg finder på nettet
har lavet en del motore mest mc ,men der er min første tuning af en vw motor det bliver bare sjovt

AS41 Dual Relief motorblok vasket og malet med varme/benzin fast maling , propper udboret til full flow og Gevind propper isat
http://www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html
http://www.youtube.com/watch?v=MWynxdKoRRw&feature=related
Tysk sænksmedet std Krumtap svinghjul og kobling er sent til afballancering
http://vwnettet.dk/topic/169887
nye los banditos toppe med HD fjedre og rustfri ventiler lette Retainere .skal udmåles i kammer for at udligne cc forskelle i forbrændingskammer har målt med vand + lidt sæbe for at tage overfladespændingen af vandet, kamrene er henholdsvis 53cc på det ene og 52cc på det andet så der skal slibes lidt ud så de er ens , da jeg ikke har valgt knast endnu ved jeg ikke hvilket kompresionforhold toppene skal fræses ud til http://www.aircooledtech.com/ccing_heads/

5.lige et lille billede af mit usle kælderrum :-( så der er en del transport frem og tilbage fra arbejdet med kasser under armen lidt træls men viljen er der :-)
7.Fik motorblik og motorrums plader tilbage fra sandblæsning pulvermaler og zink i dag
8.fremstillede et par Front Suspension Stiffener.
9. er igang med afvejning af plejlstænger den ene var 4 gr tungere en de andre, pt er de udlignet til 612 gr men målet er nok 580 gr eller mindre hvis jeg tør afvejer top og bund for sig ,evt. den 3 vægt
http://www.aircooledtech.com/balancing/
http://www.gbotaircooledperformance.dk/28458616

Div. om topstykke
http://vwnettet.dk/topic/170170
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_motortechnik9&wkid=69634399368
http://www.youtube.com/watch?v=17DVefO3iIs&NR=1
http://knol.google.com/k/modifying-vw-type-1-cylinder-heads-for-performance#

Div om Karburator http://vwnettet.dk/topic/171229
Div om fullflow http://vwnettet.dk/topic/171354

Indeholder
1.Blok. as 41 dual relief, case savers. made in brazil, proppet og full flow.
2.Krumtap Std. tysk sænksmedet krumtap afballanceret.8 stiftet
3.Svinghjul/kobling 215 mm sachs afballanceret ikke lettet.8 stiftet
4.Top los banditos 40/35 mm rustfri ventiler. enkelte HD fjedre.portet/åbnet kammer
5.Cylinder/stempel 1776 ccm Mähle .stempler afvejet indenfor 1 gr total 556 gr
6.Plejlstænger Std. lettet indenfor 1 gr. nu total 554 gr, nye krydspinds bøs
7.karburatore Weber 40 mm . 28 mm venturi ,RedLine crossbar
8.knast/løftere web 163 284 Gr.
9.Udstødning 1½/38 mm tarmslyng med dobbelt glaspack potter
10.Tænding Bosch 009.
11.stødstænger chrome molybdæn (stål stænger)
12.Extra bundkar og alu topdæksler med studse til udluftning pt. blokeret
13.Shadek hd pumpe 26mm.Scat full flow dæksel .takthjul der passer til 3 bolt knast
14.CB svinghjulsbolt 38 mm , ny låsering
15.CB boltet vippetøj

dsc01810.jpg
dsc01811.jpg
dsc01821.jpg
dsc01831.jpg
dsc01817.jpg
dsc01816.jpg
dsc01830.jpg
dsc01832.jpg
dsc01113.jpg
dsc01119.jpg
dsc01119.jpg
dsc01843.jpg

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej

Gør dig selv en tjeneste, og tilpas kammerformen efter de store ventiler, så du får den fulde glæde af dem. Når du nu alligevel skal slibe i kamrene. Der er meget at hente på den konto, da der er en del materiale, som virker restriktiv på flowet omkring ventilen. Et billede som eks. ville selvfølgelig have været rart her....

Og mål så kammervolumenet bagefter, og få dem fræst efter behov.

/Peter

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej PH1303
forsøger at samle viden ,så lidt billeder og en forklaring ville jo hjælpe :-)

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du ska åbne kammeret op omkring ventilerne der hvor de røde pile er tegnet, det forbedrer flowet en hel del.

Mvh Spring

i33068669__szw530h275_.jpg

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for det spring ,det vil jeg tage med i mine overvejelser,når jeg skal igang med toppene

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Home made torque bar,der lige har været forbi lillebror og er blevet blanket lidt med sølv og guld :-)
skitser haves hvis du har mod på at fremstille disse

dsc01834.jpg

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så er beslutnintningen endeligt truffet efter mange overvejelser motoren bliver på 1584 ccm .der skal jo også være noget at glæde sig til næste vinter :-)
så hvis nogen herinde har noget data og fif til en lidt rå motor ,vil jeg da gerne hører fra jer , ved godt at mine ventiler er lidt store :-) men det skal nok komme til at spille.

lars

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Var en tur i den kolde garage og montere Torque bar og Front Suspension Stiffener.glæder mig til om jeg kan mærke nogen forskel

dsc01114.jpg
dsc01115.jpg

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kan udst./Varmekasser godt være der for de torque bars?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det var da planen så det håber jeg ellers må bommen jo på slankekur

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) SGN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

*Holm2010 .. Det ser godt ud..
Jeg har sendt dig en mail ang. de Torque bars ... kunne da godt tænke mig at se de skitser hvis du vil ud med dem..
(mail: simengroup@hotmail.com)

-------------------------------------------
Simengroup(a`)hotmail.com

60`er bobble project købes
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@holm2010: Jeg kan da godt give dig et par fif ang. stumper til sådan en 1585cc der skal give lidt ekstra heste og kunne holde til det i det lange løb også.
Jeg har selv en peppet 1585cc type 1 motor som efter 12 års brug på den hårde måde stadig giver de heste den skal.

- 69mm modvægtet (original med påsvejste modvægte)
- smedede Mahle stempler
- Originale plejlstænger
- Std. toppe med godt portningsarbejde, HD enkeltfjedre og boltet vippetøj
- Engle w110 knast
- Stål stødstænger
- Fullflow og ekstern oliekøler
- 2 x Weber 40mm IDF
- 009 fordeler (Tysk Bosch)
- Std. 200mm svinghjul og kobling
- 1 1/2" merge header og fatboy potte

Og så er der selvfølgelig en masse dillerdaller som tændkabler, slanger, køling, platiner/ignitor osv. som også skal være i en ordenlig kvalitet for at sikre mange års problemfrie kilometer. Sidst men ikke mindst så skal den jo køres ind på et rullefelt når den er færdig.

Der er ingen der siger at det er den bedste opskrift, men det er sådan min egen er bygget og det virker og holder. Ingen brug af kinastumper eller kontrollere dem meget grundigt inden brug. Gamle dele som plejlstænger skal selvfølgelig renoveres med nye bøsninger osv. før brug. Toppe skal have nye styr, 3-vinklet sædearbejde, portes fornuftigt og kamre tilpasses. krumtap, svinghjul, trykfor og remhjul skal afbalanceres sammen, stempler og plejlstænger afvejes osv. osv. Der ligger meget holdbarhed og ekstra heste i at være grundig og nulre tingene ordenligt.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for svar Warp:det minder jo meget om min opsætning ,Dejligt at høre at en T1 motor har holdt så mange år :-)
hvor store er dine ventiler ?
overvejer lidt en C35 knast men kan den levere 90 hk ??
1,2 i vendehøjde og 8,7-9:1 i komp

Lars

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mine ventiler er std. størrelse altså 35,5mm/32mm.
Min combo yder 95 hk. med w110 så 90 hk. på en c35 burde da også være muligt. (jeg har dog ingen personlig erfaring med Scat c35)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

De ligger jo tæt op ad hinanden w110 har dog lidt mere løft, men c35 er en grad mere
hvilken komp og vendehøjde har du ?

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis det var mig ville jeg nok gå op i lidt flere kubik end 1585cc for at de 40/35 ventiler kommer til deres ret.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det var også den oprindelige plan ,men nu vil jeg lege med den 1584 og se hvad jeg kan få ud af det , kamrene skal nok åbnes en hel del

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er fint at åbne kamrene op så der er godt flow omkring sæderne, men du kan aldrig kompensere for at ventilerne er for store. Når du nu har muligheden og det ikke koster alverden ekstra forstår jeg ikke at du ikke bygger 1914 og får en mere harmonisk combo.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

"Kan udst./Varmekasser godt være der for de torque bars? "

Ditto that !!! Det kan de ikke. Det kan jeg da se herfra.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej

Hvis du beholder den på 1584 cc, så gem dine toppe til et andet større projekt. Som Warp er inde på, så er lufthastighed meget vigtig for at du får en all round motor. Std. ventiler på 35.5x32 er alt rigeligt til en 1584 cc motor.

Du skal regne med, at en 40 mm ventil kan levere luft nok til 150-190 hk. Du skal faktisk sørge for at få dine ventiler så små som muligt, UDEN at de er en begræsning for den luft motoren skal have i den givne opsætning. Giver det mening?

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ved godt de er for store de ventiler men har jo ikke andre :-)
må prøve at få det bedste ud af det.hvis det ikke spiller må jeg jo finde et par med mindre ventiler
måske den vokser til 1914 næste år , i år vil jeg bruge min tid på at få alle dele afballanceret ,udlignet,portet og flowet
Jeg har måtte erkende fejlen med min torque bar :-( så bommen får snittet ørene af og armene bliver flyttet ind bag gearkassen.
Fik min lille pynte breather box næsten færdig i dag 0,9 l

dsc01118.jpg

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Dagen idag gik med at fremstille lidt speciel værktøj til vw motor

billede 1.ventil monter/afmonter apperat , det bare super :-)
billede 2.udstyr til måling af cc i forbrændingskammeret
billede 3.endeslørs måler med måleur
billede 4.vendehøjde måler med måleur
billede 5.Tdc målepind ved ikke lige hvad jeg skal bruge den til endnu
billede 6.Svinghjulslås med indgreb i 3 tænder
Billede 7.stempelrings klemme ,virker super

dsc01836.jpg
dsc01831.jpg
dsc01122.jpg
dsc01120.jpg
dsc01841.jpg
dsc01843.jpg
dsc01842.jpg

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jada! Sådan kan man da osse måle endesløret. Jeg er så vant til at gøre det på svinghjulet, at jeg slet ikke har tænkt det der. Godt.

Mht. din måde at måle vendehøjden. Det er jo egentlig rigtig nok. Men lav lige en fræsning i begge sider flugt med krydspinds position, så du kan måle ude ved cylindervæggen i begge sider. Det kan nemlig godt variere fra midten af stemplet. De er ikke nødvendigvis lige på toppen. Ellers fint.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det var jo lige sådan jeg tænkte i dag :-)
Vendhøjde værktøjet. måler i bunden af stemplet , men vil nok lige bore et måleur,s rør i siderne på pladen så uret kan flyttes efter behov . der er fin respons på uret . havde først lavet en alm skrå stålplade hvor man skal bruge søgerblade , men synes dette virker mere overbevisende :-)nulstil uret på pladen ,monter pladen, drej stempel i top og og så lige lidt hovedregning så ved man hvad vendehøjden er
Endeslørs værktøj.synes det var smartest at have måleren i denne ende da man jo skal tage svinghjulet af når der skal shimses

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har været ude og hente krumtap ,svinghjul og kobling fra afballancering i dag så nu kan jeg snart komme igang :-)
fik også mine plejlstænger retur med nye krydspinds bøs . så skal de bare på yderligere slankekur , de er trimmet ned inden for 1 gr de vejer nu 612 men vil yderliger trimme dem ca 20 . den sorte plejlstang er en prøvemodel/dummy hvor jeg har experimenteret med hvor materialet kan fjernes og hvor meget det giver
så blev plejlstængerne barberet ned til 554 gr så skal de bare poleres lidt

dsc01839.jpg
dsc01844.jpg
dsc01849.jpg

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.

Reply »

You must log in to post.